از کی‌روش و ویلموتس تا رادولوویچ؛ چه مربیان خارجی قید همکاری با تیم‌های ایرانی را زدند؟

این روزها فوتبال ایران جای مناسبی از نظر مربیان خارجی نیست؛ آن‌ها شرایط ایران را مطلوب نمی دانند و همین امر باعث شده تا خیلی زود قید مربیگری در کشور ما را بزنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگر نیم نگاهی به وضع یک سال و نیم اخیر فوتبال ایران بیندازیم، متوجه آمد و رفت مربیان خارجی بسیاری روی نیمکت باشگاه‌ها و تیم ملی می‌شویم. مربیانی که با رزومه قوی یا متوسط بین المللی که گذرشان به ایران می‌افتد دیگر تاب ماندن بیش از چند ماه را ندارند و در بیشتر موارد پس از گذشت مدتی از حضورشان در یک تیم به راحتی ساز جدایی کوک کرده و راه آمده را باز می‌گردند. نکته تأسف برانگیز این ماجرا این است که هم مربیانی که چند سالی هدایت تیمی را در ایران بر عهده گرفته‌اند و یا آن‌هایی که فقط چند ماه میهمان نیمکت تیم‌های ایرانی بوده‌اند. بلافاصله پس از پایان کار خود به فیفا می‌روند تا از قراردادهایی که چندان علمی و دقیق بسته نمی‌شوند، پول بیشتری را به جیب بزنند.

کارلوس کی‌روش، پایان چند ماهه ۸ سال شکوه

اولین قطعه از دومینوی جدا شدن مربیان خارجی با کارلوس کی‌روش کلید خورد. کی‌روش با وجود عملکرد درخشان در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، اختلافاتی با برانکو سرمربی وقت پرسپولیس پیدا کرد و همین موضوع باعث شد تا از چشم سیل عظیمی از هواداران این تیم سرخ پوش بیفتد. با این حال کی‌روش هنوز هم طرفداران زیادی داشت، اما جام ملت‌ها آسیا و حذف عجیب و غریب مقابل ژاپن، پایان همکاری او با فدراسیون فوتبال را امضا کرد. استدلال بسیاری از فدراسیون نشین‌ها این بود که در شرایط سخت اقتصادی کنونی بهتر است به سراغ مربیانی با هزینه کمتر از کی‌روش بروند.

برانکو ایوانکوویچ، فرار از سیرک فوتبال ایران!

برانکو پس از سه سال موفق در پرسپولیس و با کولباری از افتخارات، تابستان سال گذشته تهران را به مقصد جده ترک کرد تا بر نیمکت الاهلی عربستان بنشیند. البته مسئولان این باشگاه سبزپوش تنها پنج هفته به او اعتماد کردند و بعد از آن برانکو را اخراج کردند. این سرمربی کروات که محبوبیت فراوانی میان هواداران سرخ پوش دارد، نتوانست یک سال دیگر با مشکلات مالی در ایران و پرسپولیس سازش کند و به همین علت، مسیرش را به سمت کشورها حوزه خلیج فارس کج کرد. او حالا شکایت خود از باشگاه پرسپولیس را پیگیری می‌کند و اصلاً بعید نیست غرامتی یک و نیم میلیون دلاری را از این تیم تهرانی دریافت کند.

ویلموتس، اسطوره نجابت

مارک ویلموتس بلژیکی که به عنوان سرمربی نسل طلایی بلژیک در جام حهانی ۲۰۱۴ پا به تیم ملی گذاشت و قرار بود فوتبال تدافعی و به تعابیر برخی نه چندان زیبا کارلوس کی‌روش را از ذهن‌ها پاک کند.

او با تیم ملی نتیجه نگرفت و برابر بحرین و عراق تن به شکست داد. از آن طرف، وضع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان باعث شد تا فدراسیون پنج ماه نتواند دستمزد این سرمربی بلژیکی را پرداخت کند.

همین موضوع باعث شد تا ویلموتس تصمیم به فکر فسخ قرارداد خود با تیم ملی بیفتد. فدراسیون نیز مجبور شد علاوه بر حقوق مدت زمان حضورش بر نیمکت تیم ملی و سه ماه دیگر بابت فسخ موجه را به مرد بلژیکی باز گرداند. البته ویلموتس به واسطه همسر خود که وکیلی ماهر و بین المللی در زمینه مسائل فوتبال است به دنبال این است تا از خلأ قرارداد با فدراسیون استفاده و فوتبال ایران را نقره داغ کند.

استراماچونی، مشکلات انتقال پول

استراماچونی سرمربی ایتالیایی، با شروع فصل جدید برای آغاز دورانی نو به استقلال آمد. او که سابقه نشستن بر نیمکت اینتر را در کارنامه داشت، استقلالی قدرتمند را ساخت تا دوباره آبی‌ها ترس رقبا شوند. استرا از همان اولین روزها حضور در ایران نشان داده بود اهل سازش با هر رفتاری نیست و خیلی نمی‌تواند با شرایط ایران و استقلال کنار بیاید.

با این حال مجموعه مدیریتی استقلال بدون توجه به شخصیت حساس او و تذکرهایی که در خصوص نحوه انتقال به حساب بانکی‌اش داده بود، پولی را با منبعی نامشخص برای او واریز کردند. به دلایل تحریم‌ها بانکی علیه ایران آبی‌ها نتوانستند حقوق استرا را مستقیم و با منبعی مشخص به او برسانند و همین امر در ایتالیا برای این سرمربی دردسر شد و پلیس این کشور به پولشویی توسط استرا مشکوک شد. اتفاقی که استراماچونی هرگز برنتافت و کمتر از ۲۰ ساعت مانده به بازی با پیکان در لیگ، تهران را برای همیشه ترک کرد.

گابریل کالدرون، مربی آرژانتینی فدای دعوا ۲ مدیرعامل!

گابریل کالدرون آرژانتینی با رفتن برانکو، این فرصت را پیدا کرد تا بر نیمکت پرسپولیس بنشیند. او هر چند شروع خوبی در لیگ نداشت و مقابل چهار رقیب اصلی خود تن به شکست داد، ولی پایان نیم فصل ابتدایی با چند برد متوالی و به لطف لغزش رقبا بر صدر جدول تکیه زد.

با وجود صدرنشینی کالدرون که از همان ابتدا کار مشکلاتی را با کادر مدیریتی و برخی بازیکنان پرسپولیس پیدا کرده بود. بعدها رسول پناه از نوع نگرش مدیریتی حاکم در زمان حضور کالدرون در ایران پرده برداشت و گفت: "انصاری فرد مدیرعامل باشگاه پرسپولیس اعتقاد داشت چون کالدرون انتخاب عرب، مدیرعامل پیشین پرسپولیس بود، نتیجه گرفتنش پای عرب نوشته خواهد شد و به همین دلیل همواره به دنبال تغییر کادر فنی تیم بود". همین موضوع و برخورد نامناسب با کالدرون از سوی مدیریت وقت باشگاه باعث شد تا کالدرون پس از نیم فصل دیگر همکاری خود با سرخپوشان را ادامه ندهد.

دنیزلی، ترس از زلزله

مصطفی دنیزلی بعد از سال‌ها دوری از فوتبال ایران، توسط زنوزی به تراکتور آمد تا این بار در منطقه‌ای از ایران کارش را پیگیری کند که مردمی همزمان با زادگاهش داشت. با این حال دنیزلی هرگز نتوانست در حد و اندازه‌ها دوران نشستن بر نیمکت پرسپولیس ظاهر شود و در آخرین هفته‌ها نیم فصل از کورس قهرمانی عقب ماند. دنیزلی در نیم فصل جدا شد، اما دلیل این پایان همکاری از سوی زنوزی ترس دنیزلی از زلزله بیان شد. مالک تراکتور حتی گفته بود دنیزلی، شب‌ها از ترس زلزله در ماشین می‌خوابد!

رادولوویچ، تلاش برای از دست ندادن آخرین سرمربی خارجی لیگ برتر

در حالی که با پایان نیم فصل اول، تمام مربیان خارجی به نحوی با باشگاه خود قطع همکاری کرده بودند، ذوبی‌ها برای جبران نتایج و عملکرد بهتر هدایت تیم خود را به رادولوویچ مونته نگرویی سپردند. رادولوویچ با وجود کارنامه قابل قبول تنها چند هفته فرصت یافت تا شاگردان خود را هدایت کند.

با شیوع کرونا سرمربی ذوبی‌ها اصفهان را ترک کرد و حالا شرایط پروازی به او اجازه بازگشت را نمی‌دهد. همین موضوع شایعاتی را به وجود آورد که رادولوویج دیگر به ایران باز نخواهد گشت. او چند روز اخیر بالاخره در گفت و گو با رسانه‌ها این موضوع را تأیید و گفت خواستار فسخ قرارداد با ذوب آهن است. ذوبی‌ها که در همان ابتدا کار ۱۵۰ هزار یورو از قرارداد این سرمربی مونته نگرویی را به حسابش واریز کرده‌اند، حالا مصمم برای بازگرداندن رادو هستند تا در شرایط اقتصادی حاضر هزینه هنگفتی را دوباره به یک مربی دیگر پرداخت کنند.

به گزارش ایمنا، شرایط اقتصادی خاص فعلی و تحریم‌ها بانکی مختلف، به نظر کار با مربیان خارجی را برای باشگاه‌ها و تیم ملی بسیار دشوارتر از قبل کرده است. از سوی دیگر در بیشتر موارد قراردادهایی که میان دو طرف بسته می‌شود، از طرف ایرانی در تنظیم مفاد قرارداد دقت کافی نمی‌شود و همین امر به مربیان خارجی اجازه می‌دهد تا خیلی راحت به دنبال اخذ جریمه و دریافت پول‌های هنگفت از فوتبال ایران باشند. در این شرایط باید پرسید آیا به جان خریدن تمام این سختی‌ها برای حضور مربیان خارجی در ایران ارزش دارد یا خیر؟ آیا مربیان داخلی نمی‌توانند پاسخگو فوتبال امروز ما باشند؟ سوال‌هایی که جواب آن می‌تواند به ما بفهماند که آیا انتخاب مربیان خارجی تنها از نقطه نظر فنی است یا مسائل دیگری پشت پرده اصرار بر به کارگیری مربیان خارجی در فوتبال ایران وجود دارد؟

کد خبر 427754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.