قیمت طلا دوباره افزایش می‌یابد؟

در هفته پیشین بازار معاملاتی طلا در جهان که بازه زمانی ۱۲ تا ۱۶ خردادماه مصادف با یکم تا پنجم ماه ژوئن میلادی را در بر می‌گیرد، فلز زرد بیشترین کاهش هفتگی خود از ماه می تاکنون را تجربه کرد و برای اولین بار در این مدت، سطح حمایتی ۱۷۰۰ دلار را شکست اما نرخ آن می‌تواند دوباره به بالای این سطح باز گردد؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، طلا همواره یکی از ذخایر امن سرمایه‌گذاران در هنگام بحران بوده و هست. به همین دلیل بروز کوچک‌ترین تنش در جهان که بویی از بحران را به مشام سرمایه‌گذاران برساند باعث افزایش در نرخ این فلز زرد می‌شود. در هفته‌های اخیر قیمت هر اونس جهانی طلا تحت تأثیر شیوع گسترده بیماری کرونا، نگرانی جوامع از رکود اقتصادی بی سابقه تحت تأثیر این بیماری و همچنین اقدامات مقامات و سران کشورهای مختلف از جمله چین و آمریکا به عنوان دو ابر قدرت اقتصادی جهان، فراز و نشیب‌های گسترده‌ای را تجربه کرده است.

در هفته پیشین بازار معاملاتی طلا در جهان که بازه زمانی ۱۲ تا ۱۶ خردادماه مصادف با یکم تا پنجم ماه ژوئن میلادی را در بر می‌گیرد، فلز زرد بیشترین کاهش هفتگی خود از ماه می تاکنون را تجربه کرد.

در اولین روز معاملاتی هفته گذشته، قیمت طلا به دلیل نگرانی از کاهش تقاضا به دلیل اعتراضات اخیر آمریکا افزایش یافت. پس از به قتل رسیدن جورج فلوید به دست نیروی پلیس آمریکا، موج عظیمی از اعتراضات در شهرهای مختلف آمریکا شکل گرفت و باعث شد بسیاری از کسب‌وکارهایی که پس از تعطیلی‌های کرونایی بازگشایی شده بود، دوباره تعطیل شود. همین مسئله باعث شد قیمت هر اونس طلا در معاملات روز دوشنبه، با ۰.۴۴ درصد رشد به ۱۷۳۷ دلار و ۹۶ سنت برسد اما طلای آتی برای تحویل در ماه اوت ۰.۰۲ درصد کاهش یافته و به ۱۷۵۱ دلار و ۴۰ سنت رسید.

روز سه شنبه با وجود حفظ شرایط پیشین، قیمت هر انس فلز زرد با ۰.۲۱ درصد افت به ۱۷۳۵ دلار و ۹۸ سنت و طلای آتی ماه ژوئن آمریکا نیز به ۱۷۴۸ دلار رسید. آمارهای بخش تولید آمریکا نشان داد شاخص تولید این کشور، کمی از پایین‌ترین رقم‌های ۱۱ سال گذشته فاصله دارد. این مسئله می‌تواند به عنوان سپری شدن نقطه اوج بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در آمریکا تعبیر شود.

نتایج یک تحقیق دیگر نیز نشان داد میزان فعالیت‌های کارخانه‌ای چین همزمان با کاهش محدودیت‌های اجتماعی در ماه گذشته میلادی شاهد رشد غیرمنتظره‌ای بوده اما این بهبود به دلیل کاهش ثبت سفارشات صادراتی چندان نمود پیدا نکرده است. از سوی دیگر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، نیز با خطاب قرار دادن فرمانداران ایالتی آن‌ها را به ورود ارتش تهدید کرد.

چهارشنبه، سومین روز معاملاتی هفته پیشین، بازار طلا در کشاکش قدرت عرضه و تقاضا نوسان چندانی را تجربه نکرد. از سوی دیگر کاهش ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب نیز باعث شد بازارهای موازی کمی تقویت شود. همین عوامل باعث شد قیمت هر اونس طلا در این روز با ۲۴ سنت معادل ۰.۰۱ درصد رشد به ۱۷۲۷ دلار و ۹۴ سنت برسد. این افزایش قیمت در حالی رخ داد که قیمت فلز زرد در معاملات آتی برای تحویل در ماه آگوست میلادی با ۰.۱۴ درصد کاهش به ۱۷۳۱ دلار و ۵۰ سنت رسید.

روز پنجشنبه _۱۵ خرداد برابر با چهارم ژوئن نیز قیمت این فلز گرانبها افزایش پیدا کرد اما این افزایش به دلیل تداوم تنش‌های سیاسی در آمریکا، افت ارزش دلار و ادامه رشد شاخص‌های بورس، قدرتمند نبود. قیمت هر اونس طلا در این روز با ۰.۲۴ درصد افزایش به ۱۷۰۳ دلار و ۶۷ سنت رسید.

بانک مرکزی اروپا قرار است نقدینگی بیشتری به اقتصاد این حوزه تزریق کند اما زمان دقیق تزریق این نقدینگی هنوز مشخص نیست. بسته‌های محرک اقتصادی بیشتر و کاهش نرخ بهره معمولاً موجب تقویت بازار طلا می‌شود، زیرا فلز زرد بهترین سرمایه‌گذاری برای در امان ماندن از تبعات تورمی افزایش نقدینگی است.

از سوی دیگر کاهش ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب نیز یکی از عوامل مؤثر بر قیمت طلا بود که باعث شد این فلز زرد برای خریداران غیر دلاری ارزان‌تر شود.

آخرین روز معاملاتی هفته پیشین اما با کاهش ارزش طلا آغاز شد و با گذر تنها چند ساعت از معاملات، قیمت هر اونس طلا با حدود ۱.۵ درصد افت به ۱۷۱۱ دلار و ۸۱ سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی ماه اوت نیز ۰.۶۳ درصد افت داشت و به ۱۷۱۶ دلار و ۶۰ سنت رسید.

ادوارد مویا، تحلیلگر بازار طلا در مؤسسه اوآندا درباره وضعیت طلا در این روزها اظهار کرد: «پس از رشد معجزه آسای شاخص‌ها در بازارهای بورس قیمت طلا تحت فشار قرار گرفته است. همچنین در حالی که ارزش دلار کاهش یافته است، تنش‌های تجاری تداوم دارد، ریسک موج دوم شیوع کرونا همچنان باقی است و بانک مرکزی اروپا نشان داده که همچنان ممکن است بازارها را غافلگیر کند بنابراین به نظر می‌رسد که بازار طلا آماده رشد مجدد قیمت‌ها است.»

ارزش سهام در بازارهای آسیایی هرچند در این روز از بالاترین رقم‌های چند هفته اخیر عقب نشینی کرد اما همچنان در مسیر ثبت بزرگترین رشد هفتگی بیش از هشت سال اخیر باقی مانده است.

بی شک انتشار آمارهای اشتغال بخش غیر کشاورزی اقتصاد آمریکا در ماه می می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر ارزش طلا در بازارهای جهانی داشته باشد. لازم به ذکر است که بانک مرکزی اروپا، روز پنجشنبه با افزایش بیش از انتظار حجم بسته محرک اقتصادی خود موافقت کرد اما همچنان زمان دقیق این بسته اقتصادی مشخص نیست.

طلا، در انتظار نشست فدرال رزرو

در پایان معاملات روز جمعه، پنجم ژوئن قیمت طلا تحت تأثیر آمارهای امیدوارکننده اقتصاد جهانی کاهش یافت. قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات این روز با ۱.۶۹ درصد افت به ۱۶۸۵ دلار و شش سنت و طلای آتی ماه اوت نیز با کاهش ۲.۵۷ درصدی به ۱۶۸۳ دلار رسید. در نتیجه قیمت طلا در هفته منتهی به پنجم ژوئن، بیشترین افت هفتگی از هفته منتهی به ۱۳ ماه تاکنون را به ثبت رساند.

بارت ملک، تحلیلگر بازار طلا در مؤسسه "تی دی سکیوریتیز" گفت: «شاهد آمارهای بهتر از حد انتظار بازار کار آمریکا بوده‌ایم و تعداد فرصت‌های شغلی به جای کاهش ۷.۵ میلیونی مورد انتظار، افزایش ۲.۵ میلیونی داشته است. این اختلاف موجب امیدواری به ترمیم اقتصاد آمریکا شده است.»

عامل دیگر افت قیمت طلا تقویت سوددهی اوراق قرضه و بهبود نسبی ارزش دلار بوده که به معنای بالا رفتن هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار طلاست.

عامل مؤثر دیگری که به طور جد بر قیمت طلا تأثیر خواهد گذاشت، برگزاری نشست فدرال رزرو در هفته آتی است. بانک مرکزی آمریکا طی ماه‌های گذشته ضمن کاهش نرخ بهره به حدود صفر مقادیر عظیمی نقدینگی به اقتصاد این کشور تزریق کرده است اما این مسئله به گفته رونا اوکانل، تحلیلگر مؤسسه "اف سی استون" «در شرایطی که آمریکا همچنان با عدم قطعیت اقتصادی، تنش‌های تجاری و مشکلات سیاسی رو به رو است در بلند مدت بازار طلا بیش از آنکه منفی باشد مثبت خواهد بود.»

اگرچه قیمت فلز زرد در معاملات هفته گذشته و مشخصاً روز جمعه برای اولین بار در دو ماه گذشته موفق به شکست سطح حمایتی ۱۷۰۰ دلاری شد اما با توجه به نظر کارشناسان و تحلیلگران و همچنین شرایط غیرقابل پیش‌بینی جهان از جمله تنش سیاسی میان ایالات متحده و چین، به نظر می‌رسد شاهد بازگشت فلز زرد به محدوده بالای ۱۷۷ دلار خواهیم بود.

کد خبر 427365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.