چگونه می‌توان شهرهای مردم‌محور ایجاد کرد؟

اواخر قرن نوزدهم خودرو به عنوان وسیله‌ای برای افزایش آزادی و استقلال مردم ظهور پیدا کرد و استفاده از آن به سرعت در سراسر جهان ترویج یافت. اما این روزها نگرش مردم نسبت به استفاده از خودرو و ترافیک‌های خیابانی تغییر یافته است؛ خیابان‌ها به تدریج به مکان‌هایی عمومی برای مردم تبدیل می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در چند دهه اخیر فضاهای عمومی در بسیاری از شهرهای جهان نادیده گرفته شده است و در نتیجه مردم کم‌ترین دسترسی را به فضاهای امن دارند. این در حالی است که برای داشتن شهرهایی پویا و امن لازم است آن‌ها را به عنوان سیستم‌هایی از بخش‌های مرتبط با هم در نظر گرفت که در آن‌ها وجود فضاهای عمومی برای افزایش تعاملات اجتماعی بین ساکنان از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع فضاهای عمومی نقش مهمی در ارتقای روابط انسانی، افزایش فعالیت‌های اقتصادی و نشاط شهروندی ایفا می‌کند. این روزها بسیاری از معماران توجه خود را به ایجاد فضاهای عمومی، به خصوص در مکان‌هایی که به مدت زیادی استفاده نشده است، معطوف کرده‌اند و خیابان‌ها را به مالکان آن‌ها یعنی مردم بازگردانده‌اند.

پارک خطی، شهر نیویورک

پارک خطی نیویورک یکی از بهترین نمونه‌های تبدیل فضاهای مرده شهری به مکانی پرشور برای مردم است که روی یک خط راه‌آهن متروکه بنا شده است. این پارک مرتفع یکی از محله‌های نیویورک را که زمانی مکانی مملو از جرم و جنایت بود به یکی از زیست‌پذیرترین مناطق شهر تبدیل کرده است. مقامات رسمی نیویورک در ابتدای کار تنها در نظر داشتند خط راه آهن را به طور کامل تخریب کنند تا از وقوع جرم‌های مختلف در این مکان خودداری کنند اما گروهی از معماران یک گروه را تشکیل دادند و تصمیم گرفتند با همفکری به جای تخریب آن، فضایی عمومی و سبز برای مردم محله ایجاد کنند. پارک خطی نیویورک که با پوشش سبز بی‌نظیر خود بیش از دو کیلومتر از شهر نیویورک را در برگرفته است، در هر سال میزبان میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان است. این پارک نمونه‌ای بی‌نظیر است که می‌تواند معماران و حتی مردم سراسر دنیا را به استفاده دوباره از فضاهای نادیده گرفته شده شهری برای افزایش کیفیت زندگی ساکنان سوق دهد.

سواحل رود سن، پاریس

در سال ۲۰۱۰ شهردار پاریس با هدف بازگرداندن رودخانه سن به مردم تصمیم گرفت اقدامات احیای سواحل آن را به سرعت آغاز کند. مقامات ارشد شهر در آغاز کار خود حدود دو کیلومتر و ۵۰۰ متر از خیابان ساحلی رود را روی تردد وسایل حمل و نقل موتوری بستند و آن را به مکانی برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت مردم تبدیل کردند. فضای جدید مانند یک تفرجگاه ساحلی طراحی شد و امکانات مختلف نظیر وسایل ورزشی، گالری‌های هنری، فضایی برای اجرای موسیقی زنده، رستوران‌ها، کافه‌ها و فضاهای سر باز برای تفریح را در بر گرفت. علاوه بر این معماران باغی شناور به مساحت هزار و ۸۰۰ متر مربع طراحی کردند که پنج جزیره مصنوعی را به هم پیوند می‌دهد. هر یک از این جزایر دست ساخت بشر، کاربرد خاص خود را دارد و با پوشش گیاهی متفاوتی با سایر جزیره‌ها محصور شده است و گونه‌های طبیعی رودخانه سن را به تصویر می‌کشد.

خیابان‌های مردم، لس آنجلس

"خیابان‌های مردم" برنامه‌ای طراحی شده توسط سازمان حمل و نقل کلانشهر لس‌آنجلس در ایالات متحده آمریکا است که به ساکنان یک منطقه اجازه می‌دهد از فضاهای خالی و خیابان‌های اطراف محله‌های خود برای ایجاد پارکلت‌ها، مسیرهای دوچرخه‌سواری و فضاهای عمومی بیشترین بهره را ببرند. طراحان این برنامه مدل‌هایی را به عنوان پیش‌فرش در اختیار مردم قرار می‌دهند و آن‌ها را از مقررات و گذراندن مراحل اداری که معمولاً از سوی دولت بر چنین پروژه‌هایی حاکم می‌شود رها می‌کنند.

تا کنون دو نمونه بسیار موفق از پروژه‌های "خیابان‌های مردم" در شهر لس‌آنجلس به بهره برداری رسیده است؛ یکی از این پروژه‌ها در سال ۲۰۱۲ به شکل میدانی بزرگ برای گردهمایی مردم در منطقه مسکونی سیلور لیک طراحی شده و با استقبال زیادی از سوی ساکنان برخوردار شده است. دیگری پلازای NOHO در نورث هالیوود، منطقه‌ای مسکونی در در سن فرناندو است که با بسته شدن خیابان‌های اطراف روی تردد وسایل حمل و نقل موتوری ایجاد شده است. پروژه‌های خیابان‌های مردم اغلب با ممنوعیت تردد خودروها همراه است که در آن مردم به طور کامل اختیار فضای خیابان‌ها را به دست می‌گیرند و در این مکان‌ها با نصب میز و صندلی‌ها، چترهای سایبان و فضاهای سبز مردم را به برقراری تعامل اجتماعی بر می‌انگیزند.

کد خبر 427454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.