برگرهای گوشتی یا گیاهی؟

از درمان سنگ کلیه تا تقویت موها با گل نسترن، خواص چای بهار نارنج، ارتباط ایمنی غذا و کرونا، اولویت مصرف برگرهای گوشتی یا گیــاهی و لاغری سریع با رژیم غذایی جیم را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امنیت غذا به معنای فقدان مواد مضر برای سلامت مصرف‌کننده یا وجود سطح قابل قبولی از این مواد در مواد غذایی است. مواد مضر ممکن است ترکیبات شیمیایی یا فیزیکی موجود در طبیعت یا مواد میکروبیولوژیک مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها باشند که معمولاً با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند. در حال حاضر هیچ سندی در دست نیست که نشان دهد ویروس کرونا از طریق غذا منتقل می‌شود. روش‌های اصلی انتقال این ویروس از طریق قطراتی است که در اثر سرفه و عطسه شخص آلوده در محیط پراکنده شده و وارد سیستم تنفسی شخص سالم می‌شود.

با وجود اینکه باکتری‌ها در شرایط مناسب قابلیت رشد و تکثیر در مواد غذایی را دارند، ویروس‌ها از جمله ویروس کرونا برای رشد و تکثیر نیازمند یک میزبان زنده هستند و نمی‌توانند در مواد غذایی رشد کنند. با وجود این، ویروس کرونا روی سطوح برای مدتی باقی می‌مانند. هنوز مدت زمان بقای ویروس کرونا روی مواد غذایی نامشخص است و معلوم نیست چه میزان از آلودگی مواد غذایی به ویروس، شخص مصرف‌کننده را در معرض خطر ابتلاء به کووید ۱۹ قرار می‌دهد. برای اطمینان از ایمنی غذا در برابر ویروس کرونا، پس از خرید، قبل از جابه‌جایی مواد غذایی، در جریان آماده‌سازی غذا و پیش از خوردن آن، همواره دستان خود را با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید و با یک حوله تمیز خشک کنید.

احتمال انتقال ویروس از بسته بندی مواد غذایی به انسان، بسیار کم است. در محیط آزمایشی، ویروس می‌تواند روی برخی از سطوح مانند پلاستیک یا مقوا برای مدتی باقی بماند. اما این میزان آلودگی ویروسی معمولاً موجب ابتلاء به کووید ۱۹ نمی‌شود. این احتمال اندک نیز با اجتناب از لمس صورت، چشم‌ها، بینی و دهان در زمان بازکردن بسته‌بندی مواد غذایی و شست و شوی دست‌ها پس از باز کردن بسته‌بندی و همچنین ضدعفونی کردن سطوح، از بین می‌رود.

لاغری سریع با رژیم غذایی جیم

در میان رژیم‌های لاغری که وجود دارد هر کدام به نوبه خود تأثیراتی دارند که می‌توانند به فرد برای لاغری و کاهش وزن کمک کند، رژیم جیم هم از این دسته رژیم‌ها است رژیم غذایی جیم یکی از برنامه‌های غذایی و روش‌های لاغری فروی است که با استفاده از رژیم جیم می‌تواند در عرض یک هفته کاهش وزن سریع در حد سه الی شش کیلو داشته باشید. رژیم جیم نوعی برنامه غذایی است که در آن محدودیت‌هایی در مورد مصرف پروتئین و کربوهیدرات وجود دارد و فقط باید به مدت یک هفته به مصرف میوه و سبزیجات بپردازید، از آنجایی که ترکیباتی که در این رژیم استفاده شده است بسیار ساده است کسانی که اضافه وزن دارند می‌توانند بهترین نتیجه را از این رژیم دریافت کنید.

از درمان سنگ گلیه تا تقویت موها با این گل

یک متخصص طب سنتی در خصوص خواص شگفت‌انگیز میوه و دمنوش گل نسترن، اظهار کرد: نسرین و یا گل نسترن در طب سنتی ایران دارای مزاج گرم و خشک بوده و بوییدن آن باعث تقویت قلب، مغز و حواس می‌شود. نوشیدن دمنوش گل نسترن برای ورم حلق، لوزه‌ها و تپش قلب مفید بوده و تقویت کننده معده و کبد است.

محمدرضا حاجی حیدری، افزود: استفاده از گل نسترن به طور موضعی همراه با حنا روی موی سر باعث تقویت مو خواهد شد. همچنین روزانه مصرف دو تا چهار گرم گل خشک نسترن به مدت یکسال از سفید شدن موی سر پیشگیری می‌کند.

وی درباره فواید درمانی گل نسترن، گفت: از عمده کاربردهای درمانی گل نسترن که در مطالعات و بررسی‌های علمی مورد تأیید قرارگرفته است، می‌توان به درمان اختلالات مجاری ادراری تحتانی، درمان سنگ کلیه، درمان سنگ کیسه صفرا و پیشگیری از سرماخوردگی اشاره کرد.

حاجی حیدری اضافه کرد: مصرف دمنوش گل نسترن در درمان نقرس، آرتروئید روماتیسم و مشکلات کیسه صفرا بسیار مفید است. همچنین میوه نسترن خواص درمانی زیادی دارد و سرشار از ویتامین C، مواد معدنی نظیر منگنز، آهن، کلسیم و فسفر است.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه اثر ضد التهابی گل نسترن در مطالعات انجام شده تأیید شده است، تاکید کرد: به منظور درمان سنگ‌های کلیوی و سنگ کیسه صفرا حدود سی گرم میوه نسترن را در ۳۰۰ میلی گرم آب به مدت پنج دقیقه با حرارت ملایم جوشانده و سپس به مدت ۱۵ دقیقه آن را دم کنید. لازم است به مدت یک ماه و هر روز سه نوبت از این دمنوش را میل کنید تا نتایج مثبت حاصل شود.

حاجی حیدری، خاطرنشان کرد: طبق مطالعات گوناگون علمی، هیچ‌گونه عارضه خاص و تداخل دارویی برای مصرف دمنوش گل نسترن گزارش نشده است؛ بنابراین نسترن جزو گیاهان دارویی کم خطر محسوب می‌شود.

چای بهار نارنج و خواص بی‌نظیر آن برای سلامت بدن

دمنوش بهار نارنج با ایجاد آرامش و کاهش اضطراب و تحریکات عصبی، تأثیرات مثبتی روی سیستم عصبی می‌گذارد. همچنین این دمنوش برای رفع قولنج‌های عصبی و برطرف کردن غم و افسردگی بسیار مفید است. نوشیدن دمنوش بهار نارنج به تسکین دردهای پی در پی شکمی، درمان دردهای نفخ معده، اسپاسم، سو هاضمه و سکسکه مفید است. به طورکلی مصرف منظم دمنوش بهار نارنج اشتهاآور است و تأثیر بسیاری در تقویت معده دارد.

بهار نارنج سرشار از آنتی اکسیدان است که از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و موجب کاهش خطر ابتلاء فرد به بیماری‌های جدی و مزمن و در نهایت موجب تقویت سیتم ایمنی بدن می‌شود. در طب سنتی، دمنوش بهار نارنج را برای تسکین سردردهای عصبی و میگرن استفاده می‌کنند. برای بهبود هضم غذا و کاهش ناراحتی‌های معده می‌توان، مقداری عرق بهار نارنج به چای اضافه کرد. برای رفع بزرگی طحال، مصرف منظم و مداوم بهار نارنج موثر است. پیشگیری از حمله قلبی و کنترل تشنج‌های عصبی از دیگر خواص دمنوش بهار نارنج در طب سنتی است. دمنوش بهار نارنج به برطرف کردن تپش نامنظم قلب کمک می‌کند و با تنظیم سطح فشار خون از طریق افزایش گردش خون در رگ‌ها از بروز سکته‌های ناگهانی پیشگیری می‌کند. افرادی که مشکل یبوست دارند، آب بهار نارنج را همراه با عسل میل کنند. عصاره بهار نارنج سبب بالا رفتن فشارخون و افزایش ضربان قلب می‌شود و افراد دچار بیماری قلبی باید از استفاده بیش از حد آن پرهیز کنند. همچنین برای تسکین معده و تقویت آن مصرف این چای را فراموش نکنید.

برگرهای گوشتی یا گیاهی؟

بسیاری بر این باورند که همبرگرهای کارخانه‌ای مشابه سوسیس و کالباس حاوی مواد نگه‌دارنده هستند و چون نسبت به گوشت قیمت پایین‌تری دارد پس در آنها از بافت‌های غیرمجاز دام استفاده می‌شود و بر این اساس برگرهای گیاهی سویا و سبزیجات را به برگرهای گوشتی ترجیح می‌دهند. تعدادی از خانواده‌ها هم به سمت خرید همبرگرهای دست‌ساز و بدون بسته‌بندی که به صورت فله‌ای در برخی فروشگاه‌ها عرضه می‌شود گرایش پیدا کرده‌اند، اما آیا چنین باورهایی در مورد همبرگرها واقعیت دارد. همبرگرهای موجود در بازار همان‌گونه که روی بسته‌بندی آن‌ها درج می‌شود از ۳۰ تا ۹۵ درصد گوشت تشکیل شده‌اند. انواع حاوی ۳۰ درصد گوشت، همبرگر معمولی محسوب می‌شوند که اغلب در ترکیب آن‌ها برای افزایش میزان پروتئین از پروتئین‌های گیاهی استفاده می‌شود، اما انواع ممتاز همبرگر آنهایی هستند که حاوی گوشت ۶۰ درصد به بالا بوده و فاقد پروتئین گیاهی‌اند. هرچه درصد گوشت موجود در همبرگر پایین‌تر باشد میزان مواد پرکننده آن بیشتر و کیفیت و ارزش غذایی کمتری خواهند داشت.

به همبرگرها علاوه بر گوشت مواد پرکننده‌ای نظیر نشاسته، آرد سوخاری، پیاز، شیر خشک، سویا، گلوتن، پودر تخم‌مرغ، روغن مایع، نمک، ادویه‌جات و سبزی‌های خشک معطر می‌افزایند. از گلوتن و سویا برای افزایش پروتئین محصول و از روغن برای تردی و لطافت بافت برگرها استفاده می‌شود. گوشت مصرفی در همبرگر از نوع تازه یا منجمد همراه با بافت چربی چسبیده به آن است و افزودن چربی حیوانی به طور مجزا به این فرآورده ممنوع است. حداقل چربی همبرگرهای بالای ۹۰ درصد گوشت، حدود ۵/۱۹ درصد است و این محصولات در گروه فرآورده‌های گوشتی پرکالری طبقه‌بندی می‌شود. به یاد داشته باشید استفاده از بافت‌های غیرمجاز مانند امعا و احشاء، پستان، کبد، ریه، طحال، مثانه، نخاع، بافت‌های غده‌ای و غضروفی، رگ و پی، گوشت کله و خرده گوشت در این فرآورده به دلیل دارابودن پروتئین بی‌کیفیت و ارزش تغذیه‌ای پایین ممنوع است ضمن اینکه این بافت‌ها نسبت به گوشت بار میکروبی بالاتری دارند.

همبرگرها برخلاف سوسیس و کالباس حاوی هیچ نوع مواد نگه‌دارنده‌ای نیستند و اینکه گاهی برخی افراد غیرکارشناس درباره زیان مواد نگه‌دارنده همبرگرها اظهار نظر می‌کنند نشان‌دهنده بی‌اطلاعی آنهاست. با توجه به اینکه همبرگرها مواد نگهدارنده ندارند پس باید از زمان تولید تا رسیدن به دست مصرف‌کننده زنجیره سرمایی را برای این محصول رعایت کرده و در حالت انجماد کامل و در دمای منفی ۱۸ درجه سانتیگراد فریزر نگهداری شوند و بر اساس استاندارد باید بین دو کاغذ مومی قرار گرفته باشند. در مقابل چون سوسیس و کالباس حاوی مواد نگهدارنده هستند می‌توان آن‌ها را در داخل یخچال نگهداری کرد. به‌همین دلیل می‌‏توان گفت همبرگرها در مقایسه با سوسیس و کالباس سالم‏‌ترند.

ارزش غذایی برگر گیاهی

مدتی است شاهد افزایش استفاده از برگرهای گیاهی هستیم. برگر سبزیجات یا سویا، فرآورده‌هایی مشابه همبرگرهای گوشتی‌اند که در آن به جای گوشت از انواعی سبزی‌ها یا سویا همراه با سایر مواد پرکننده متعارف در همبرگرها استفاده می‌شود. این مواد با دستگاه مکانیکی مخلوط شده و به شکل گرد یا دایره‌ای بسته‌بندی و منجمد می‌شود. برگرهای گیاهی حاوی کمترین میزان چربی اشباع و کلسترول هستند اما چون بافت آنها سفت است و باید نرمی و لطافت و تردی آنها مشابه همبرگرهای گوشتی شود از میزان روغن نباتی بیشتری در آنها استفاده می‌شود. ارزش تغذیه‌ای برگرهای گیاهی به دلیل دارابودن پروتئین گیاهی نسبت به انواع برگرهای گوشتی که حاوی پروتئین حیوانی هستند کمتر است. در این نوع برگرها برای ایجاد عطر و طعم قوی و مشابه برگرهای گوشتی از اولئورزین‌ها استفاده می‌شود که مواد مؤثر استخراج شده از ادویه‌جات هستند. اصول نگهداری همبرگرهادر گوشت، میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا وجود دارد که این میکروب‌ها هنگام کشتار دام از پوست و احشای دام به گوشت منتقل می‌شود. زمانی که گوشت چرخ می‌شود، مواد مغذی و آب از سلول‌های گوشت آزاد شده و نسبت به گوشت خرد نشده محیط مناسب‌تری برای رشد و تکثیر میکروب‌ها فراهم می‌شود.

تا زمانی که همبرگرها در دمای منفی ۱۸ درجه فریزر نگهداری می‌شوند این ترکیبات غذایی و آب منجمد بوده و از دسترس میکروب‌ها خارج و رشد میکروب کند یا متوقف می‌شود. اما به محض اینکه برگرها در شرایط نامساعد و به صورت غیراصولی از دمای انجماد خارج شوند این فرصت برای تکثیر میکروارگانیسم‌ها و ترشح سموم بیماری‌زا و مسمومیت‌زا فراهم می‌شود و بر این اساس این محصول فسادپذیری بالایی دارد و اگر به درست طبخ نشوند احتمال بیماری‌زایی آنها بالا می‌رود. در نتیجه رعایت زنجیره سرمایی از زمان تولید تا زمانی که به دست مصرف‌کننده برسد از اصول کیفیت و سلامت و بهداشت محصول محسوب می‌شود. همیشه همبرگر را از مراکز معتبری که زنجیره سرمایی را به درستی رعایت کرده باشند به عنوان آخرین محصول مورد نیاز خریداری کنید تا یخ آن بیش از اندازه باز نشود و پس از خارج‌شدن از انجماد مجدد فریز نکنید. برگرها به دلیل دارابودن میزان زیاد روغن و چربی برای سرخ‌شدن به استفاده از روغن نیاز چندانی ندارند و باید در حرارت ملایم سرخ شوند تا مغزپخت شوند. بهترین روش طبخ نیز کبابی‌کردن آنهاست. با توجه به اینکه این روزها در برخی فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی یا مغازه‌های پروتئینی همبرگرهای دست‌ساز و بدون بسته‌بندی با ظاهری وسوسه‌برانگیز و مشتری‌پسند به‌صورت فله‌ای یا درون بسته‌بندی‌هایی بی‌نام و نشان ارائه می‌شوند، خریداری و استفاده از این محصولات به دلیل نداشتن آگاهی از نحوه تولید و کیفیت گوشت و ترکیبات افزوده شده به آنها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.در این شرایط مصرف انواع همبرگرهای خانگی یا صنعتی در اولویت مصرف قرار دارند.

برای تهیه همبرگر از گوشت‌های مرغوبی مانند راسته یا فیله دام که قیمت بالایی دارند استفاده نمی‌شود و در مقابل در ترکیب آنها اغلب از گوشت‌هایی که در اصطلاح به آنها گوشت‌های صنعتی گفته می‌شود و جزو گوشت‌های درجه ۲ و ۳ هستند استفاده می‌شود که البته مشکلی از نظر بهداشت و سلامت ندارند. هر چه همبرگر درصد گوشت پایین‌تری داشته باشد قیمت آن ارزان‌تر خواهد بود. تحقیقات نشان داده همبرگرهای حاوی ۳۰ درصد گوشت، ۵/۲ برابر بیشتر از انواع حاوی ۶۰ درصد گوشت به بالا در موردشان تقلب‌های رایج و استفاده از بافت‌های غیر مجاز خوراکی صورت می‌گیرد.

کد خبر 427525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.