رونمایی از دانشنامه تخصصی فرش و قالی

روز ۲۱ خرداد ماه ۱۳۹۹ (۱۰ ژوئن) همزمان با روز جهانی صنایع‌دستی، وبگاه ویکی‌فرش دانشنامه تخصصی فرش و قالی رونمایی می‌شود.

به گزارش ایمنا این دانشنامه آنلاین در زبان فارسی با نام ویکی‌فرش، سرگذشت هنر صنعت فرش را از گذشته‌های دور تا به امروز در سراسر جهان به‌ویژه ایران، آناتولی (ترکیه امروزین)، افغانستان، هند، پاکستان، قفقاز و آسیای میانه بررسی می‌کند.

نیلوفر علیپور دبیر اجرایی ویکی‌فرش از رونمایی ویکی‌فرش خبر داد و گفت: ویکی‌فرش یک نهاد پژوهشی هنری غیردولتی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی است که می‌کوشد بستری برای همکاری همه پژوهشگران، استادان، دانشجویان و کارشناسان ایرانی و بین‌المللی حوزه فرش فراهم آورد. بستر فنی این همکاری مشترک با استفاده از پلتفرم مدیاویکی ایجاد شده است و کاربران به‌آسانی می‌توانند با حساب کاربری خود در تولید یا ویرایش مقالات این دانشنامه آزاد مشارکت کنند.

علیپور با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳۰۰ مدخل به زبان فارسی و ۲۵۰ مدخل به زبان انگلیسی در ویکی‌فرش ایجاد شده است، گفت: برخی مقالات این دانشنامه داری امضای یک یا چند مؤلف است و برخی دیگر حاصل همکاری گروهی نویسندگان و بدون امضا است. از ویژگی‌های دانشنامه ویکی‌فرش رده‌بندی‌های منظم موضوعی مقالات است. مقالات این دانشنامه گستره‌ای بزرگ از موضوعات را دربرمی‌گیرد؛ از اصطلاح‌شناسی عمومی گرفته تا شناخت ابزار و فنون بافندگی؛ از تاریخ فرش گرفته تا جغرافیا و مناطق تولید آن؛ از مواد اولیه گرفته تا طرح‌ها و نقش‌ها و از صنعت، تجارت، پژوهش و آموزش فرش تا معرفی هنرمندان و مروجان اثرگذار این هنر تاریخی (دسته‌بندی موضوعات اصلی ویکی‌فرش را در اینجا ببینید). اغلب مقالات این دانشنامه دارای یک جعبه اطلاعات (اینفوباکس) است که دانستنی‌های کلی درباره آن مدخل را به‌خوبی فشرده کرده است. صفحه نخست ویکی‌فرش با موضوعات گوناگونی همچون نگاره روز، مقاله هفته، کتاب هفته و اخبار فرش به‌روزرسانی می‌شود.

دبیر اجرایی ویکی‌فرش با بیان این خبر به نمایندگی از شورای ویراستاری دانشنامه ویکی‌فرش همه صاحب‌نظران و علاقه‌مندان فرش را به همکاری فرا خواند.

علیپور افزود: تولید ویکی‌فرش به مشارکت همگانی و عمدتاً داوطلبانه کاربران وابسته است. شورای ویراستاری ویکی‌فرش بر یکدستی و اعتبار و درستی اطلاعات این دانشنامه نظارت می‌کند. ویکی‌فرش در آغاز فعالیت خود از حمایت مادی و معنوی علاقه‌مندان به هنر فرش به‌ویژه شرکت راگمن (Rugman)، نخستین سایت آنلاین فروش فرش در جهان (تأسیس ۱۹۹۸)، برخوردار بوده و امیدوار است همچنان با حمایت غیردولتی فرهنگ‌دوستان به معرفی این هنر-صنعت بپردازد.

منبع: ایسنا

کد خبر 427939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.