۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
پاتوق فرهنگ دوستان شهر

نقبی از مدرنیته به سنت، گذرگاهی برای اندیشیدن و فرصتی برای با هم بودن؛ شهرهای امروزی به چنین مکان‌هایی نیاز دارد تا شهروندانشان فارغ از جنجال و هیاهوی زندگی مدرن، زمانی برای آسودن در پناه فرهنگ دیرینه خود داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خیابانی که نخستین تجربه سمنانی‌ها برای ساخت آرام راه است و قرار است به نقطه عطفی در تاریخ شهرسازی این شهر تبدیل شود. خیابان امام خمینی (ره) که قدمت و سابقه تاریخی آن برای همه سمنانی‌ها و گردشگرانی که به این شهر سفر کرده‌اند یادآور روزهای به یادماندنی و فرهنگ دیرپای این شهر است، به محلی برای احداث نخستین آرام‌راه یا پیاده راه فرهنگی این شهر تبدیل می‌شود و اگر همه چیز به خوبی پیش برود، به الگویی برای سایر شهرهای کشور تبدیل خواهد شد.

راهکاری برای توسعه گردشگری شهری

سید محمد ناظم رضوی، شهردار سمنان با بیان اینکه ۳۵۰ هکتار بافت تاریخی در این شهر وجود دارد، تصریح می‌کند: اجرای طرح‌های بازآفرینی، رونق گردشگری داخلی و خارجی را همراه دارد.

او می‌افزاید: یکی از اولویت‌های مهم شهرداری سمنان در سال جاری در حوزه عمرانی، اجرای پروژه پیاده‌راه سازی خیابان امام (ره) است که در فاز نخست جداره‌سازی این منطقه قدیمی انجام شده و در فاز دوم کار سنگفرش آن بزودی آغاز خواهد شد.

شهردار سمنان خاطرنشان می‌کند: پیاده راه سازی این مسیر به عنوان یک آرام راه گردشگری، رابط اصلی و پیوند دهنده این فضای پویای شهری و گردشگران است و می‌تواند علاوه بر نقش اقتصادی و اجتماعی، عامل اساسی توسعه گردشگری شهری و حضور فعال گردشگران در فضاهای شهری باشد.

نقطه عطفی در تاریخ شهرسازی سمنان

سعید پرسا، سرپرست مدیریت بافت تاریخی شهرداری سمنان نیز با بیان اینکه در صورت تخصیص اعتبار، آرام راه (پیاده راه فرهنگی) خیابان امام (ره) سمنان در ماه‌های آینده به بهره برداری می‌رسد، می‌گوید: خیابان امام (ره) به طول ۵۶۵ متر دارای ۱۲۵ دهنه مغازه و از زوایای مختلف فرهنگی، تاریخی و اجتماعی دارای اهمیت است.

او با بیان اینکه طرح احداث آرام راه (پیاده راه فرهنگی) این خیابان پس از مطالعه و بررسی به جهت حفظ آثار و میراث فرهنگی و تاریخی شهر سمنان از سال گذشته شروع شده است، می‌افزاید: فاز نخست این طرح از سال ۹۸ با اختصاص اعتبار پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اجرا شد و فاز دوم این طرح با جداره‌سازی مغازه‌ها تا محدوده میدان شریعتی با اعتباری بالغ بر شش میلیارد ریال در حال انجام است.

سرپرست مدیریت بافت تاریخی شهرداری سمنان اظهار می‌کند: آرام راه کردن خیابان امام (ره) نقطه عطف و منشأ تحول در تاریخ شهرسازی سمنان خواهد شد، زیرا با اجرای طرح جداره سازی، کف سازی و سنگ فرش، این محور به یکی از زیباترین اماکن شهر سمنان مبدل می‌شود.

پرسا هدف از اجرای این طرح را احیای بافت با ارزش تاریخی سمنان، رونق گردشگری در محدوده بازار و ایجاد گذرگاه و پیاده راه فرهنگی جهت حضور گسترده شهروندان و مسافران در خیابان امام (ره) عنوان می‌کند و می‌گوید: بازسازی و اصلاح جداره مغازه‌ها و نمای ساختمان‌ها، سنگ فرش کف خیابان پس از اصلاح شبکه‌های آب، فاضلاب و برق، تقویت روشنایی و نورپردازی و نصب و تعبیه میز و صندلی در آرام راه، از اهداف اجرای این طرح است.

او خاطرنشان می‌کند: تکمیل طرح پیاده‌راه سازی خیابان امام خمینی (ره) به ۱۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد که در صورت تخصیص و همراهی سازمان‌های مربوطه، در ماه‌های آینده قابل بهره‌برداری است تا شهروندان و سرمایه‌گذاران بتوانند از مزایای تاریخی بودن شهر به طرز مطلوب و شایسته استفاده کنند.

ایجاد پاتوق‌های فرهنگی شبانه

محمد همتی، نایب رئیس شورای اسلامی سمنان می‌گوید: احداث گذر راه‌ها و پیاده‌راه‌های فرهنگی در همه شهرهای جهان که خودرو محور هستند و تعاملات فرهنگی اجتماعی و ارتباطاتی شهروندان کاهش یافته، مورد توجه قرار گرفته است؛ بنابراین مدیران شهری تلاش می‌کنند با ایجاد گذر راه‌های فرهنگی و آرام راه‌ها که محیطی انسان محور حرکت است، ارتباط و تعامل شهروندان را افزایش دهند و بستر مناسبی برای آشنایی بیشتر و ادراک محیطی فراهم آورند.

او می‌افزاید: ایجاد گذر راه فرهنگی و احداث مسیر حرکت برای انسان با ایجاد ادراک محیطی، باعث درک متقابل رفتارهای اجتماعی و آشنایی بیشتر شهروندان با بافت تاریخی خواهد شد.

نایب رئیس شورای اسلامی سمنان می‌گوید: در شهر سمنان پاتوق‌های شبانه‌ای که مدیریت شده باشد وجود ندارد و این گذر راه فرهنگی و آرام راه می‌تواند تبدیل به یک پاتوق فرهنگی شبانه شود تا شهروندان علاوه بر شرکت در برنامه‌ها و فعالیت‌های مفرح فرهنگی از نورپردازی زیبا و فضای دلنشین آن در شب هنگام استفاده کنند.

همتی اظهار می‌کند: سنگ فرش خیابان، جداره سازی دیوارها به صورت سنتی و تاریخی و ساخت اقامتگاه‌ها و فضاهای خانوادگی در این گذر راه در دستور کار قرار دارد و با بسترسازی تلفیق افکار، آرا و اندیشه‌ها، این آرام راه به عنوان بهترین گذر راه فرهنگی در کشور تبدیل خواهد شد.

او می‌گوید: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و استان سمنان نیز پیگیر ایجاد گذر راه‌های فرهنگی هستند، زیرا گذر راه‌های فرهنگی در واقع بستری برای تشویق خانواده‌ها به پیاده روی است؛ در این راستا با کمک شهرداری و شورای اسلامی شهر و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، به غیر از خیابان امام (ره) در صدد هستیم تا در آینده، میدان استاندارد تا سعدی، پارک موزه تاریخی شهر سمنان در خیابان باغ فردوس، حدفاصل امامزاده علی ابن جعفر (ع) به میدان ارگ و چهارراه شهربانی نیز به گذر راه‌های فرهنگی و آرام راه تبدیل شود تا بافت تاریخی شهر حفظ شود و با وجود تردد زیاد خودروها، آسیبی به این بافت‌ها، خصوصاً میدان ارگ سمنان که جزو جاذبه‌های اصلی شهر محسوب می‌شود وارد نشود و شهروندان بتوانند علاوه بر استفاده بهینه از این فضا و درک محیطی، از هوای مطلوب‌تر و فضایی سرسبز مطبوع‌تر نسبت بهره‌مند شوند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر سمنان یادآور می‌شود: با پیاده راه سازی خیابان امام (ره) و تبدیل آن به گذر راه فرهنگی، باید مسیر جایگزین برای تردد خودروها تعریف شود و با مطالعاتی که انجام شده است به احتمال زیاد در چند خیابان این محدوده، تغییر جهت مسیر خودروها اعمال خواهد شد.

کد خبر 427375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.