سعید جلیلی در سودای پاستور؟

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می‌پردازد:

تلاش سعید جلیلی برای ارائه تصویری جدید از خود به اصولگرایان

سعید جلیلی که سابقه یک بار حضور در انتخابات ریاست جمهوری با کسب ۴ میلیون رأی را دارد، حال بار دیگر در مظان کاندیداتوری این آوردگاه سیاسی آنهم در سال ۱۴۰۰ قرار گرفته است. شخصیتی که این روزها در توئیتر حضور فعالی دارد و از بایدها و نبایدهای ساختاری و مدیریتی می‌نویسد. گویا پس از استقرار محمدباقر قالیباف در کرسی ریاست مجلس، جلیلی خود را مستعدترین نام برای نامزدی پاستور می‌بیند؛ هرچند در واقعیت شانس چندانی برای پیروزی و پیش از آن، ایجاد اجماع حول خود را نداشته باشد. نام سعید جلیلی که می‌آید، چند فریم جلوی چشممان بالا و پایین می‌شود؛ اول قاب‌های همراه با بگو و بخندهایِ فاصله دار با «کاترین اشتون» سلف فدریکا موگرینی در اتحادیه اروپا، در جایگاه دبیری شورایعالی امنیت ملی و دومی، قاب بسته با آیت الله محمدتقی مصباح یزدی پدر معنوی جبهه پایداری در جایگاه نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۹۲. هر دو فریم، یک وجه اشتراک داشتند؛ اینکه جلیلی در هر دو ناکام ماند و نتوانست کارنامه‌ای قابل دفاع از خود برجای بگذارد. با روی کارآمدن دولت حسن روحانی، جلیلی رفته رفته دست به ایجاد «دولت سایه» زد و با برگزاری سلسله جلساتی، مکنونات انتقادی خود در حوزه مدیریت کشور با تمرکز بر قوه مجریه را بروز می‌داد.

چرا شورای نگهبان برای بررسی اعتبارنامه تاجگردون درخواست استمهال داد؟

محمد علیپور، درباره درخواست مهلت ۱۰ روزه از سوی شورای نگهبان برای بررسی مستندات ارائه شده جهت عدم تأیید اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران گفت: هنگامی که بررسی اعتراضات به اعتبارنامه یک نماینده در شعبه به پایان می‌رسد؛ شعبه مواردی که به عنوان اعتراض مطرح شده است را به همراه مستندات برای شورای نگهبان ارسال می‌کند.

سخنگوی شعبه ۱۰ مجلس ادامه داد: بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس باید مواردی که برای عدم احزار یک اعتبارنامه مطرح می‌شود، به رؤیت شورای نگهبان برسد.

وی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان این حق را دارد که فرصت کافی برای بررسی مستنداتی که برای عدم تأیید یک اعتبارنامه ارسال می‌شود را درخواست کند و این کار طبق چارچوب قوانین مجلس است. درخواست مهلت ۱۰ روزه برای پاسخ به استعلام درباره تاجگردون از سوی شورای نگهبان به هیأت رئیسه ارسال شده است.

هشدار نائب‌رئیس مجلس به ظریف درباره دیپلماسی لبخند

سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در یادداشتی به اظهارات محمدجواد ظریف درباره پیام ترامپ واکنش نشان داد و نوشت: در این ایام که اقتصادمان با سوء‌مدیریت، دستخوش نوسانات دلار شده در سیاست نیز همانند مشکلات اقتصادی با دیپلماسی لبخند به دشمن، دچار نوساناتی شدهایم که دورنمای ثابت و قابل اطمینانی برای برآورد هزینه از عزت و آبروی نظام مقتدر جمهوری اسلامی وجود ندارد.

وی افزود: لذا ضرورت دارد مجلس انقلابی و جهادی یازدهم به هر دو مورد رسیدگی و آن را قانونمند و با توجه به آیات قرآن کریم و رهنمون‌های امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری و با لحاظ موقعیت برتر و اقتدار جمهوری اسلامی ایران و ضعف روزافزون آمریکای جنایتکار، حد و مرز دیپلماسی لبخند را هم تعیین کند تا در دقیقه نود شاهد گل بخودی نباشیم.

مدرک تحصیلی اخذ شده در ایام مسئولیت‌ها بی‌اعتبار می‌شود؟

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: متأسفانه عده‌ای از آقایان اعم از نماینده، وزرا و مدیران کشور زمانی که مسئولیت دارند، از رانت و امتیازات ویژه استفاده می‌کنند که یکی از آن امتیازات، ادامه تحصیل است. برخی از افراد که روزگاری وزیر و یا نماینده، استاندار و فرماندار می‌شوند، به یکباره قصد ادامه تحصیل و یا عضو هیأت علمی و استاد دانشگاه شدن به سرشان می‌زند و تلاش دارند تا از فرجه ایجاد شده در دوره مسئولیت‌شان حداکثر استفاده را کنند و به همین دلیل می‌کوشند مقدمات لازم برای این موضوع را بدون ضابطه طی کرده و از جایگاه مسئولیتی‌شان سوءاستفاده می‌کنند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در مجلس یازدهم طرحی به زودی تقدیم هیأت رئیسه خواهد شد که کلیه مدارکی که در زمان مسئولیت مدیران اخذ شده است، از نظر سازمان امور اداری و استخدامی کشور کان‌لم‌یکن تلقی شود، البته در این طرح کاری به گذشته نداریم و تلاش کردیم نگاهمان از این به بعد باشد و در همین راستا تلاش کرده‌ایم ارزش مدارک صادرشده برای مدیران در دوران مسئولیت‌شان قائل نشویم.

سلیمی خاطرنشان کرد: به نظرم این اقدامی که برخی مدیران و مسئولان انجام می‌دهند و تلاش می‌کنند تا در دوران حضورشان در پست و جایگاهی به دنبال حضور در برخی دانشگاه‌ها و عضویت هیأت علمی شدن را پیگیری می‌کنند، خیانت در حق مردم است و لزومی ندارد که آن فرد به دنبال ادامه تحصیل باشد و به همین دلیل هر کسی که این کار را انجام می‌دهد اعم از نماینده، وزیر، استاندار و فرماندار خیانت کاراست.


مجلس یازدهم برای کاهش فاصله طبقاتی چه برنامه‌ای دارد؟

علی کریمی فیروزجایی، با بیان اینکه در طریق مجلس یازدهم، وادادگی و انفعال معنا ندارد، گفت: مجلس انقلابی یازدهم بر اساس خط مشی شهید سلیمانی برای تحقق عزت و بالندگی کشور حرکت خواهد کرد.

وی با تاکید بر ضرورت همگرایی و وحدت بیشتر ارکان کشور پیرامون مؤلفه‌های حیات بخش افزود: بر اساس آموزه‌های رفتاری رهبر معظم انقلاب در عرصه حکمرانی جناح گرایی و اعمال سلایق سیاسی در مسیر بالندگی کشور جایگاهی ندارد. همه ارکان کشور و قوای سه گانه باید برای اجرای منویات رهبری که مبتنی بر پیشرفت و عدالت کشور است برنامه ارائه کنند.

کریمی فیروزجایی الگوی مجلس یازدهم را شهید سلیمانی دانست و با اشاره به جدیت نمایندگان جدید در پیمایش این مسیر گفت: رویکرد مجلس یازدهم در حل مشکلات اساسی کشورحل المسایلی و مبتنی بر ظرفیت‌های داخلی و باورمندی عمومی مردم است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مجلس یازدهم برای کاهش فاصله طبقاتی در کشور، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه و تقویت پیشران‌های توسعه اقتصادی برنامه عملیاتی دارد. مجلس در این رویکرد نظارتی به‌هیچ وجه دنبال مچ گیری و مجادله نیست بلکه می‌خواهد روندهای بلااثر و ناکار آمد در عرصه حکمرانی و فرآیندهای قانونی اداره کشور را اصلاح کند.

کد خبر 427348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.