سالاری: به رهنمود رهبری در حفظ فضاهای بکر تهران عمل کردیم

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: عملیات کلنگ زنی احداث و بهره برداری بوستان بزرگ ارتش به پشتیبانی رهنمودها و حمایت‌های صریح مقام معظم رهبری در خصوص حفظ فضاهای بکر و ذخیره شهر تهران و در اختیار عموم گذاشتن آنان اتفاق افتاد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد سالاری امروز (یکشنبه) در دویست و هجدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آغاز عملیات کلنگ زنی احداث و بهره برداری بوستان بزرگ ارتش در فضای سابق پادگان ۰۶، اظهار کرد: تبدیل این پادگان به بوستان عمومی یکی از دستاوردهای مهم مدیریت شهری دوره پنجم با محوریت شورای اسلامی شهر، شهرداری تهران، ارتش جمهوری اسلامی و شورای عالی شهرسازی و معماری کشور است.

وی افزود: مقارن با روز جهانی محیط زیست و در روزگاری که کلیت ایران عزیز و کل دنیا درگیر چالش‌های زیست محیطی هستند و در این روزها شاهد اخبار و تصاویر نگران کننده و ناخوشایندی از آتش سوزی‌های گسترده در جنگل‌های منطقه زاگرس و همچنین تکرار آتش سوزی در پارک‌های شهری هستیم، یک فضای سبز عالی و وسیع که انبوهی از درختان و گونه‌های گیاهی بومی شهر تهران که دارای بناهای متعدد دارای ارزش میراثی و تاریخی است به فضای عمومی شهر تهران اضافه شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در یکی از جلسات سال ۹۶ شورای عالی شهرسازی و معماری که قرار بود اجازه بارگذاری بیش از ۱.۷ میلیون مترمربعی در این پادگان داده شود، اعضای شورای شهر با مخالفت صریح خود توانستند با کنشگری مؤثر و کارشناسی، این میزان را به حدود ۶۳۰ هزار مترمربع بنا کاهش دهند.

وی ادامه داد: آنچه نمایندگان شورای شهر انجام دادند اولاً به پشتیبانی رهنمودها و حمایت‌های صریح مقام معظم رهبری در خصوص حفظ فضاهای بکر و ذخیره شهر تهران و در اختیار عموم گذاشتن آن‌ها بوده و بعد از آن با حمایت جامعه مدنی و تخصصی و جامعه شهری که با مطالبه‌گری‌های مؤثر خود انرژی و توان لازم برای حرکت به سوی حفظ مصلحت‌های شهر و احقاق حقوق عامه را به نمایندگان شورای شهر می‌دهند.

سالاری اضافه کرد: آنچه رخ داد یکی از دستاوردهای مهم مدیریت شهری در دوره پنجم بود اما به نظر من هنوز جای تکمیل و بهتر شدن دارد؛ ایده‌آل ما واگذاری کل محدوده پادگان ۰۶ به شهر و شهرداری بدون هرگونه بارگذاری جدید در این محدوده بود اما به هرحال به سبب حقوق مکتسبه‌ای که برای ارتش ایجاد شده بود، به همین مقدار با ارتش به توافق رسیدیم.

وی گفت: قرار دادن پادگان‌ها در پهنه S به هنگام تهیه طرح تفصیلی در دوره گذشته مدیریت شهری و دولت هشتم و نهم یک اشتباه بزرگ است که موجب تحمیل هزینه‌های سنگینی بر شهر شده و لازم است در بازنگری طرح تفصیلی این موضوع اصلاح شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف شبکه معابر پیرامون پادگان و اتصال این مجموعه به شبکه مترو گفت: با توجه به وسعت بوستان ارتش و جذابیت‌های طبیعی و تاریخی آن برای کل مردم تهران باید نحوه دسترسی به آن در قالب نظام حمل‌ونقل عمومی تسهیل شود، لذا از شهرداری تهران درخواست می‌کنم این مهم را به فوریت در دستور کار قرار دهد.

وی با اشاره به بارگذاری پادگان ۰۶ در قسمت‌های در اختیار ارتش اضافه کرد: این بارگذاری‌ها همچنان که در اسناد قانونی مربوطه ذکر شده باید با رعایت تجانس و تناسب با بافت ارزشمند میراث طبیعی و تاریخی موجود در پادگان و همچنین کاخ تاریخی سلطنت آباد باشد. علاوه بر این طراحی و معماری فاخر بناها و محوطه ۱۵ هکتاری سهم ارتش باید در شأن ارتش جمهوری اسلامی و در حد بناهای دارای معماری و طراحی فاخر باشد.

کاخ سلطنت‌آباد روی بازدید شهروندان بازگشایی شود

سالاری ادامه داد: در توافق کنونی، کاخ سلطنت‌آباد که یکی از میراث‌های تاریخی ارزشمند شهر تهران است همچنان در اختیار ارتش باقی‌مانده و برای بازدیدکنندگان دسترسی به آن وجود ندارد. توقع ما از ارتش این است که نسبت به آزادسازی دسترسی عمومی به این محدوده و بنای ارزشمند تاریخی هرچه سریع‌تر اقدام نماید و از ریاست شورای شهر و شهردار تهران درخواست دارم که در تداوم تعامل با ارتش و نیروهای مسلح و وزارت دفاع این خواسته جدی نمایندگان شورای شهر و جامعه حرفه‌ای و میراثی و مردم شهر تهران در بازگشایی محدوده کاخ سلطنت آباد را ظرف مدت چند ماه به سرانجام برسانند.

وی افزود: تجربه پادگان ۰۶ نشان داد می‌توان با تعامل و همکاری با نهادهای حاکمیتی، دستاوردهای بزرگی را در جهت تامین رفاه شهروندان و در راستای احقاق حقوق عمومی به ویژه در زمینه تأمین سرانه‌های خدماتی که امروزه یکی از مهمترین معضلات شهر تهران است به دست آورد. همانطور که می‌دانید امروزه در سطح شهر تهران اراضی وسیعی وجود دارد که در اختیار نهادهای حاکمیتی مختلف است که می‌توانند به خدمت شهروندان دربیایند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: اگر زمین‌های در اختیار سایر نهادها مانند بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، سازمان اوقاف و امور خیریه، کمیته امداد و وزارتخانه‌های دولتی را به این اضافه کنیم به جرأت می‌توان گفت بخش قابل توجهی از نیاز شهر تهران به فضاهای مورد نیاز برای تأمین سرانه‌های خدماتی رفع می‌شود.

کد خبر 427431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.