تهدید کووید -۱۹ برای کسب و کارهای کوچک

شیوع کووید -۱۹ وضع کسب و کارهای کوچک در کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای محلی را معلق کرده است؛ در نایروبی، پایتخت کشور آفریقایی کنیا، بیش از ۸۰ درصد اقلام مصرفی در دکه‌های کوچک محله‌ها فروخته می شود که این میزان در دوران کرونا کاهش زیادی داشته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در بسیاری از کشورهای در حال توسعه مردم از طریق دکه‌های کوچک کسب درآمد می‌کنند که البته این نوع تجارت هم برای فروشنده و هم خریدار مزایای فراوانی دارد. فروشندگان تنها با دایر کردن دکه‌ای کوچک و با صرف هزینه‌ای نسبتاً کم درآمد بسیار بالایی کسب می‌کنند و مردم نیز می‌توانند تقریباً تمام اقلام مصرفی خود را از این فروشگاه‌های کوچک محلی تهیه کنند. اما شیوع ویروس کرونا به طرز عجیبی وضع تجارت در این خرده‌فروشی‌ها را معلق کرده است؛ اغلب مردم کار خود را از دست داده‌اند و برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا به روستاها پناه آورده‌اند. از سوی دیگر، اعمال محدودیت‌ها برای مهار شیوع کووید -۱۹ باعث شده است فروشندگان کم‌تر بتوانند به تهیه محصولات بپردازند و بنابراین مردم نمی‌توانند مانند گذشته تمام اقلام مصرفی خود را از این فروشگاه‌ها خرید کنند. اما چاره چیست؟ چگونه می‌توان بار دیگر نشاط را در دکه‌های کوچک محلی به وجود آورد و رونق اقتصادی را به شهرها و مردم بازگرداند؟

تمرکز بر بقای تجارت به جای اهداف

کارآفرینان و صاحبان تجارت‌های کوچک باید توجه خود را از تحقق اهداف بر بقای تجارت متمرکز کنند. چنانچه این افراد ذهنیت پایداری را در روند کاری خود در پیش گیرند، آن‌گاه با به کار گرفتن استراتژی‌های خاصی می‌توانند بار دیگر رونق اقتصادی را به کسب و کار خود باز گردانند. کارآفرینان با مدیریت مالی پایدار، مثلاً شناسایی نگرش مالی برای سناریوهای مختلف و یافتن راهکارهایی جهت کاهش قیمت‌ها بدون کوچک‌ترین آسیب به رشد در آینده، کسب و کار خود در دوران کرونا را رونق بخشند. از سوی دیگر این افراد باید فرصت‌های جدیدی برای کسب درآمد خود ایجاد کنند، مثلاً اقلامی با بیشترین نیاز و مصرف مردم را در فروشگاه‌های خود به فروش بگذارند یا روش‌هایی ایمن برای ارائه خدمات به مشتریان طراحی کنند. از همه مهم‌تر اینکه فروشندگان باید تلاش کنند تا به حمایت‌های مالی دولت دست یابند.

ایجاد فضایی برای ابراز احساسات

سلامت عاطفی نقش بسیار مهمی در موفقیت انسان در تمام جنبه‌های زندگی ایفا می‌کند. فروشندگان و کارآفرینانی که در روزهای کرونایی با استرس زیاد مواجه شده‌اند در تصمیم‌گیری برای رونق کسب و کار خود با مشکل مواجه خواهند شد. بنابراین باید شرایطی به وجود آید که در آن فروشندگان بتوانند تجربیات خود را با سایرین به اشتراک بگذارند. حمایت‌های دولت و حتی مردم از کارآفرینان می‌تواند آن‌ها را از بحران تنش‌زای کرونا رها کند و به آن‌ها اطمینان‌خاطر دهد که تنها نیستند.

ارائه ابزارهای یادگیری از راه دور

بحران کرونا و ترس از گسترش آن باعث شده کارکنان در صنف‌های مختلف و فروشندگان قادر به شرکت یا برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی نباشند. بنابراین، دولت باید اقدامات لازم جهت برگزاری دوره‌های آموزشی از راه دور را انجام دهد. این کار پیامدهای مثبت زیادی همراه دارد؛ به عنوان مثال فروشندگان می‌توانند تنها از طریق نصب نرم‌افزارهای مختلف نظیر واتس اپ یا اسکایپ روی گوشی‌های همراه خود یا با دریافت پیام و تماس تلفنی از دوره‌های آموزشی آنلاین بیشترین بهره را ببرند. از سوی دیگر در دوره‌های آموزشی آنلاین بیشترین اطلاعات مفید در کم‌ترین زمان ممکن به کاربران ارائه و در نتیجه از زیاده‌گویی و اتلاف وقت پرهیز می‌شود.

استفاده از فضای دیجیتال به عنوان یک ابزار ارتباطی

برقراری ارتباط بین کارآفرینان مختلف حتی از راه دور از اهمیت بسیار بالایی برای رونق اقتصادی کسب و کارهای کوچک برخوردار است. این افراد می‌توانند از طریق ایجاد گروه‌های مختلف در رسانه‌های اجتماعی نظیر واتس اپ ایده‌های خود را برای عملکرد موفق در زمینه کاری خود به اشتراک بگذارند و از تجربیات همنوعان خود بیشترین بهره را ببرند. به عنوان مثال کارآفرینان اهل کنیا از این روش برای رونق اقتصادی تجارت‌های خود استفاده و با تولیدکنندگان ارتباط برقرار می‌کنند تا از این طریق اقلام مورد نیاز برای فروشگاه‌های خود را راحت‌تر فراهم کنند.

هم اینک زمان اقدام است

واکنش به موقع در زمان مواجهه با یک بحران نظیر کووید -۱۹ از اهمیت بالایی برخوردار است؛ ویروس کرونا آینده‌ای نامعلوم دارد که همین باعث به وجود آوردن چالش‌های زیادی برای کارآفرینان و صاحبان فروشگاه‌های کوچک و بزرگ شده است. بنابراین نمی‌توان تا مهار کامل شیوع آن منتظر ماند و هیچ اقدامی نکرد. فروشندگان باید از همین حالا برای جبران رکود اقتصادی ناشی از گسترش ویروس کرونا وارد عمل شوند.

در طی تحولات سیاسی سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ اقتصاد کشور نیکاراگوئه در آمریکای مرکزی به طور عجیبی فلج شد و بیش از یک سوم تاجران در سراسر کشور ورشکسته شدند. این در حالی است که کارآفرینانی که در آن دوران به موقع تصمیم گرفته بودند توانستند اقتصاد تجارت خود را به طور چشمگیری نجات دهند. در این روزهای کرونایی نیز صاحبان کسب و کارهای کوچک می‌توانند از طریق ارتباط با یکدیگر و کسب تجربه از هم تبعات شیوع ویروس کرونا بر کسب و کار خود را کاهش دهند و حتی بیشتر از قبل به تجارت بپردازند.

کد خبر 427764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.