شیوع ویروس کرونا چه بازخوردهایی در حوزه انرژی دارد؟

تأثیر شیوع ویروس کرونا بر اوضاع انرژی جهان، در رأس موضوعات و تحلیل های گزارش سالانه آژانس بین المللی انرژی IEA، قرار گرفته است.

به گزارش ایمنا و به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، عدم قطعیت‌های به وجود آمده در زمینه‌های سلامت و بهداشت عمومی، اقتصاد و انرژی، در سطوح وسیع و بی‌سابقه‌، پیش بینی تحولات آتی را بسیار دشوار کرده است.

براساس این برآوردها، شوک ناشی از انتشار ویروس کرونا بر تقاضای انرژی تا انتهای امسال با ۶ درصد کاهش، از پایان جنگ جهانی دوم تا کنون بی سابقه خواهد بود. بیشترین کاهش مربوط به نفت به میزان حدوداً ۹ درصد (به دلیل کاهش تقاضای حمل و نقل)، ذغال سنگ به میزان حدوداً هشت درصد (به دلیل کاهش تقاضای برق و همچنین محدود شدن تجارت بین المللی آن) و گاز طبیعی (به دلیل کاهش تقاضای برق) به میزان حدوداً پنج درصد است.

افزایش تولید بعضی کشورها پس از عدم توافق اوپک و اوپک پلاس در ۳۰ مارس در شرایط کاهش تقاضا موجب ایجاد شوک منفی به بازار نفت شد، اما توافق اخیر کشورهای اوپک و اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، یک اقدام مهم و علامتی مثبت به بازار برآورد شد که موجب ایجاد نوعی ثبات وحمایت از قیمت نفت شد.

اکثر کارشناسان بین المللی حوزه انرژی معتقد هستند در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ و با از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی به ویژه در چین و رفع تدریجی سیاست‌های قرنطینه‌ای کرونا، قیمت نفت سیر صعودی خواهد داشت، اما تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر با حدود یک درصد رشد مثبت همراه بوده که بعضی دلایل احتمالی نیز برای آن ذکر شده است.

مهمترین دلیلی که می‌توان برای آن عنوان کرد، روند کلی رو به رشد و مثبت تولید برق تجدیدپذیر است؛ به عبارتی به سبب شوکی که شیوع ویروس کرونا وارد کرد، از میزان رشد تولید انرژی‌های تجدیدپذیر کاسته شد، اما این میزان همچنان مثبت است و شروع به کار پروژه‌های جدید که در سال ۲۰۲۰ وارد مدار می‌شوند، باعث افزایش تولید، هرچند اندک شده است؛ به خصوص تا قبل از این پیش بینی می‌شد سال ۲۰۲۰ سالی برجسته و شاخص برای تجدیدپذیرها باشد، تا جایی که آژانس یک ثبت رکورد در افزایش ظرفیت تجدیدپذیرها را برای ۲۰۲۰ پیش بینی کرده بود.

طبق پیش بینی تحلیل گران آژانس، امواج این شوک اقتصادی دامن گیر بخش انرژی‌های تجدیدپذیر نیز خواهد شد؛ تا جایی که آن را از ریل مسیر پیشرفت خود خارج خواهد ساخت. از طرفی طبق پیش بینی آژانس، میزان انتشار جهانی کربن دی اکسید، تا پایان سال ۲۰۲۰ به میزان هشت درصد کاهش می‌یابد و به عبارت دیگر، سطح انتشار به سطح ۱۰ سال گذشته خود باز می‌گردد؛ این میزان کاهش، ۶ برابر کاهش ناشی از آخرین رکود در سال ۲۰۰۹ (بحران مالی) است.

با این حال این بار هم انتظار می‌رود مانند دوره‌های قبل، پس از پشت سر گذاشتن بحران، رشد انتشار بیش از میزان کاهش باشد.

کد خبر 427446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.