۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
 نطنز؛ دیار صنعت و هنر

یکی از ویژگی‌های بارز شهرستان نطنز، صنایع‌دستی آن مانند خراطی، آهنگری، قفل‌سازی، کلیدسازی، گیوه‌بافی، سفال‌گری و سرامیک‌سازی است

به گزارش خبرنگار ایمنا، صنایع دستی یکی از مهمترین افتخارات هر قوم و جامعه‌ای است که ریشه‌های عمیق و استوار در اعتقادات آداب، عادات، رسوم، سنن و در مجموع فرهنگ معنوی و ناملموس آن جامعه دارد و نمایشگر فرهنگ و تمدن آن محسوب می‌شود. این میراث‌های فرهنگی و هنری که در طول قرون به آیندگان منتقل می‌شود دارای ارزش معنوی زیاد بوده و بر پشتوانه‌های فرهنگی هنری گذشتگان ایجاد شده‌اند.

خمیر مایه اصلی صنایع دستی شهرستان نطنز که به دست هنرمندان خلاق و سختکوش آن پدید آمده از عمق تاریخ و تمدن کهن این شهرستان نشأت گرفته است شهری که دیر زمانی است مهد تهیه و تولید آثار مسگری، قلمزنی، سفال و سرامیک، آثار چوبی و انواع و اقسام هنرهای مختلف از جمله فرش‌بافی، گیوه دوزی، قلمزنی، منبت، خراطی، چاقوسازی و گلیم‌بافی بوده و در برخی از رشته‌ها آوازه و شهرت جهانی داشته و دارد.

صنایع دستی که به مجموعه‌ای از هنر - صنعت اطلاق می‌شود که از گذشته‌های بسیار دور در شهرستان نطنز رایج بوده و فراز و فرودهای بسیاری را پشت سرنهاده است و برخی از هنرهای کهن در این دیار به ورطه فراموشی سپرده شده که نیازمند احیا هستند.

حسین یزدان‌مهر سرپرست اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری نطنز در این زمینه می‌گوید: با افتتاح مرکز آموزش صنایع دستی در سال ۱۳۸۵ در این شهرستان که با هدف احیا و ترویج هنرهای سنتی راه اندازی شد ۲۱ دوره آموزشی برگزار و تعداد ۱۱۲۵ نفر در زمینه‌های مختلف هنری زیر نظر اساتید و هنرمندان مجرب صنایع دستی آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: صدور ۱۲۷ پروانه مشاغل خانگی مستقل و پشتیبان، ۱۷۹ پروانه تولید انفرادی و کارت شناسایی از دیگر اقدامات اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نطنز بوده و در این راستا هنرمندان این شهرستان موفق به کسب چهار نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی گردیدند.

یزدان‌مهر اضافه می‌کند: پرداخت تسهیلات به هنرمندان و برپایی ۳۸ نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی در طول سالیان متمادی و ثبت سه اثر صنایع دستی از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه صنایع دستی است.

از ویژگی‌های ارزنده صنایع دستی ‏قابلیت ایجاد و توسعه در کلیه مناطق شهری و روستایی، دسترسی آسان به مواد اولیه و ابزار کار مختصر و ارزان، ارزش افزوده بالا، نیاز نبودن به سرمایه‌گذاری زیاد، بستر ساز صنعت گردشگری، نبود آثار مخرب زیست محیطی، ایجاد درآمد ‏مکمل، قدرت اشتغال‌زایی است که می‌طلبد با عزمی جدی زمینه شناسایی، ‏رشد و شکوفایی این صنعت در اقصی نقاط شهرستان فراهم گردد.

یکی از ویژگی‌های بارز شهرستان نطنز، صنایع‌دستی آن مانند خراطی، آهنگری، قفل‌سازی، کلیدسازی، گیوه‌بافی، سفال‌گری و سرامیک‌سازی است که تعداد انگشت‌شماری استاد هستند که همچنان هنر ناب و کهن سرامیک‌سازی نطنز را زنده نگه داشته‌اند.

کد خبر 427964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.