فناوری‌هایی که دنیا را متحول کرد

در چندین سال گذشته فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیا، دستیارهای صوتی، فناوری تشخیص چهره و هوش مصنوعی تاثیرات زیادی بر زندگی افراد داشته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طی ۲۵ سال گذشته، فناوری پیشرفت قابل توجهی داشته، نحوه ارتباط‌گیری افراد با یکدیگر بسیار آسان‌تر شده و کارهای روزانه با سرعت و کیفیت بالاتری انجام می‌شود. در ادامه به بررسی بعضی از فناوری‌هایی که دنیا را متحول کرده است می‌پردازیم:

اینترنت اشیا

مفهموم اینترنت اشیا برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ توسط "کوین اشتون" بیان شده است، اما عموم افراد تا دهه اخیر امکان استفاده از این فناوری را نداشتند. به طور کلی اینترنت اشیا به معنای اتصال دستگاه‌های مختلف به یکدیگر از طریق اینترنت است. برنامه‌ها و دستگاه‌های گوناگون می‌توانند در این سیستم از طریق اتصال به اینترنت با یکدیگر و حتی انسان تعامل و گفتگو کنند. همچنین این فناوری به کاربران امکان می‌دهد تا اشیای مورد استفاده خود را از راه دور به کمک زیرساخت‌های اینترنتی مدیریت و کنترل کنند. نمونه این تکنولوژی یخچال‌های هوشمند است که به اینترنت متصل بوده و کاربران را از موجودی و تاریخ انقضای مواد غذایی داخل یخچال با خبر می‌کنند.

دستیارهای صوتی

اصلی‌ترین بخش خانه هوشمند را دستیارهای صوتی مانند الکسا، گوگل اسیستنت و سیری تشکیل می‌دهد. دستیار صوتی از ترکیب تراشه‌های کامپیوتری، میکروفون و نرم افزار استفاده می‌کند تا دستور کاربر را شناسایی کرده و با صدایی که خود کاربر انتخاب می‌کند به آن پاسخ دهد. دستیارهای صوتی قادر هستند وسایل موجود در خانه هوشمند را کنترل کنند و از طریق بلندگوهای مجهز به این فناوری خدماتی از جمله اعلام وضعیت آب و هوا، پخش موسیقی و اخبار را نیز به کاربران ارائه دهند. علاوه بر این دستیارهای صوتی می‌توانند وظایف آینده کاربر را به او یادآوری کرده و با استفاده از فناوری هوش مصنوعی با سایر دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای هوشمند ارتباط برقرار کنند.

فناوری تشخیص چهره

تشخیص چهره یک فناوری بیومتریک است که با استفاده از تجزیه و تحلیل الگوهایی که از صورت یک فرد به دست می‌آید، قادر است افراد را از یکدیگر تشخیص دهد و هویت آن‌ها را تایید کند. در سال‌های اخیر از این فناوری در بسیاری از زمینه‌ها مانند بازگشایی قفل گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود. فناوری تشخیص چهره به صورت روزافزون در حال تبدیل شدن به ایمن‌ترین و قابل اطمینان‌ترین ابزار برای تایید هویت کاربران است. یکی از مزیت‌های این فناوری این است که نیاز به تماس مستقیم با فرد ندارد و از فاصله دور نیز کاربرد دارد.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی (AI) یکی از مهمترین فناوری‌های زمان حال به شمار می‌رود؛ شاخه‌ای از علوم کامپیوتر که بر اساس آن به ساخت ماشین‌های هوشمند پرداخته می‌شود. این ماشین‌ها مانند انسان‌ها عمل می‌کنند و واکنش نشان می‌دهند. هوش مصنوعی علاوه بر اینکه در سیستم‌های تشخیص چهره مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای برطرف کردن مشکلات جدید در حمل و نقل، تجارت و خدمات درمانی نیز به کار گرفته می‌شود. به عنوان مثال، ماشین‌های خودران با کمک هوش مصنوعی یاد می‌گیرند که چگونه رانندگی کنند. همچنین از این فناوری برای تشخیص سرطان سینه در مواردی که تشخیص آن از چشم انسان پنهان مانده است، می‌توان استفاده کرد.

کد خبر 427943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.