اهداف بلندپروازانه اندونزی برای "هدف صفر" مواد پلاستیکی

مقامات رسمی اندونزی از بلندپروازانه‌ترین طرح خود تا به امروز برای مبارزه با آلودگی ناشی از مواد پلاستیکی و ضایعات رونمایی کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دولت اندونزی در نظر دارد با خودداری از مصرف بیش از یک میلیارد تن مواد پلاستیکی و دو برابر کردن ظرفیت بازیافت به هدف بلندپروازانه خود برای خودداری از ورود ۱۶ میلیون تن ضایعات پلاستیکی به اقیانوس دست یابد. بخش‌های خصوصی، دولتی و مدنی جامعه دست در دست هم تلاش می‌کنند در پیاده‌سازی طرح فوق دولت را یاری کنند که پیش‌بینی شده است در این راستا بیش از ۱۵۰ هزار شغل جدید ایجاد می شود. دولت اندونزی قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ به میزان ۷۰ درصد از وارد شدن مواد پلاستیکی به اقیانوس‌های اندونزی کاهش دهد و تا سال ۲۰۴۰ آلودگی ناشی از ضایعات را به صفر برساند.

مقامات رسمی اندونزی در طرح فوق دو آینده متفاوت را برای کشور در نظر گرفتند؛ چنانچه برای کنترل آلودگی پلاستیکی در کشور اقدامی نشود تا سال ۲۰۲۵ میزان ضایعات پلاستیکی به میزان یک سوم امروز افزایش خواهد یافت و در سال ۲۰۴۰ دو برابر خواهد شد. این در حالی است که اجرای پروژه بلندپروازانه فوق پیامدهای مختلفی را در بر خواهد داشت:

· کاهش یا جایگزینی استفاده از مواد پلاستیکی برای جلوگیری از مصرف بیش از یک میلیون تن ضایعات در سال

· طراحی دوباره محصولات پلاستیکی و بسته‌بندی آن‌ها به گونه‌ای که قابل بازیافت باشد

· دو برابر کردن جمع‌آوری ضایعات پلاستیکی تا سال ۲۰۲۵

· دو برابر کردن ظرفیت بازیافت کنونی تا سال ۲۰۲۵

· ایجاد یا گسترش امکانات دفع مواد زائد برای مدیریت مطمئن مواد پلاستیکی غیر قابل بازیافت

محققان استدلال کرده‌اند که اگر کشور اندونزی بتواند به هدف خود برای کاهش ورود ۱۶ میلیون تن مواد پلاستیکی به اقیانوس‌های کشور دست یابد آن‌گاه انتشار گازهای گلخانه‌ای در هر سال به میزان ۲۰ میلیون تن کاهش خواهد یافت و به تبع بهداشت و سلامت عمومی به طور شگفت‌انگیزی بهبود خواهد یافت.

اندونزی از جمله کشورهایی است که به طور نامطلوبی تحت تأثیر آلودگی پلاستیکی ناشی از مدیریت ناکارآمد ضایعات قرار گرفته است. در حال حاضر حدود هفت میلیون تن مواد پلاستیکی در هر سال در این کشور تولید می‌شود که این میزان سالانه با پنج درصد افزایش مواجه است. آلودگی پلاستیکی در اندونزی بسیاری از جنبه‌های زندگی در این کشور را تحت تأثیر قرار داده است؛ اکوسیستم‌های دریایی را تخریب می‌کند، به معیشت و سلامت شهروندان آسیب می‌زند و مانند سدی در مقابل آینده پایدار عمل می‌کند.

طرح کاهش ۱۶ میلیون تنی مواد پلاستیکی به اقیانوس‌های اندونزی در سال گذشته توسط متخصصان آلودگی پلاستیکی و مواد زائد مطرح شد و پس از بررسی فراوان مسئله و نشست‌های زیاد بین مقامات رسمی کشور تأیید شد.

از آن جا که بحران آلودگی پلاستیکی یک مسئله فراگیر است، بنابراین دولت اندونزی بسیاری از کشورهای دنیا را در رسیدن به هدف خود به سرمایه‌گذاری دعوت کرده است. وزیر امور خارجه بریتانیا در اندونزی به گرمی از این ایده استقبال و آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در پیاده‌سازی طرح فوق اعلام کرده است. وزیر امور خارجه کانادا نیز از سرمایه‌گذاری خود در حل مسئله آلودگی پلاستیکی اندونزی و سایر کشورهای جهان سخن گفته است و متعهد شده است تا رسیدن به هدف بلندپروازانه دولت اندونزی را یاری کند.

کد خبر 427510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.