پای جورج فلوید به صحن مجلس باز شد

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می‌پردازد:

درخواست محمود صادقی از قاضی پرونده اش چه بود؟

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس دهم، در رشته توئیتی نوشت: طبق قانون مدنی قانون پانزده روز پس از انتشار در سراسر کشور لازم‌الاجرا است، مگر آنکه در خود قانون ترتیب خاصی برای موقع اجرا مقرر شده باشد؛ اجرای قانون جرم سیاسی منوط به بخشنامه نبود. ظاهراً تعلل ۴ ساله مراجع قضائی، رئیس قوه قضائیه را برآن داشت تا برای اجرای قانون بخشنامه صادر کند.

وی در ادامه نوشت: در جلسه دادگاه به قاضی محترم گفتم به این اتهام ناروایی که علیه من مطرح شده باید طبق قانون جرم سیاسی رسیدگی شود. که گفته شد: بخشنامه اجرای قانون جرم سیاسی هنوز به ما ابلاغ نشده است!

صادقی نوشت: مشکل اساسی قانون جرم سیاسی این است که متکی بر معیار شخصی و ذهنی است. همچنین دست قاضی را در تشخیص سیاسی بودن جرم باز گذاشته است.

مجلس اجازه مذاکره با قاتل شهید سلیمانی را نمی‌دهد

احمد نادری در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در تذکری، گفت: آنچه امروز در ایالات متحده آمریکا می‌گذرد جنبش اجتماعی تمام عیار است که زمینه تاریخی خاص خود را دارد و البته اتفاق ناگهانی نیست اگرچه قتل فجیع یک سیاهپوست به دست پلیس سفیدپوست که با خونسردی ۸ دقیقه پای خود را بر گلوی کم جان وی می‌فشرد و به قتل مظلومانه وی منجر شد موجب تحریک احساسات عمومی جامعه و خیزش همه جانبه را سبب شد، اما بایستی ریشه این اتفاق را در ناعدالتی سیستماتیک در ایالات متحده آمریکا پیدا کرد. این بی‌عدالتی‌ها از دهه ۹۰ قرن بیستم و روی کار آمدن ریگان و سیستم نئولیبرال در آمریکا تشدید شد و روز به روز نئولیبرالیسم نهادینه شده در جامعه آمریکا گلوی طبقات متوسط و فرودست را بیشتر می‌فشارد و سرکوب و خشونت همیشگی را برای آنها رقم زده است.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: انباشت سرکوب‌ها و تحقیرها در کنار نژادپرستی آشکار در طول دهه‌های اخیر منجر به شکل‌گیری پتانسیل اعتراضی عظیمی در ایالات متحده آمریکا شده است که هر لحظه منتظر جرقه‌ای بود تا این انبار باروت آتش گیرد و قتل جرج فلوید فرصتی برای فوران خشم و احساسات سرخورده توده‌های تحت فشار را فراهم آورد. ایالات متحده آمریکا سال‌هاست سعی دارد نظام ارزشی خود را از طریق استعمارگری و سلطه بر ملت‌های مظلوم از راه جنگ و کشتار و خونریزی فرافکنی کند اکنون در رسواترین شرایط خود به سر می‌برد.

وی گفت: از سویی ارزش‌های ادعایی همچون حقوق بشر با قتل این مرد میانسال سیاهپوست جلوی چشمان مردم و البته دوربین‌های آنها زیر سوال رفته و از سوی دیگر سرکوب و خشونت تمام عیار در برابر تظاهرات مردم معترض به این عمل و بازنمایی رسانه‌های دنیا ماهیت دروغین ادعاهای آنان را بیش از پیش آشکار کرده است. برخی از ساده‌دلان داخلی این روزها همنوا با رئیس جمهور رسوای ایالات متحده آمریکا از مذاکره سخن می‌گویند و با گفتن آن چنان هیجان‌زده می‌شوند که گویی تجربه تلخ برجام را ندیده‌اند و ماجرای غم انگیز فرودگاه بغداد را به یاد ندارند.

نادری با بیان اینکه از این تریبون به آنها می‌گویم مذاکره با قاتل حاج قاسم سلیمانی چیزی جز شرم ابدی برای شما ندارد، تاکید کرد: ملت ایران و ما نمایندگان نیز به شما اجازه چنین کاری نخواهیم داد.

بودن یا نبودن عارف در رأس شورایعالی، اهمیتی ندارد

سیدحسن رسولی رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم درباره وضعیت نامعلوم شورایعالی سیاستگذاری اصلاح طلبان خصوصاً بعد از استعفای موسوی لاری نایب رئیس این شورا، گفت: آقای موسوی لاری از مدت‌ها قبل به دلیل عارضه جسمی که در دو-سه سال گذشته برایشان حادث شده بود، همواره به دنبال عدم حضور بودند اما اصرار شورایعالی باعث شد تا ایشان باقی بماند. استعفای ایشان، بیش و پیش از اینکه حامل پیام سیاسی باشد، بیشتر دربردارنده احوال شخصیه ایشان است.

وی با رد هرگونه اختلاف نظر در شورایعالی اصلاح‌طلبان و بهانه شدن این اختلافات برای استعفای موسوی لاری، گفت: البته شورایعالی اصلاح طلبان که انتخابات ۹۲ و ۹۴ و ۹۶ را با پیروزی پشت سر گذاشته بود، به عنوان یک مجموعه اجماع ساز و هماهنگ کننده، همواره در درون جریان اصلاحات تعدادی از احزاب و چهره‌ها را مخالف خود دیده است. مخالفین معتقد بوده اند که این سازوکار، کامل و جامع نیست. البته موافقین شورایعالی هم درباره کامل و کافی نبودن این شورا اتفاق نظر دارند منتهی در شرایطی که مجموعه فضای عمومی کشور باعث شده تا با تنوع و تکثر احزاب مواجه باشیم، همانند جریان اصولگرایی، به نوعی از سازماندهی جبهه‌ای نیاز داشته و داریم.

این فعال اصلاح طلب همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به انتقادات گسترده اصلاح طلبان به عملکرد عارف، آیا می‌توانیم در آینده شاهد حضور مجدد او در رأس سازمان تشکیلاتی اصلاح طلبان باشیم یا اینکه فرد دیگری جایگزین او خواهد شد، گفت: آقای عارف که من در انتخابات ۹۲ مشاور و رئیس ستاد انتخاباتی ایشان بودم، در هیچکدام از مراحل سه گانه قبلی، داوطلب ریاست شورایعالی اصلاح طلبان نبودند. اساساً شورایعالی اصلاح طلبان، مولود شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب است.مدت‌ها طول کشید که آقای عارف، ریاست شورایعالی را بپذیرد و وقتی هم که پذیرفت، در هر سه مرحله قبلی از جمله انتخابات اخیر، هیچ کسی رقیب ایشان برای ریاست نبود. برای عارف و برای جریان اصلاحات، بودن یا نبودن ایشان در رأس شورایعالی، آنقدر که در بیرون جریان اصلاحات مهم تلقی می‌شود، مهم ارزیابی نمی‌شود.

اگر برنامه‌ای در چارچوب اهداف بلند مدت انقلاب نباشد، حالت تحجر پیدا می‌کند

حمیدرضا ترقی با اشاره به بیانات اخیر رهبر انقلاب پیرامون تحول‌خواهی اظهار کرد: مقام معظم رهبری برای اینکه ماهیت تحول‌خواهی برای همه روشن شود از آموزه‌ها و سیره حضرت امام (ره) وام گرفتند و تحول‌خواهی را از آن منظر مورد بحث و بررسی قرار دادند.

معاون بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی افزود: مقام معظم رهبری برای اینکه همواره کشور بر مبنای تفکر تحول خواهی اداره شود فرمودند تحول خواهی یک الزام همیشگی برای نو شدن، به روز شدن و پیشرفت جامعه است. اصولاً جامعه‌ای که به دنبال تحول‌خواهی نباشد حالت تحجر و رکود پیدا می‌کند و زمینه رشد و پیشرفت خود را از دست می‌دهد.

ترقی با اشاره به اینکه تاکید رهبری بر این مهم بود که در همه زمینه‌ها نیازمند به تحول هستیم، خاطرنشان کرد: ایشان مثال‌های متعددی هم استفاده کردند. مثلاً ایشان تاکید دارند که در آموزش و پرورش نیازمند تحول هستیم و همین سند تحول آموزشی که تصویب شده، نمونه‌ای است که مسیر را برای آینده و چشم انداز رشد آموزشی روشن کرده است.

کد خبر 427571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.