ماسک زدن را اجباری کنید

سازمان جهانی بهداشت در دستورالعمل تازه‌ای که شامگاه جمعه ۱۶ خرداد منتشر کرد، از دولت‌ها در سراسر جهان خواست تا استفاده از ماسک صورت را در محیط‌های عمومی اجباری کنند.

به گزارش ایمنا، این سازمان که قبلاً اعلام کرده بود شواهد کافی وجود ندارد برای این‌که نشان دهد افراد سالم هم باید ماسک بزنند، اکنون اعلام کرده استفاده از ماسک یکی از راه‌های مؤثر در جلوگیری از شیوع ویروس کروناست.

ژورنال پزشکی «لنست» نیز روز ۱۳ خرداد نتایج تحقیقی را منتشر کرده بود که نشان می‌داد استفاده از ماسک‌ها می‌تواند «به‌طور قابل توجهی» بر ریسک انتقال ویروس تأثیر بگذارد.

در این گزارش تاکید شده بود که پژوهشگران بر اهمیت استفاده از ماسک‌ها، به‌طور ویژه ماسک‌های ان -۹۵ یا رسپیراتورها، در تأسیسات درمانی و پزشکی، و در میان امدادگران و کادر درمان، تأکید مشخصی کرده‌اند.

بنا به توصیه‌نامه جدید سازمان جهانی بهداشت و بر اساس اطلاعات تازه‌به‌دست‌آمده، ماسک‌ها «سدی بر سر راه قطرات بالقوه عفونی» هستند.

در توصیه‌نامه‌های پیشین این سازمان، فقط بیماران مبتلا کرونا و مراقبان و نزدیکان آن‌ها به استفاده از ماسک توصیه شده بودند.

برخی کشورها مانند جمهوری چک از ابتدی شیوع ویروس کرونا استفاده از ماسک در اماکن عمومی را اجباری کردند و شماری کشورها صرفاً به مردم توصیه می‌کنند در اماکن شلوغ از ماسک استفاده کنند.

اکنون سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده است دولت‌ها در مناطقی که دچار شیوع گسترده ویروس کرونا هستند، استفاده از ماسک‌های غیرپزشکی را در وسایل حمل‌ونقل عمومی، مغازه‌ها و مکان‌های دیگری که رعایت فاصله اجتماعی دشوار است، اجباری کنند.

در ایران نیز بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا در برخی شهرها مانند تهران از روز ۱۳ اردیبهشت استفاده از ماسک در مترو اجباری شد.

بر اساس گزارش ایرنا، در طول هفته‌های گذشته، گزارش‌های متعددی درباره عدم رعایت این مصوبه منتشر شده بود.

کد خبر 427319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.