معترضان به نژادپرستی در سراسر انگلیس تظاهرات کردند

هزاران انگلیسی معترض به نژادپرستی و قتل شهروند سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس سفیدپوست این کشور، به رغم هشدارهای بهداشتی و ممنوعیت‌های اعمال شده در زمینه مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی، روز شنبه به نشانه همبستگی با معترضان آمریکایی، در تظاهرات سراسری ضد نژادپرستی شرکت کردند.

به گزارش ایمنا معترضان ماسک بر صورت، با حمل شعارنوشته‌های اعتراضی در میان حضور پررنگ نیروهای امنیتی مقابل پارلمان انگلیس در لندن تظاهرات کرده و با مشت‌های گره‌زده فریاد عدالت‌خواهی سر دادند.

آنها که در روزهای گذشته در سایر نقاط پایتخت انگلیس از جمله روبروی سفارت آمریکا و دفتر نخست وزیری تظاهرات کرده‌اند، شعارنوشته‌هایی را در دست داشتند که روی آنها نوشته است: «انگلیس بی گناه نیست»، «زندگی سیاهان مهم است»، «سیاهی پوست من جرم نیست» و «تا زمانی که عدالت نباشد، آرامش نیست».

هم زمان تظاهرات مشابهی که از تحولات آمریکا الهام گرفته، در سایر شهرهای انگلیس از جمله منچستر، نیوکاسل، لستر، شفیلد و ایپسوئیچ در جریان است. معترضان برای فردا هم تظاهرات مشابهی را مقابل سفارت آمریکا در لندن و همچنین دیگر شهرهای انگلیس برنامه‌ریزی کرده‌اند.

این در حالیست که وزیر بهداشت انگلیس دیروز (جمعه) با اشاره به بحران کرونا، نسبت به برگزاری گردهمایی‌های اعتراضی هشدار داد.

«مت هنکاک» در نشست خبری روزانه دولت افزود: از تظاهراتی که برای روزهای آینده برنامه ریزی شده مطلع و مانند بسیاری از معترضان از کشته شدن جورج فلوید شوکه است.

وی با بیان این که ناراحتی معترضان را درک می‌کند، تصریح کرد: اما هنوز ما در وضع بحران سلامت قرار داریم و ویروس کرونا همچنان یک تهدید جدی به شمار می‌رود.

وزیر بهداشت انگلیس از شهروندان این کشور خواست تا مطابق با دستورالعمل‌های بهداشتی، در گردهمایی‌های بیشتر از شش نفر شرکت نکنند.

با این حال «شاون بیلی» نامزد شهرداری لندن از حزب محافظه کار در اظهارنظری تصریح کرد که ممانعت از برگزاری تظاهرات مردمی «دردسر» ها را برای تابستان بیشتر کرده و کار پلیس دشوارتر می‌شود. وی افزود: از جهاتی این تظاهرات باید برگزار، اما فاصله‌گذاری اجتماعی و ایمنی هم باید رعایت شود.

کشته شدن جورج فلوید به دست مأموران پلیس شهر مینیاپولیس ایالت مینه سوتا، موجب خشم سراسری در ایالات متحده و دیگر کشورهای جهان در اعتراض به رفتار مأموران پلیس آمریکا با شهروندان آفریقایی‌تبار این کشور شده است.

فلوید سه‌شنبه هفته گذشته (۶ خرداد) در حالی که «درک شووین» افسر پلیس سفیدپوست زانویش را روی گردن او گذاشته بود، به طور غم انگیزی جان سپرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواستار حضور گارد ملی و ارتش برای سرکوب اعتراض‌ها شده است.

استفاده از ارتش برای سرکوب مردم و معترضان مسالمت‌آمیز، خشم مردم و بسیاری از دموکرات‌ها را برانگیخته است چرا که معتقدند ارتش باید برای دفاع از مردم و نه علیه آنها به کار گرفته شود.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس پس از هشت روز سکوت، چهارشنبه گذشته خشونت‌ها در آمریکا را تکان‌دهنده و توجیه‌ناپذیر خواند و آن را محکوم کرد.

همچنین افسران پلیس انگلیس با صدور بیانیه‌ای مشترک از رفتار خشونت پلیس آمریکا با معترضان این کشور اعلام برائت کرده و تاکید کردند که در کنار تمام معترضان سراسر جهان از نحوه کشته شدن جورج فلوید در آمریکا شوکه و وحشت زده شده‌اند.

انها از تداوم خشونت‌ها و خسارت‌هایی که در آمریکا رخ می‌دهد ابراز شگفتی کرده و خواستار اجرای عدالت شدند. نیروهای پلیس انگلیس ضمن اعلام همبستگی با قربانیان حوادث اخیر در آمریکا مدعی شدند که با هرگونه نژادپرستی و تعصب برخورد خواهند کرد.

در همین حال ۱۶۶ نماینده پارلمان انگلیس در اعتراض به خشونت علیه تظاهر کنندگان در آمریکا، خواستار ممنوعیت صدور گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی از انگلیس به آمریکا شده اند.

«کی‌یر استارمر» رهبر حزب کارگر نیز از دولت تضمین خواسته که اقلام صادراتی انگلیس در تظاهرات علیه مردم آمریکا بکار گرفته نشوند.

منبع: ایرنا

کد خبر 427325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.