تامین بخشی از نیاز آبی ۳۱۲ کیلومتر از مویرگ‌های حیاتی شهر اصفهان

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: در شهر اصفهان۳۱۲ کیلومتر مادی به عنوان مویرگ‌های حیاتی در کالبد شهر وجود دارد که در یک سال گذشته سعی شد با توجه به جاری بودن آب در رودخانه زاینده رود بخشی از نیاز آبی آنها تامین شود.

حسین امیری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: احیا و ساماندهی مادی‌های شهر یکی از مهمترین برنامه‌های خدمات شهری شهرداری در سال گذشته بود.

وی با اشاره به جاری شدن آب در مادی‌های شهر از جمله در مناطق ۱۵، ۱۱، ۹، هشت، هفت، چهار، سه، دو، یک و ناژوان، افزود: سال گذشته در مادی فدن بعد از حدود ۱۵ سال، مادی کی رهنان بعد از ۲۰ سال و همچنین چشمه باقرخان بعد از حدود ۱۵ سال آب جاری شد؛ البته حفظ درختان اطراف مادی‌ها یک اصل است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان تصریح کرد: سال گذشته بیش از ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی مادی‌ها از جمله مالون چینی، احیای فضای سبز، مبلمان و روشنایی اطراف مادی های شهر هزینه شد.

وی با بیان اینکه در طومار شیخ بهایی تعداد نهرها یا مادی‌هایی که از زاینده رود جدا می‌شود، ۷۸ مورد عنوان شده است، تصریح کرد: مادی‌های اصفهان به عنوان شبکه تقسیم آب نشان دهنده نقش مهم این شبکه در ایجاد «باغ‌شهر» صفوی و اهمیت نظم آب در این شهر بوده است.

امیری ادامه داد: با تغییر زیربنای اقتصادی شهر از کشاورزی به یک شهر خدماتی و صنعتی، مادی‌ها یکی از اصلی‌ترین کارکردهای خود را از دست داده‌اند، در واقع با گسترش شهر نشینی، افزایش مهاجرت و ساخت‌وسازهای بی‌رویه همچنین خشکسالی‌ها بخشی از مادی‌ها از بین رفته‌اند.

وی با بیان اینکه باید عملکرد اولیه مادی‌ها و انهار را در سطح شهر اصفهان رونق داد، تصریح کرد: در ابتدا باید عملکرد آبرسانی مادی‌ها و در درجه دوم ارتباط این شبکه با بخش‌های مختلف شهر و نقشی که در رابطه با بافت و سازمان شهر داشته را احیا کرد.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان اظهار کرد: مادی‌ها علاوه بر اهمیت تاریخی و فرهنگی، در طراوت و زیبایی شهر، نقش مهمی ایفا می‌کنند و می‌توان با ایجاد فضای سبز در حاشیه آن، هدایت آب‌های سطحی و تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی جهت ارتقا سطح کیفی محلات گام مؤثری برداشت.

کد خبر 427593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.