۱.۸ میلیون هکتار از رویشگاه‌های استان اصفهان در معرض حریق است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از رویشگاه‌های استان در شهرستان‌های فریدونشهر، فریدن، بویین میاندشت، سمیرم، چادگان و برخی مناطق خوانسار، دهاقان، نطنز، تیران و کرون و کاشان در معرض وقوع حریق هستند.

به گزارش ایمنا به نقل از صدا و سیمای مرکز اصفهان، محمد حسین شاملی با بیان اینکه ۵۰ نقطه در معرض خطر حریق در استان شناسایی شده افزود: برای حفاظت از اراضی طبیعی در معرض خطر آتش سوزی با بهره برداران تفاهم نامه حفاظتی امضا شده و مدیریت دو هزار و ۳۰۰ هزار هکتار از این رویشگاه‌ها نیز در قالب طرح‌های مرتع داری به عهده‌ی اهالی ساکن در این مناطق گذاشته شده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۸۰ تیم اطفای حریق و گشت مراقبت حفاظت از مراتع در استان فعال هستند، گفت: این اداره کل با کمبود امکانات و تجهیزات اطفای حریق در مواقع بحرانی مواجه است.

شاملی ادامه داد: اگر چه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تنها دستگاه متولی اطفا حریق در عرصه‌های منابع طبیعی بوده و دیگر دستگاه‌ها در صورت درخواست این سازمان به استناد ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره برداری موظف به همکاری هستند، اما مشارکت همگان به منظور حفظ جنگل‌ها و مراتع به عنوان سرمایه ملی لازم و وظیفه‌ای دینی است.

وی افزود: مراتع محل تولید و رشد گیاهان دارویی و صنعتی هستند، که ارزش بازاری آن سالانه بیش از دو میلیارد دلار است.

بر اساس اعلام منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری، سال گذشته ۶۶ مورد حریق، در ۳۰۰ هکتار مراتع و عرصه‌های زیست محیطی رخ داد که ۹۰ درصد این حوادث به علت خطای انسانی و بی احتیاطی گردشگران و مردم محل گزارش شده است.

به گزارش ایمنا، استان اصفهان مساحتی معادل ۱۰ و هفت دهم میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد و از این میزان ۶ میلیون هکتار را مرتع، سه میلیون هکتار را بیابان و حدود ۴۰۳ هزار هکتار را نیز جنگل شامل می‌شود.

کد خبر 427908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.