سیاهه‌برداری از میراث ناملموس نمایانگر در شهر اصفهان

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: سیاهه برداری از میراث ناملموس معرف (نمایانگر) در اصفهان به عنوان پروژه پژوهشی مساله محور حوزه بهره‌بردار معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی است که در دانشگاه اصفهان مورد پژوهش قرار گرفت.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اصفهان شهری است با قدمت چند هزار ساله که بخش مهمی از فرهنگ ناملموس ایران‌زمین را در خود جای داده است.

وی افزود: پژوهش در زمینه میراث ناملموس این شهر می‌تواند راهگشای پژوهش‌های متنوعی باشد که همگان را با فرهنگ و تمدن این سرزمین کهن آشنا می‌سازد.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: با توجه به آنکه هویت هر جامعه برگرفته از فرهنگ آن در طول تاریخ بوده و در واقع این فرهنگ جوامع است که هویت آنها را رقم می‌زند، شناخت فرهنگ جامعه بسیار ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه در جامعه کنونی و با توسعه شگفت‌آور فناوری‌ها به ویژه در بعد رسانه‌ای که درهم تنیدگی و پیوستگی جوامع را به دنبال داشته، بسیاری از جنبه‌های فرهنگی جوامع تحت‌الشعاع قرار گرفته است، گفت: حفظ و صیانت از ارزش‌های فرهنگی و پاسداری از هویت دینی و ملی از اساسی‌ترین و ضروری‌ترین اقداماتی است که باید در جامعه فعلی صورت گیرد.

ابراهیمی گفت: اینکه هویت جامعه امروز چیست و چرا چنین است؟ پرسش است که برای پاسخگویی به آن ابتدا باید عناصر شکل‌دهنده به فرهنگ جامعه را به درستی شناسایی کرد؛ از این رو شناخت میراث ناملموس که در طی هزاران سال آرام و بی‌صدا بر ابعاد مختلف جامعه تأثیر گذاشته است اولویت داشته و ایجاب می‌کند پژوهش‌های متعددی در جنبه‌های مختلف آن صورت گیرد که یکی از این پژوهش‌ها سیاهه‌برداری از میراث ناملموس است تا راه شناخت و پاسداری از فرهنگ جامعه را فراهم آورد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حفظ و پاسداری میراث ناملموس از راه‌های رساندن جوامع به توسعه پایدار شناخته می‌شود، پژوهش حاضر به عنوان اولین گام در راه شناخت هر چه بیشتر این میراث گرانقدر به تدوین فهرستی از میراث ناملموس اصفهان پرداخته است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان اظهار کرد: پژوهش سیاهه برداری از میراث ناملموس معرف (نمایانگر) در اصفهان با پیروی از استانداردهای کنوانسیون ۲۰۰۳ در حوزه فهرست معرف بر مقولات پنجگانه «کردارهای اجتماعی»، «هنرهای اجرایی»، «دانش‌های مربوط به کیهان و طبیعت»، «بیان شفاهی» و «مهارت هنرهای سنتی و بومی»، متمرکز شده و سعی کرده تمامی موارد شناسایی‌شده در هر یک از تجلیات مذکور را معرفی کند.

وی خاطرنشان کرد: این کار می‌تواند به عنوان سندی ماندگار در معرفی هویت فرهنگی و تنوع تجلیات پنجگانه مورد اشاره در کنوانسیون ۲۰۰۳ یونسکو، نقش الگویی را ایفا کند و سرانجام وفاق اجتماعی در بین اقوام، طوایف و جوامع متنوع فرهنگی ایران را ارمغان آورد؛ از این رو ابتدا تعریفی از میراث ناملموس ارائه و سپس دلیل اهمیت آن در جامعه جهانی و ایران اشاره و به دنبال آن سعی شده شاخصه‌های اصلی آن مشخص و دلایل ضرورت و اهمیت سیاهه‌برداری از میراث فرهنگی ناملموس بیان شود.

ابراهیمی با بیان اینکه میراث ناملموس در ابعاد مختلف زندگی روزمره افراد نقش داشته و آن را با میراثی از گذشته‌های دور تحت عنوان آداب و آئین‌ها و نیز باورها و اعتقادات تحت تأثیر قرار می‌دهد، افزود: با توجه به تصویب پنج مورد به عنوان تجلیات پنجگانه مشترک در بین همه اقوام و ملل و تصویب آن از سوی یونسکو سعی شده زیرشاخه‌های هر یک از این تجلیات پنجگانه به طور مجزا معرفی شود.

وی اظهار کرد: در بخش کردارهای اجتماعی بر آیین‌هایی مانند مراسم ازدواج، جشن‌ها و اعیاد از جمله نوروز و نیز آداب و رسوم بخش‌های مختلف اصفهان و مناطق مختلف آن تمرکز شود همچنین باورها و اعتقادات مردم نشان داده شود؛ سپس به مقوله دانش‌های سنتی مربوط به کیهان و طبیعت، کشاورزی سنتی، صنایع دستی، طب سنتی و حتی غذاهای سنتی و مرسوم در هر منطقه پرداخته و تلاش شده نمونه‌های متنوعی از این موارد در بخش‌های مختلف اصفهان معرفی شود.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تاکید کرد: بیان شفاهی را شاید بتوان از موارد مهم و بسیار حساس در میراث ناملموس دانست چرا که در انتقال این میراث نقشی اساسی و کلیدی ایفا می‌کند و حتی می‌توان مدعی شد که بر همه جنبه‌های میراث ناملموس تأثیری عمیق و پایدار داشته است.

وی ادامه داد: از دیگر تجلیات پنجگانه دانش‌های سنتی است که از دیرباز در تمدن‌سازی جوامع نقشی اساسی بر عهده داشته است.

ابراهیمی گفت: مجریان این طرح اذعان دارند که پژوهش در خصوص میراث ناملموس نیاز به زمانی طولانی و کار میدانی همه جانبه دارد و امیدوار هستند این سیاهه بتواند به عنوان نقطه شروع برای طرحی گسترده مورد استفاده قرار گیرد.

کد خبر 427610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.