کرونا چگونه مدیریت نیروی کار را تغییر خواهد داد؟

گسترش ویروس کرونا باعث ایجاد تغییرات چشمگیری در نگرش انسان به زندگی و دنیای اطراف او شده است؛ تجارت، آموزش، معماری و حتی مدیریت نیروی کار از این تغییرات مستثنی نیست و هر یک از آن‌ها هم اینک نیز در حال تجربه تحولاتی مثبت است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، واکنش جهان به شیوع بیماری کووید -۱۹ منجر به بیشترین تغییرات سریع در نحوه انجام و مدیریت کار شده است. کار کردن از راه دور به هنجار جدیدی در ین مردم سراسر دنیا تبدیل شده است و از دیجیتالی شدن روابط بین شرکت‌های مختلف تا ایجاد ارتباط بین کارکنان و کارفرمایان همه را در بر گرفته است. این روزها بسیاری از برنامه‌ریزان و مدیران در حال ارائه ایده‌هایی برای خودکارسازی، دیجیتالی سازی و نوآوری هستند تا مدیریت نیروی کار خود را به بهترین شکل ممکن در دست گیرند. در این راستا دو مدیر متفاوت وجود دارد؛ افرادی که بر فرصت‌های پساکرونا تمرکز می‌کنند، هم اینک خود را در موقعیت مناسبی برای استفاده از توانایی خود و جذب مردم در زمان ثبات شرایط می‌بینند. برعکس، افرادی که در ایجاد تغییر عاجز می‌مانند با شکست‌های زیادی مواجه می‌شوند چرا که کارکنان خود را با خطرات فزاینده استرس‌های مالی ناشی از تعطیل شدن مراکز کاری روبرو می‌کنند. پرسشی که در اینجا ممکن است ذهن همه را مشغول کند اینکه کووید -۱۹ چگونه نحوه مدیریت نیروی کار را تغییر خواهد داد؟

مهارت آموزی فوری

چنانچه قدرت یادگیری مهارت‌ها در کارکنان یک مرکز تجاری یا اداره تقویت شود، آن‌ گاه امکان سازگاری آن‌ها با شرایط مختلف و بحران‌ها افزایش می‌یابد و این افراد می‌توانند در هر موقعیتی مهارت جدیدی بیاموزند و آن را برای حل مشکل به وجود آمده با موفقیت به کار گیرند.

به کار گیری سریع یک تکنولوژی جدید و پیشرفته نقش مهمی در حل یک مسئله ایفا می‌کند و به احتمال زیاد منجر به سرعت یافتن ایجاد نقش‌های جدید می‌شود. تغییرات ناشی از یک پاندمی در میزان کار اغلب باعث کاهش تعادل در تخصیص منابع می‌شود و مهارت‌آموزی کارکنان یک بخش به آن‌ها امکان حرکت از یک بخش از تجارت به بخش دیگری را می‌دهد.

رکود اقتصادی کووید -۱۹ نیز به طور مستقیم بر احساس مسئولیت کارکنان تأثیر می‌گذارد و از سوی دیگر باعث کاهش فرصت‌های شغلی می‌شود. دولت‌ها در بسیاری از نقاط جهان نگرانند که مبادا گسترش ویروس کرونا باعث بیکار شدن بسیاری از جوانان شود چرا که بسیاری از شغل‌هایی که تحت تأثیر کووید -۱۹ قرار گرفته است را پیش از این بحران جوانان اداره می‌کردند.

تغییر شایستگی‌های مدیریت و ریاست

اگرچه بحران کرونا آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر صنایع مختلف و اقتصاد وارد کرده است، با این حال شاید ترس و بی‌ثباتی ناشی از آن بیش از هر چیز دیگری زندگی انسان را تحت تأثیر قرار داده است. مسیرهای جدیدی بر سر راه انسان قرار گرفته است و کار در منزل یکی از بهترین پیامدهای گسترش این ویروس به شمار می‌رود. هیچ آینده مشخصی برای روند بیماری کووید -۱۹ وجود ندارد؛ مدیران و رؤسا تلاش می‌کنند استراتژی‌های کاری خود را تغییر دهند تا به بهترین شکل ممکن خود را با شرایط جدید سازگار کنند. مدیران باید در کنار افزایش مهارت‌های دیجیتالی و بهبود زیرساخت‌ها بر افزایش وحدت و همدلی تمرکز کنند چرا که تغییر و اختلال به هنجار جدیدی در مشاغل تبدیل می‌شود.

ترویج فرهنگ اعتماد و همدلی

شیوع ویروس کرونا باعث شده است همه مردم با سرنوشتی نامشخص دست و پنجه نرم کنند که همین امر آن‌ها را به سوی همدلی و حمایت از یکدیگر سوق داده است. این در حالی است که مردم یاد گرفته‌اند چگونه جدا از یکدیگر به فعالیت بپردازند و در مدت زمانی کوتاه بفهمند که انجام کدام شغل خانگی برای آن‌ها مفید یا مضر است.

ارتباطات تلفنی بسیار بیشتر از قبل در میان مردم ترویج یافته است و کم‌تر کسی به ملاقات حضوری با همنوعان خود می‌پردازد. در واقع در دوران فاصله‌گذاری اجتماعی مردم بیش از قبل از حال هم جویا می‌شوند و همکاران از راه دور بیشتر از قبل از تجربیات هم بهره می‌گیرند.

کد خبر 427820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.