محاکمه دانه ‌درشت‌ها افتخار نظام

آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور، ترکیب کمیسیون فرهنگی مجلس و برگزاری دادگاه اکبر طبری از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ سه شنبه ۲۰ خردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «‌مترو؛ کانون موج دوم کرونا» به بررسی آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور پرداخت و نوشت: مجموع بیماران کرونا در کشور به ۱۷۳ هزار و ۸۳۲ نفر رسید و از این تعداد تاکنون ۸‌هزار و ۳۵۱ نفر در کشور جان خود را از دست داده‌اند. بنا بر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت و درمان از یکشنبه (۱۸ خرداد) تا دوشنبه (۱۹ خرداد) دوهزار و ۴۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند و ۷۰ بیمار جان خود را از دست دادند. همچنین تاکنون ۱۳۶ هزار و ۳۶۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۲۶۱۹ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت معتقد است که منطقه سبز به معنای منطقه بی‌خطر است و تقریباً به جز شهرستان و جزیره ابوموسی، هیچ‌نقطه سبزی در کشور وجود ندارد، او همچنین می‌گوید: در برخی مناطق کشور، به خصوص در استان خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه، کردستان، بوشهر، جنوب کرمان و جنوب استان سیستان و بلوچستان و تا حدی برخی مناطق در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی شهرستان‌های قرمز را بیشتر می‌بینیم که امیدواریم با روندی که وجود دارد، در هفته‌های آتی تعداد این مناطق کاهش پیدا کرده و این مناطق به سمت وضعیت زرد و مناطق زرد نیز به سمت وضعیت سفید سوق پیدا کنند. جهانپور همچنین وضعیت پایتخت را زرد اعلام کرده است.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سایه عوام‌فریبی بر جایگاه مجلس» به بررسی خدشه‌دار شدن شأن مجلس و جایگاه نماینده پرداخت و نوشت: مجلس یازدهم از ۷ خردادماه فعالیت خودش را آغاز کرد، مجلسی با اکثریت اصولگرا. اما با وجود آنکه هنوز دو هفته از شروع به کار مجلس یازدهم نگذشته است، برخی منتخبان آن حواشی زیادی را ایجاد کرده‌اند که گفته می‌شود نه تنها مجلس را از وظیفه اصلی خود دور می‌کند بلکه حتی جایگاه آن را نزد مردم تنزل می‌دهد. اولین بحثی که از سوی یکی از نمایندگان در مجلس یازدهم مطرح شد ختم روزانه قرآن توسط نمایندگان بود که با واکنش‌های زیادی از سوی جامعه و فعالان سیاسی و اجتماعی مواجه شد. هنوز یک هفته از این ماجرا نگذشته است که خبری منتشر شد مبنی بر طرح ازدواج اجباری از سوی نمایندگان مجلس. با وجود اینکه این طرح و یا موضوع اصلاً در مجلس مطرح نشده، اما بسیاری از فعالان شبکه‌های اجتماعی آن را طرح پیشنهادی مجلس تلقی کردند که واکنش‌های زیادی به دنبال داشت.

حال سوال اینجاست که چه اتفاقی افتاده است که جامعه چنین مباحث غیرکارشناسانه‌ای را از سوی مجلس نمایندگان چندان دور از انتظار نمی‌بیند؟

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چشم‌ها نگران کمیسیون فرهنگی» به بررسی ترکیب نامزدهایی که می‌خواهند متولی فرهنگ و هنر در مجلس شوند پرداخت نوشت: امسال از همان ابتدا با روزهای عجیب و غریبی آغاز شد. تکرار مداوم روزهای سخت و غیرقابل پیش‌بینی البته از نیمه دوم سال قبل، بیش از گذشته شده بود و یکی از عرصه‌هایی که در مواجهه با اتفاقاتی همچون سیل نوروز ۱۳۹۸، حوادث آبان ماه، سقوط هواپیما و ترور شهید قاسم سلیمانی دچار سردرگمی و البته آسیب‌هایی جدی شد، عرصه فرهنگ و هنر بود. ماجرای بخشش مجدد مالیات برای کلیه هنرمندان از سوی سازمان برنامه و بودجه هم از جمله مباحث پرمناقشه سال قبل بود که البته موافقان و مخالفانی هم داشت. اکنون با آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، بسیاری از فعالان عرصه فرهنگ و هنر و البته مخاطبان دقیق و پیگیر این حوزه چشم به راه فعالیت‌های مهم‌ترین اقدامات مهم‌ترین نهاد قانونگذاری در ایران مانده‌اند و منتظر؛ چون بناست به زودی از میان نامزدهایی که برای حضور در کمیسیون‌های مختلف با هم رقابت می‌کنند، عده‌ای آن کمیسیون‌ها را تشکیل بدهند. کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در دوره آتی هم باید به اتخاذ مهم‌ترین تصمیمات تقنینی چهار سال آینده برای فرهنگ و هنر، ارشاد و تبلیغات، صدا و سیما و ارتباطات جمعی، تربیت بدنی، جوانان، زنان و خانواده مشغول شود. غلامرضا منتظری، حسین جلالی، بیژن نوباوه وطن، زهره سادات لاجوردی، علی‌اصغر باقرزاده، فاطمه رحمانی، سیدعلی یزدی‌خواه، مرتضی آقاطهرانی، سیدرضا تقوی، نصرالله پژمان‌فر، امیرحسین بانکی‌پور و سیدنظام‌الدین موسوی نمایندگانی هستند که برای عضویت در کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم نام خودشان را در میان نامزدها قرار داده‌اند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست خود با تیتر «کوچ سرمایه‌ها به حاشیه پایتخت» نوشت: بازار مسکن اطراف پایتخت با دو تغییر معنادار نسبت به سال گذشته همراه شد. نتایج بررسی‌ها درباره سطح قیمت آپارتمان‌های فروش‌رفته و همچنین تحقیقات درباره قیمت پیشنهادی فایل‌ها و جنس خریداران مسکن نشان می‌دهد به‌دنبال مهاجرت بخشی از تقاضای مصرفی از بازار مسکن تهران به شهرهای جدید و حومه‌ای، اخیراً ردپای تقاضای سرمایه‌ای نیز در این مناطق، پررنگ‌تر از قبل دیده شده است. اختلاف قابل‌توجه قیمت واحدهای مسکونی بین تهران و شهرهای همسایه از یکسو و حجم بالای عرضه آپارتمان فروشی در این مناطق (نسبت به فقر شدید فایل فروش در تهران) از سوی دیگر، سبب شده گرایش به خرید واحد مسکونی در بیرون از پایتخت روند افزایشی به خود بگیرد. هر چند بازار مسکن حومه تهران با رکود معاملاتی دست به گریبان است، اما میزان رکود آن به مراتب کمتر از پایتخت برآورد شده است. اقبال به سرمایه‌گذاری ملکی در اطراف پایتخت -تغییر اول در بازار مسکن حومه- تأثیر مستقیم بر روند رشد قیمت آپارتمان در این شهرها گذاشته است. در حال حاضر متوسط قیمت واحدهای مسکونی در تعدادی از شهرهای حومه تهران حدود یک سوم میانگین قیمت آپارتمان در پایتخت است. دو علت کلیدی باعث شده است این نسبت در مقایسه با سال‌های ۹۵ و ۹۶ افزایش پیدا کند.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «محاکمه دانه‌درشت‌ها افتخار نظام، امید مردم و سرافکندگی بدخواهان» به بررسی دادگاه اکبر طبری پرداخت و نوشت: دستگاه قضا بازهم با اقدامی انقلابی، امید آفرید و باعث دلگرمی و اعتماد بیش از پیش مردم به نظام اسلامی شد. محاکمه اکبر طبری، معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضائیه به اتهام رشوه، پولشویی، جعل سند و اعمال نفوذ نشان داد که دستگاه قضائی جمهوری اسلامی در برخورد قاطع با مفسدان و مجرمان دانه‌درشت، شوخی ندارد و فشارها و سنگ‌اندازی‌ها نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.

گرچه مقابله با فساد و گرفتار کردن دانه‌درشت‌ها و مجرمان یقه‌سفید، مدتی است با ورود جدی قوه قضائیه سرعت بیشتری گرفته و رفته‌رفته و البته دومینووار، جرم و فساد در جامعه در حال ریشه‌کن شدن است، اما نباید از پیامد اصلی احساس «امید» و تقویت «اعتماد» به دستگاه قضائی و تبعاً نظام جمهوری اسلامی که به جامعه القا می‌شود، غافل بود چراکه افکار عمومی که بارقه‌هایی از امید در دلشان روشن شده، در کارنامه افتخارات دستگاه قضائی ثبت خواهند کرد که اکبر طبری مهره دانه‌درشت و نفوذی ۲۰ ساله در قوه قضائیه، با لباس زندانی در دادگاه علنی جمهوری اسلامی حاضر شد.

کد خبر 427773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.