۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
نجات از مرگ با ساعت اپل!

قابلیت تماس خودکار ساعت اپل با پلیس، بعد از سقوط ناگهانی فردی روی زمین، جان او را از مرگ حتمی نجات داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمک به توانبخشی بیماران با دستکش رباتیک، نجات مردی از مرگ با تماس خودکار ساعت اپل، امکان تبدیل نوشابه به آب آشامیدنی با دستگاه تصفیه آب و کشف سیاره‌ای مشابه زمین در فاصله سه هزار سال نوری را در بسته خبری تکنولوژی ایمنا بخوانید.

دستکش رباتیکی که به توانبخشی بیماران کمک می‌کند

شرکت NEOFECT به تازگی دستکش هوشمندی ساخته که به افرادی که دچار حمله مغزی شده‌اند، کمک می‌کند، دستکش هوشمند PAREL ،در حقیقت یک ابزار توانبخشی فناورانه است که به افراد بهبودیافته از سکته مغزی کمک می‌کند تا دست‌های خود را حرکت دهند.

کار با این گجت بسیار ساده است و کافی است فرد دستکش را بپوشد و به اپلیکیشن PAREL متصل شود. سپس این اپلیکیشن تمرینات مختلفی برای توانبخشی را نمایش می‌دهد. چنین دستکشی می‌تواند فرایند توانبخشی حرفه‌ای را برای بیمارانیکه دسترسی به بیمارستان ندارند، فراهم کند.

به گفته شرکت NEOFECT این دستکش هوشمند سبک، همه حرکت‌ها را انجام می‌دهد و تمرینات را طوری تنظیم می‌کند که برای بیمار انگیزه ایجاد شود. همچنین این گجت پوشیدنی می‌تواند اطلاعات مربوط به تمرین‌ها را جمع‌آوری و در اختیار کاربران قرار دهد.

نجات از مرگ با ساعت اپل

قابلیت تماس خودکار ساعت اپل با پلیس، بعد از سقوط ناگهانی فردی روی زمین باعث شد تا جان او از مرگ حتمی نجات یابد. سه روز پیش مردی در آمریکا به طور ناگهانی بعد از زمین خوردن، بیهوش شد. تماس خودکار ساعت اپل با شماره ۹۱۱ پلیس موجب شد نیروهای امدادی بر بالین این فرد که هیچکس همراه او نبود، حاضر شده و او را از مرگ حتمی نجات دهند.

ساعت اپل دارای قابلیت‌های فراوانی نظیر کمک به حفظ سلامت، تناسب اندام و نیز برنامه‌ریزی تمرین‌های ورزشی است، ازجمله این قابلیت‌ها می‌توان به کنترل لحظه به لحظه ضربان قلب اشاره کرد. در این مورد خاص نیز ساعت اپل بعد از کشف سقوط فرد بر روی زمین از طریق دریافت اطلاعات مربوط به حسگرها و شتاب سنج‌ها به طور خودکار با پلیس تماس گرفت و اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی کاربر را هم برای این نیروها ارسال کرد.

اپل اولین بار قابلیت تماس خودکار با پلیس را در ساعت‌های سری ۴ اپل گنجاند؛ قابلیت یادشده موجب می‌شود در صورت سقوط ناگهانی فرد بر روی زمین و عدم تحرک وی برای مدت قابل توجه، ساعت بدون نیاز به هیچ گونه مداخله‌ای با شماره ۹۱۱ تماس بگیرد. ویژگی مذکور سال گذشته نیز موجب نجات جان یک جوان کوهنورد در نیوجرسی شد که از یک صخره بزرگ به پایین سقوط کرده بود.

دستگاهی که نوشابه را به آب آشامیدنی تبدیل می‌کند

محققان دستگاه تصفیه آبی ساخته‌اند که می‌تواند نوشابه رژیمی یا حتی نوشیدنی‌های انرژی‌زا را به آب آشامیدنی تبدیل کند. علاوه بر این دستگاه مذکور می‌تواند آب شهری را نیز تصفیه کند؛ برای آغاز فرایند تصفیه سازی کافی است فرد مخزن آن را با آب شهری پر کند و طی فرایندی چهار مرحله‌ای این آب تصفیه می‌شود.

در مرحله نخست ذرات بزرگ مانند رسوبات و گرد و غبار از آب زدوده می‌شود و در مرحله دوم فیلتر کربنی فعال خواهد شد که کلورین و کلورامین‌ها را از بین می‌برد. در مرحله سوم فیلتر اسمز معکوس به کار می‌افتد تا فلزات خطرناک مانند سرب، فلوراید، آرسنیک و کرومیوم ۶ را از بین ببرد و در مرحله چهارم فیلتری دیگر ترکیبات طبیعی خطرناک مانند PFAS و داروهای رسوب شده در آب را حذف می‌کند.

کشف سیاره‌ای مشابه زمین در فاصله سه هزار سال نوری

محققان با استفاده از اطلاعات تلسکوپ کپلر و دو الگوریتم جدید سیاره‌ای مشابه زمین رصد کرده‌اند که هر مدار آن دور ستاره‌اش ۳۷۸ روز طول می‌کشد و در فاصله سه هزار سال نوری زمین قرار دارد.

ستاره شناسان قبلاً سیارات مشابه زمین رصد کرده‌اند، اما این سیارات بیشتر اطراف ستاره‌های سرخ کوتوله وجود دارند؛ این رصد چالشی بزرگ به حساب می‌آید، زیرا اشعه‌ها و گرمای ستاره سبب می‌شود، سیاره مشابه زمین غیرقابل سکونت باشد.

اکنون به نظر می‌رسد سیاره مشابه زمین با ویژگی‌های بهتری رصد شده است. محققان یک سیاره خارج از منظومه شمسی به نام KOI456.04 رصد کرده‌اند که اندازه آن تقریباً مشابه زمین و اندکی کمتر از دو برابر سیاره خاکی است؛ این سیاره دور ستاره‌ای به نام Kepler 160 مدار می‌زند و ۹۳ درصد نوری که به سیاره می‌تابد مربوط به این ستاره است.

محققان با استفاده از اطلاعات تلسکوپ فضایی کپلر و دو الگوریتم جدید که برای مطالعه درخشندگی ستاره ارائه شده بود، سیاره KOI456.04 را ردیابی کردند و در این فرایند به جای جستجو برای کاهش و افزایش ناگهانی نور ستاره (روش ترانزیت)، برای اثبات وجود سیاره، الگوریتم‌هایی را به کار گرفتند تا کاهش اندک نور را نیز ردیابی کنند.

این کشف هنوز به طور رسمی اعلام نشده است. اما محققان ۸۵ درصد اطمینان دارند که KOI456.04 یک سیاره است؛ برای اطمینان از این کشف باید مطالعاتی به طور مستقیم انجام شود.