شهرهای هوشمند در نبرد با کووید -۱۹

مقامات رسمی در شهرهای هوشمند در تلاشند از تمام راه‌حل‌های هوشمند خود برای واکنش به ویروس کرونا بهره گیرند، اما چنین کاری چگونه امکان‌پذیر است؟

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دولت هندوستان در پروژه‌ای از مقامات رسمی ۱۰۰ شهر هوشمند دعوت کرد راهکارهای هوشمند خود را برای بهبود خدمات شهری و به تبع، افزایش کیفیت زندگی به اشتراک بگذارند. مسئولان در بسیاری شهرها بر استفاده از تکنولوژی برای مشارکت شهروندان، مدیریت ترافیک، ایمنی و آسایش، امدادرسانی فوری و مدیریت مراقبت سلامت تمرکز کرده‌اند. مقامات ارشد شهرهای هوشمند برای اطمینان خاطر از مدیریت هماهنگ این مؤلفه‌ها مراکزی برای کنترل و نظارت یکپارچه دایر کرده‌اند. در حال حاضر تعداد ۴۵ شهر هوشمند از مراکز کنترل و نظارت یکپارچه برخوردار هستند.

راهکارهای هوشمند شامل نصب سنسورهایی نظیر دوربین در سراسر شهر برای کنترل ترافیک و امنیت شهری، سیستم‌های مکان‌یابی جهانی، تابلوهای نمایشی مختلف برای ارائه اطلاعات با ردیابی نظارت و تحلیل تمام داده‌ها در مراکز کنترل و نظارت یکپارچه است.

شرایط کنونی شیوع کووید -۱۹ لزوم اعمال اقدامات مختلف توسط مقامات رسمی برای مهار سرعت انتقال بیماری در میان شهروندان و ارائه درمان و مراقبت از افراد مبتلا به ویروس کرونا را بیش از پیش افزایش داده است. از سوی دیگر، مسئولان باید به طور ویژه‌ای گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه نظیر افراد معلول، فقرا، کارگران مهاجر و سالمندان را تحت نظارت و مراقبت قرار دهند. اما شهرهای هوشمند چطور از استراتژی‌های خود برای پاسخ به این وضعیت اضطراری بهره می‌گیرند.

شناسایی و درمان افراد مبتلا به کووید -۱۹

اغلب شهرهای هوشمند ابزارهای مشارکت شهروندی نظیر پرتال‌های شهری، نرم‌افزارهای شهروندی، تابلوهای نمایشی مختلف، سیستم‌های بررسی عمومی و ارسال هشدارهایی به تلفن‌های همراه شهروندان برای انتشار اطلاعات و افزایش آگاهی مردم از بیماری را در مرکز کنترل و نظارت یکپارچه به کار گرفته‌اند. پرسنل درمانی در بعضی از شهرها نرم‌افزارهایی ایجاد کرده‌اند که از طریق آن مردم به چهار تا پنج سوال جواب می‌دهند و بر اساس پاسخ‌های آن‌ها میزان آسیب‌پذیری شخص نسبت به بیماری کووید -۱۹ مشخص می‌شود. چنانچه فردی در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا باشد تماس او مستقیم به یک پزشک معالج وصل می‌شود تا وضعیت او به طور مرتب پیگیری شود. در صورت ادامه روند وضعیت فرد، پرسنل درمانی اقدامات لازم جهت جداسازی یا قرنطینه فرد را انجام می‌دهند.

مقامات ارشد در شهرهای هندی نظیر پونه، سورت و بنگلور وضعیت گسترش بیماری کووید -۱۹ را تحت کنترل قرار می‌دهند و از طریق اطلاعاتی که روی مانیتورهای مرکز کنترل و نظارت یکپارچه نمایش داده می‌شود، می‌توانند مناطقی که بیشترین فرد مبتلا به ویروس کرونا را در بر گرفته است شناسایی کنند. در نتیجه مسئولان محدودیت‌های بیشتری بر این مناطق اعمال و حتی آن‌ها را به طور کامل قرنطینه می‌کنند تا از این طریق مانع از گسترش ویروس کرونا به سایر مناطق شوند.

مدیریت دوران قرنطینه

مقامات ارشد شهری به منظور همگام کردن شهروندان با اقدامات دوران قرنطینه باید خدمات ضروری نظیر تامین مواد غذایی، لبنیات و داروها را درب منزل مردم ارائه کنند تا در نتیجه از تردد افراد به خارج از خانه جلوگیری کنند. علاوه بر این زمانبندی حضور شهروندان در فروشگاه‌ها و سایر مراکز ضروری می‌تواند از شیوع بیشتر ویروس کرونا جلوگیری کند؛ به این صورت که زمان حضور ساکنان هر کوچه یا خیابان در فروشگاه‌های اطراف مشخص می‌شود در نتیجه مردم از رفتن به این مکان‌ها در سایر ساعات روز پرهیز خواهند کرد که همین امر منجر به ایجاد فاصله اجتماعی ناشی از تراکم پایین جمعیت می شود. از سوی دیگر، مردم با نصب نرم‌افزارهایی روی تلفن‌های همراه خود می‌توانند از فروشگاه‌هایی که مجاز به خرید از آن‌ها هستند، باخبر شوند و از تجمع در سایر فروشگاه‌ها جلوگیری کنند. این نرم‌افزارها هر گونه تخلف را به نیروهای امنیتی خبر می‌دهد که در این صورت با فرد متخلف برخورد جدی می‌شود.

کد خبر 427383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.