نقش پررنگ خطای انسانی در آتش‌سوزی جنگل‌ها

در بررسی سازمان جنگل‌ها و مراتع نشان داده‌شده است که ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها به دلیل عامل انسانی بوده است و ۱۰ درصد دیگر مربوط به رعد و برق و باقی عوامل است. به‌جرئت می‌توانم بگویم بخش زیادی از آن ۹۰ درصد خطای انسانی است.

‌‌‌‌‌‌‌به گزارش ایمنا محمد درویش در یک برنامه تلویزیونی با بیان این‌که کرونا کمک کرد تا محیط زیست نفس بکشد، گفت: چند ماه ابتدایی سال ۲۰۲۰ نسبت به همین مدت در سال ۲۰۱۹ انتشار گازهای گلخانه‌ای تا حد محسوسی کاهش داشته و برخورد حیوانات با خودروها کاهش یافته است که عامل مهمی برای تلف شدن حیات وحش است. همچنین مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا نیز به دلیل کم شدن رفت‌وآمدها کاهش محسوسی داشته است. انتظار می‌رفت که در پنج ماه اخیر بیش از ۳ میلیون نفر کشته شود درحالی‌که این رقم به زیر یک‌میلیون نفر رسیده است.

وی افزود: بخشی از محیط زیست، طبیعت ماست که از آن استفاده می‌کنیم. اگر به شکلی رفتار کنیم که به قوانین حاکم بر طبیعت احترام بگذاریم و برای رفع نیازهای کوتاه‌مدت خود از آن استفاده بد نکنیم می‌توانیم امیدوار باشیم که تعامل بهتری با طبیعت داشته باشیم. باید کاری کنیم که مصرفمان کاهش یابد. در انتشار گازهای گلخانه‌ای حداکثر مدیریت را انجام بدهیم. نیاز تمام مردم دنیا به غذا ۴ میلیارد تن است درحالی‌که ۴.۴ میلیارد تن غذا در دنیا تولید می‌شود و ۱.۱ میلیارد نفر نیز گرسنه هستند. این بدین معنی است که در مدیریت مصرف ضعیف عمل کرده‌ایم.

این عضو هیئت‌علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور افزود: در ایران نیاز به ۵۰ میلیون تن غذا داریم اما ۱۳۵ میلیون تن غذا تولید می‌کنیم و چند میلیون تن دیگر نیز وارد می‌شود. به همین دلیل است که مجبور می‌شویم سدهای بیشتری برای انتقال آب افتتاح کنیم درحالی‌که بسیاری از محصولات کشاورزی در میادین میوه و تره‌بار از بین می‌رود.

درویش با اشاره به دلیل آتش‌سوزی‌های اخیر گفت: در بررسی سازمان جنگل‌ها و مراتع نشان داده‌شده است که ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها به دلیل عامل انسانی بوده است و ۱۰ درصد دیگر مربوط به رعد و برق و باقی عوامل است. به‌جرئت می‌توانم بگویم بخش زیادی از آن ۹۰ درصد خطای انسانی است. برای مثال به طبیعت می‌رویم و پس از خوردن مربا، شیشه آن را در طبیعت رها می‌کنیم. این شیشه می‌تواند تبدیل به ذره‌بین شود و آتش‌سوزی به راه بیندازد یا ته سیگار خود را به‌صورت روشن در طبیعت رها می‌کنیم و همین مسئله سبب آتش‌سوزی می‌شود. امسال وضعیت بارش‌ها بسیار خوب بوده و همین مسئله سبب شده است که گیاهان یک ساله زیادی روییده شود و اکنون با گرم شدن هوا آنان خشک شدند و مستعد آتش هستند.

این کارشناس محیط‌زیست با اشاره به قوانینی که برای حیات وحش تنظیم‌شده است، گفت: مقررات سنگینی برای حفظ گونه‌های جانوری وضع‌شده است. برای مثال ما یوزپلنگ آسیایی راداریم که تیزپاترین حیوان روی زمین است. علاوه بر این، ۱۷۲۸ گونه گیاهی داریم که در هیچ جای دیگری به‌جز ایران وجود ندارد و ما وظیفه حفظ آن راداریم.

منبع: ایسنا

کد خبر 427340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.