نقش مشارکت عمومی و خصوصی در سرعت و کیفیت انجام پروژه‌های شهری

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: نقش مشارکت عمومی و خصوصی در سرعت، کیفیت و هزینه انجام پروژه‌های شهری به عنوان پروژه پژوهشی مساله محور حوزه بهره‌بردار معاونت مالی و اقتصادی است که در دانشگاه اصفهان مورد پژوهش قرار گرفت.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شهرداری برای ارائه کالاها و خدمات خود نیاز به منابع مالی دارد و یکی از روش‌های تأمین مالی که در سال‌های اخیر مورد توجه شهرداری‌ها در بسیاری از کشورهای مختلف قرار گرفته، مشارکت عمومی_خصوصی است.

وی با بیان اینکه مدل‌های مشارکت عمومی خصوصی با روش‌های متفاوت و با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، بستری را برای تأمین خدمات و زیر ساخت‌های عمومی مهیا کرده است، افزود: این شیوه تأمین مالی با توجه به عوامل درونی و بیرونی بر موفقیت پروژه که توجه به سرعت، کیفیت و هزینه انجام پروژه است تأثیر می‌گذارد.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: در پژوهش نقش مشارکت عمومی و خصوصی در سرعت، کیفیت و هزینه انجام پروژه‌های شهری به بررسی این امر در شهرداری اصفهان پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه عوامل مؤثر بر سرعت، کیفیت و هزینه اجرای پروژه‌های مشارکت عمومی خصوصی (Public Private Partnership) شناسایی و با استفاده از پرسشنامه تدوین و اطلاعات مورد نیاز جمع‌آوری شده است، گفت: پس از آن به منظور رد کردن و یا نکردن فرضیه‌ها از آزمون T تک نمونه‌ای و از آزمون F برای سنجش اختلاف دیدگاه پاسخ دهندگان به فرضیه‌ها استفاده شد.

ابراهیمی تصریح کرد: جامعه آماری در این پژوهش کارشناسان، پیمانکاران و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در شهرداری اصفهان هستند که با نمونه گیری ۶۳ پرسشنامه تکمیل شد.

وی با بیان اینکه نتایج تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که مشارکت عمومی خصوصی در مقایسه با تأمین مالی عمومی سبب سرعت بیشتر، هزینه کمتر، کیفیت بالاتر در انجام پروژه‌های شهری شده است، افزود: تورم به عنوان عامل اول، موانع و محدودیت‌های قانونی به عنوان عامل دوم، ضعف کنترل پروژه به عنوان عامل سوم، کاهش سرعت پروژه‌های مشارکتی بوده و از بین عوامل مؤثر بر افزایش هزینه نیز تورم به عنوان عامل اول، موانع و محدودیت‌های قانونی به عنوان عامل دوم و نبود شفافیت در فرآیند مشارکت به عنوان عامل سوم مشخص شدند.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: از بین عوامل مؤثر بر کاهش کیفیت، ضعف کنترل پروژه به عنوان عامل اول، تجربه نداشتن و مهارت بخش خصوصی به عنوان عامل دوم، نبود شفافیت در فرآیند مشارکت به عنوان عامل سوم شناسایی شد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج پژوهش، اگر هدف شهرداری انجام سریع‌تر و با کیفیت‌تر پروژه‌ها باشد لازم است با اقداماتی به کاهش موانع و محدودیت‌های قانونی موجود در مسیر مشارکت عمومی خصوصی اقدام کند.

ابراهیمی افزود: نتایج جانبی پژوهش نشان داد که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و کارشناسان در شهرداری اصفهان به انجام پروژه‌های شهری به روش مشارکت عمومی خصوصی موافقت بیشتری نسبت به پیمانکاران شهرداری دارند.

کد خبر 427420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.