مسئولان مکلف به برنامه‌ریزی برای نجات محیط زیست هستند

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: مسئولان کشور و مدیران شهری برای نجات از تضییع خسارت‌بار منابع حیاتی و طبیعی و ضایع شدن درخت، آب و خاک، مکلف به توجه و برنامه‌ریزی دقیق، مدیریت صحیح و جدیت در کار هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا صدراعظم نوری، امروز (یکشنبه) در دویست و هجدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به روز جهانی محیط زیست اظهار کرد: این روز در اهمیت مواردی همچون توانمندسازی مردم برای تبدیل شدن به فعالانی در زمینه توسعه پایدار و متوازن و همچنین نقش محوری و اساسی جوامع بشری در ارتقای رفتار و بینش آنان در رویارویی با محیط زیست اطرافشان، گرامی داشته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه محیط زیست به یک تنفس و به توقف فعالیت‌های مضر بشری نیاز دارد، افزود: بحران کرونا شاید بسیار گسترده‌تر از سایر بحران‌ها از قبیل جنگ، زلزله، سیل و آتش سوزی، دارای ویژگی‌های یک بحران بوده و شاید اولین بحرانی است که با اثرگذاری بر تمام جهان، تأثیر آشکار و ابعاد بسیار گسترده و حتی بدون درمان شفاف را داراست.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: حال باید دید که آیا نسل انسان تحت تأثیر این اتفاق تغییر خواهد کرد؟ اگر شرایط فعلی به مدت یکسال ادامه داشته باشد، چهره شهرها و انسان‌ها و طبیعت چگونه خواهد بود؟ آیا کرونا فرهنگ مراودات و تعاملات اجتماعی و سبک زندگی و عادات انسان‌ها را تغییر خواهد داد؟ بی شک جهان امروز تحت اثر فراگیری این ویروس در حال تغییر است فارغ از تبعات تلخ و کشنده این اپیدمی، نیمه دیگر این اتفاق بسیار شنیدنی است.

وی اضافه کرد: ویروس کرونا به ما یادآور می‌شود که سمت روشن تکنولوژی چقدر حیاتی است. شاید انسان پس از کرونا باید بیش از هر چیز وامدار تکنولوژی باشد. سیستم آموزش انسانی تغییر خواهد کرد. تمامی مدارس به ناچار به جدیدترین ابزار انتقال علم مجهز خواهند شد و تعاریف بسیاری از علوم آموزشی دچار تحویلی بزرگ خواهد شد. این اتفاق می‌تواند به صورت غیرمستقیم و بعضاً مستقیم از نابودی جنگل‌های بسیاری جهت چاپ کتب درسی و آموزشی در سراسر سیاره محافظت کند.

نوری خاطرنشان کرد: ویروس کووید ۱۹ به طرز شگفت انگیزی میانگین مطالعه افراد سیاره را در یکسال افزایش خواهد داد. انسان‌های زیادی برای زنده ماندن مجبور به یادگیری و خواندن خواهند شد. هنر و خلاقیت‌های فردی به شکل قابل توجهی رشد خواهد کرد. در مدت کوتاهی صنایع دستی و هنرهای مبتنی بر فرد، یک رنسانس تازه را تجربه خواهد کرد.

وی درباره تأثیرات این ویروس در حوزه محیط زیست و طبیعت، افزود: اخیراً یک تیم تحقیقاتی محیط زیست که شامل بیش از ۵۰ دانشمند در زمینه محیط زیست و بیماری‌های بیولوژیکی در مرکز مطالعات محیط زیست میشیگان فعالیت می‌کنند متعقدند که "کرونا حیات بیولوژیک سیاره زمین را متحول خواهد کرد." دانشمند ارشد این تیم تحقیقاتی از کرونا به عنوان "یک تنفس عمیق" این سیاره نام برد. جایی که شاید حیات سیاره آبی به این اتفاق نیاز شدیدی داشت.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران کاهش بیش از ۲۰۰ میلیون مترمکعب گازهای گلخانه‌ای و دی اکسید کربن، پایین آمدن دمای کره زمین در آینده نزدیک، حفظ بقای بیش از ۷۰۰ گونه گیاهی و جانوری در صورت حفظ این وضعیت به مدت یکسال، آسمان‌های آبی‌تر، کاهش چند صد میلیون تن زباله به دلیل تغییر سبک زندگی، افزایش چشمگیر بهداشت عمومی، اختصاص بودجه‌های هنگفت جهانی و احیای سندیکاها و مجامع بهداشت در سراسر جهان برای حفظ انسان، بهره‌مندی عمومی‌تر کشورهای فقیر دنیا از بهداشت و آموزش و باورپذیرتربودن این دیدگاه که انسان مالک این سیاره نیست را مواردی دانست که دانشمندان به آن‌ها برای اثبات نظریه خود استناد می‌نمایند.

وی با بیان اینکه دنیا در زمان شیوع کرونا بزرگترین میزان کاهش در انتشار کربن بعد از جنگ جهانی دوم را تجربه کرده، اظهار کرد: این کاهش‌ها عمدتاً به کاهش استفاده از حمل و نقل و فعالیت‌های صنعتی نسبت داده می‌شود با این وجود، تغییرات اجتماعی ناشی از محدودیت‌های پیش آمده و استفاده از فناوری، مانند ارتباط گسترده از راه دور و استفاده از فناوری کنفرانس مجازی ممکن است تأثیر پایدارتری نسبت به کاهش کوتاه مدت استفاده از حمل و نقل داشته باشد.

نوری با بیان اینکه پایتخت ایران یکی از شهرهای آلوده‌ای است که به لطف ویروس کووید ۱۹ آسمانش این روزها آبی دیده می‌شود، گفت: شرایط امیدوار کننده‌ای که در این مدت به دلیل شیوع ویروس کرونا برای محیط زیست به وجود آمده است، درمان نیست بلکه یک مسکن مقطعی بوده و نیاز است تا همه انسان‌ها در تغییر سبک زندگی و فعالیت‌های اقتصادی خود بازنگری داشته و بدانند که این تأثیرات در صورت بی‌توجهی منجر به بازگشت دوباره آلودگی‌هایی که تاحدودی کاهش داشته خواهد شد.

وی تصریح کرد: در کلانشهر تهران به عزمی جمعی بین نهادهای متولی سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی، وزارت نیرو و مدیریت شهری نیاز است تا ثمره و برکات تصمیمات منطبق بر اندیشه، تعهد و تخصص آنها مرهمی بر مخاطرات چندین ساله محیط زیستی ناشی از فعالیت صنایع خودروسازی قدیمی ایران، نقص کیفیت سوخت و ناوگان خودرویی فرسوده، موتورسیکلت‌ها و انتشار مواد کربنی آن‌ها، مدیریت پسماند و تصفیه فاضلاب‌های آلوده، تولید و دفع مواد پلاستیکی در طبیعت، مصرف سوخت‌های مازوت در نیروگاه‌های برق، کشاورزی سنتی با مصرف بالای آب و سموم شیمیایی و در نهایت نارسایی در ترویج و آموزش جهت کنترل آلودگی‌های محیط زیستی در صنایع مختلف باشد.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران افزود: نگاه به مسئله آب و هوا، دود و غبار، جنگل‌ها، هوا ، آب و محیط زیست سالم نگاه‌های اصلی است و مسئولان کشور و مدیران شهری برای نجات از تضییع خسارت‌بار منابع حیاتی و طبیعی و ضایع شدن درخت، آب و خاک، مکلف به توجه و برنامه‌ریزی دقیق، مدیریت صحیح و جدیت در کار هستند.

کد خبر 427441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.