۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
نفت ۷۰ دلار خواهد شد؟

تمدید توافق اوپک پلاس باعث شد تاسیگنال جدیدی به بازار نفت مخابره شود همین مسئله باعث شده است تا برخی کارشناسان و فعالان نفت، پیش بینی نفت ۷۰ دلاری داشته باشد.

به گزارش ایمنا، تمدید توافق اوپک‌پلاس جدیدترین پالس مثبت به بازاری است که در شش هفته گذشته بازدهی بالایی از خود به جا گذاشته است. بر این اساس، فوربس در گزارشی کاهش تولید اوپک‌پلاس را پایه‌ای برای ادامه رشد نفت و رسیدن آن به ۷۰ دلار بر بشکه تا پایان ۲۰۲۰ می‌داند. این رسانه البته چنین افزایشی را مشروط به اوج نگرفتن موج دوم کرونا عنوان کرده است. همزمان مدیر یک شرکت حفاری در آمریکا نیز گفته نفت این کشور در پاییز به محدوده ۷۰ دلاری خواهد رسید.‌

نفت در ماه گذشته نزدیک به ۹۰ درصد رشد کرد تا خود را به محدوده ۴۰ دلاری در اوایل ماه جاری (ژوئن) برساند. بهبود سریع قیمت طلای سیاه از سطوح تک‌رقمی که در آوریل شاهدش بودیم، کارشناسان و برخی نهادها را به ادامه این روند در ماه‌های باقیمانده تا پایان ۲۰۲۰ امیدوار کرده است. در این راستا، دیوید بلکمن، تحلیلگر ارشد فوربس، پیش‌بینی کرده در صورت نبود موج دوم شیوع کرونا در پاییز، برنت به ۷۰ دلار بر بشکه و نفت خام آمریکا به ۶۵ دلار تا پایان سال خواهد رسید. این کارشناس تمدید کاهش تولید اوپک پلاس را پایه‌ای می‌داند که بر اساس آن نفت در آینده تقویت می‌شود. علاوه بر این، کاهش سریع تولید در میادین شیل آمریکا نیز عامل مهم دیگری برای رشد نفت عنوان شده است. از سوی دیگر، دن ابرهارت، مدیر شرکت خدمات حفاری قناری به مارکتس اینسایدر گفته معتقد است نفت خام آمریکا در پاییز به ۷۰ دلار بر بشکه می‌رسد. پیش‌بینی این مدیر نفتی اما یک تفاوت با برآورد فوربس دارد. ابرهارت بر این باور است از آنجا که اعضای اوپک چندان به توافق کاهش تولید پایبند نبوده و نیستند، افزایش قیمت نفت بر این پایه نخواهد بود. او کاهش تولید سریع و شدید در آمریکا را عامل اصلی می‌داند.

علاوه بر این ریستاد انرژی نیز اخیراً از آینده نفت سخن گفته و تخمین زده در ماه آگوست بازار نفت با کمبود عرضه روبه‌رو شود. این شرکت تحقیقاتی گفته با وجود ورود احتمالی اوپک‌پلاس به مرحله دوم کاهش تولید (۷/ ۷ میلیون بشکه در روز) در ماه‌های آینده، کمبود عرضه اتفاق خواهد افتاد، هرچند این به معنای بحران در عرضه جهانی نفت نخواهد بود زیرا منابع نفتی بسیای در انبارهای دریایی و خشکی آماده تخلیه شدن هستند. شاخص‌های نفت که هفته را با رشد شروع کرده بودند، در زمان تنظیم این گزارش (ساعت ۱۷ به وقت تهران) وارد محدوده کاهشی شدند. نفت شاخص برنت که در مقطعی از روز دوشنبه به ۴۱/ ۴۳ دلار بر بشکه نیز رسیده بود، با هشت سنت کاهش به ۲۲/ ۴۲ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام آمریکا نیز ابتدا وارد کانال ۴۰ دلاری شد اما پس از آن با ۳۰ سنت کاهش در قیمت ۲۵/ ۳۹ دلار در بشکه معامله شد.

نفت ۷۰ دلاری

سه ماه قبل، عربستان و روسیه جنگ نفتی را آغاز کردند که در کنار کاهش شدید تقاضا به سقوط قیمت نفت به‌صورت موقتی به زیر صفر و همین‌طور سطوح تک‌رقمی برای مدتی منجر شد. با این وجود، پس از آن این دو کشور با پادرمیانی آمریکا و فشار اقتصادی ناشی از قیمت پایین، همکاری بیشتری نشان دادند تا آنجا که بررسی رویترز از میزان پایبندی این دو به توافق ماه آوریل نشان داد عربستان به هدف تولید خود بسیار نزدیک شده و روسیه فقط ۲۰۰ هزار بشکه از آن عقب مانده. ریاض و مسکو در هفته گذشته و همچنین طی نشست شنبه جدیت زیادی از خود برای تعدیل موازنه بازار نفت نشان دادند. از نظر نویسنده فوربس، دیوید بلکمن تغییر رفتار این دو رهبر اوپک‌پلاس در طول فقط سه ماه «شگفت‌آور» است. این گروه قرار است هجدهم ماه جاری نیز برای بررسی بیشتر وضعیت بازار نفت گرد هم آیند. بلکمن به یادداشت ریستاد انرژی استناد کرده که گفته توافق جدید این گروه پیشرفتی مثبت برای نفت است و می‌تواند ستونی برای ادامه رشد این کامودیتی در آینده باشد. علاوه بر این، شرکت پژوهشی ریستاد انرژی گفته دلیل قیمت پایین نفت در حال‌حاضر به نسبت ابتدای سال متورم شدن انبارهای نفتی است؛ هرچه سریع‌تر کاهش موجودی‌ها رخ دهد، قیمت هم بالا می‌رود. بلکمن از این گفته این‌طور نتیجه‌گیری کرده که احتمالاً نفت بتواند در هفته جاری سطح قیمتی بالای ۴۰ دلار را حفظ کند.

تقویت قیمت نفت می‌تواند شرکت‌های نفت شیل در آمریکا را به بازگشت به تولید ترغیب کند. در این راستا، شرکت‌های ای اوجی ریسورسز و پارسلی‌انرژی اواخر هفته گذشته اعلام کردند در حال آماده‌سازی زمینه بازگشت به تولید هستند. این شرکت‌ها که هزینه تولید بالایی دارند از قوت گرفتن قیمت‌ها خوشحال‌اند چراکه به تدریج به سطوح قیمتی که تولید اقتصادی را تضمین می‌کنند، نزدیک می‌شویم. با این وجود، خبرهایی از این قبیل به معنای رسیدن سطح تولید شیل به اوج گذشته نیست. به گفته این گزارش، شروع دوباره تولید از چاه‌های بسته شده یک چیز است، اما سرمایه‌گذاری میلیون‌ها دلار برای حفاری چاه‌های جدید موضوع کاملاً متفاوتی است. میزان حفاری در آمریکا هفته به هفته در ماه‌های گذشته کاهش یافته که تولید را در آینده دشوار می‌کند.

مؤسسه "Enverus Daily Rig Count" که تعداد دکل‌های نفتی فعال را روزانه رصد می‌کند به‌طور پیوسته رکوردهای کاهشی جدید از دکل‌ها گزارش می‌کند و بعید به نظر می‌رسد در چند ماه آینده این آمار افزایش عمده‌ای را به خود ببیند چراکه بسیاری از شرکت‌های بزرگ بودجه نیمه دوم سال را پیشاپیش مصرف کرده‌اند و توانایی زیادی برای گسترش فعالیت ندارند. علاوه بر این، روند فعال‌سازی دوباره دکل‌ها و پرسنل آنها طولانی‌مدت خواهد بود زیرا هزاران نفر به دلیل کرونا بیکار شده‌اند و شاید تمام این افراد دیگر نخواهند در این صنعت کار کنند.

بلکمن در پایان می‌گوید همه این عوامل سناریوی مطلوبی را برای ادامه افزایش قیمت نفت در نیمه دوم سال جاری طرح‌ریزی می‌کنند. از نظر او، اگر در پاییز در نیمکره شمالی کره زمین موج دوم شیوع کرونا همه‌گیر نشود، رسیدن نفت برنت به ۷۰ دلار بر بشکه و وست تگزاس اینترمدییت به ۶۵ دلار دور از انتظار نخواهد بود.

در پیش‌بینی مشابهی، یک مدیر نفتی در آمریکا گفته نفت خام آمریکا در سه ماهه آخر سال به ۷۰ دلار خواهد رسید. دن ابرهارت، مدیر شرکت خدمات حفاری قناری در گفت‌وگو با مارکتس اینسایدر گفته وست تگزاس ممکن است جهشی ۹۰ درصدی را از سطح کنونی تجربه کند تا در پاییز به ۷۰ دلار بر بشکه برسد. بر اساس گفته این مدیر، وقتی قیمت‌ها سقوط کردند شرکت‌های آمریکایی کاهش تولید را بیش از حد سریع اعمال کردند، موضوعی که شرایط را برای یک شوک کوچک در عرضه فراهم می‌کند. با این وجود ابرهارت نقش اوپک پلاس را در رشد قیمت کمرنگ می‌داند زیرا او معتقد است پایبندی اعضای اوپک در ماه مه خیلی بالا نبوده و پس از این بیشتر کاهش می‌یابد. با این وجود، بازگشت شرکت‌های شیل تهدیدی برای رالی نفت به شمار می‌رود. علاوه بر این، ادامه رشد تقاضا برای نفت نامشخص است. تقاضای جهانی در هفته‌های گذشته با بهبود شرایط در چین افزایش یافته است. در همین حال، نشانه‌هایی از رشد تقاضا در اقتصادهای بزرگ مانند آمریکا و هند نیز مشاهده می‌شود. اویل پرایس که به این موضوع پرداخته، می‌گوید سوال کلیدی سرعت رشد تقاضا برای رسیدن به سطوح پیشاکرونا است. برخی تحلیلگران می‌گویند این اتفاق هیچ وقت نخواهد افتاد.

کمبود عرضه

ریستاد انرژی در گزارشی که جمعه و پیش از تمدید مرحله اول توافق اوپک پلاس منتشر کرد کمبود عرضه نسبت به تقاضا را از ماه آگوست به بعد تا پایان سال پیش‌بینی کرد. به گفته این شرکت، حتی اگر اوپک پلاس کاهش تولیدش را از ۷/ ۹ به ۷/ ۷ میلیون بشکه در روز برساند، آنقدر نفت از بازار خارج می‌شود که عرضه در سطحی پایین‌تر از تقاضا قرار گیرد. بیورنار تونهاگن، رئیس بخش بازارهای نفت ریستاد در این مورد گفت: «این موضوع حمایت بنیادینی از قیمت‌ها خواهد کرد که منجر به بازگشت سریع‌تر تولید خاموش شده آمریکا خواهد شد.» به گفته او، شواهد نشان دهنده بازگشت حدود ۳۰۰ هزار بشکه نفت که پیش از این متوقف شده بود در ژوئن به دلیل افزایش قیمت است.

با این وجود کمبود عرضه در تابستان به معنای بحران در این سمت بازار نخواهد بود چراکه میلیاردها بشکه نفت انتظار روزهایی را می‌کشند که وارد بازار شوند. تونهاگن اضافه می‌کند: «بنابراین اگر تقاضا از عرضه سبقت بگیرد، به معنای این نیست که ما واقعاً مشکلی برای یافتن نفت خواهیم داشت.» پیش از این، بانک گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده بود این اتفاق در ماه ژوئن خواهد افتاد. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نیز هفته گذشته گفت در ماه جولای بین سه تا پنج میلیون بشکه در روز کمبود عرضه وجود خواهد داشت. البته این پیش‌بینی نواک منوط به ادامه پایبندی اوپک پلاس به توافق بود.

پیش‌بینی هفتگی

اف‌اکس امپایر در گزارشی به پیش‌بینی هفتگی بازار نفت پرداخته و گفته دو عامل توافق جدید اوپک پلاس و توفان کریستوبال در آمریکا به‌طور کلی قیمت نفت را در این هفته به سطحی بالاتر خواهند رساند. به عقیده این رسانه، سرمایه‌گذاران نفتی در بازه‌هایی در هفته جاری بر نشانه‌های افزایش تقاضا نیز تمرکز خواهند کرد که هرگونه خبر و آمار مثبت و منفی در این مورد می‌تواند بهای طلای سیاه را تحت تأثیر قرار دهد. به گفته این وب‌سایت، تخمین قیمت‌ها بر اساس تولید چندان دشوار نیست اما تحت شرایط فعلی، انتظارات از تقاضا فقط در حد حدس باقی می‌ماند. توفان گرمسیری کریستوبال بیش از ۶۰۰ هزار بشکه نفت از تولید خلیج مکزیک در آمریکا را کاهش داده است. این اتفاق منجر به رشد قیمت‌ها در روز جمعه گذشته شد و در این هفته هم بسته به تأثیری که بر تولید می‌گذارد، قیمت‌ها را متحول خواهد کرد. هفته گذشته اداره اطلاعات انرژی آمریکا خبر از افزایش موجودی بنزین در این کشور داد که کاهش تولید بر اثر توفان می‌تواند بر میزان بنزین ذخیره شده نیز اثر بگذارد.

منبع: دنیای اقتصاد

کد خبر 427864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.