بازگشت آلودگی پس از پایان محدودیت‌های کرونایی

میزان آلودگی هوا در بسیاری از نقاط جهان به سطح قبل از گسترش ویروس کرونا بازگشته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با انتشار ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌ها در اغلب شهرهای جهان فعالیت در کارخانه‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یافت، تردد وسایل حمل و نقل موتوری در خیابان‌ها با کاهش چشمگیری مواجه شد و همین امر پاک شدن آسمان را در بسیاری از نقاط جهان به دنبال داشت. اما متأسفانه با کاهش یا برداشته شدن محدودیت‌ها آلودگی هوا به تدریج رو به افزایش نهاد به طوری که رسانه‌ها از برابری این میزان آلودگی در کشور چین با دوران قبل از گسترش ویروس کرونا خبر داده‌اند. از آن‌جا که این روزها سایر کشورهای جهان نیز به تدریج در حال حذف محدودیت‌های اعمال شده برای مهار کووید -۱۹ هستند، پیش‌بینی می‌شود که به زودی آلودگی هوا سراسر کره خاکی را در خود محصور کند.

طبق گزارشات ارائه شده از سوی مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک این روزها تمرکز ذرات معلق و گاز دی اکسید نیتروژن در چین با سال گذشته همین موقع برابری می‌کند و این در حالی است که در دوران اعمال محدودیت‌های شدید برای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا، میزان ذرات معلق در این کشور ۳۴ درصد و سطح دی اکسید نیتروژن ۳۸ درصد کاهش یافته بود. برخی از محققان می‌گویند که آلودگی هوا در چین و سایر کشورهای جهان حتی ممکن است بیشتر از دوران قبل از کرونا باشد چراکه صنایعی که بیشترین آلودگی هوا را به دنبال دارد، برای جبران خسارات اقتصادی ناشی از محدودیت‌های دوران کرونا با سرعتی به مراتب بیشتر از قبل فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

در ووهان چین، مرکز ظهور بیماری کووید -۱۹، سطح انتشار گاز دی اکسید نیتروژن همچنان ۱۴ درصد کمتر از میزان آن در سال گذشته همین تاریخ است. این در حالی است که در شانگهای سطح این گاز سمی نسبت به سال گذشته ۹ درصد افزایش یافته است. شهرهای اروپایی همچنان با کاهش آلودگی هوا مواجه است؛ گزارشات حاکی است که سطح دی اکسید نیتروژن در ۴۲ شهر از ۵۰ شهر اروپایی کمتر از میانگین است و این گاز آلاینده در دوران پاندمی به میزان ۳۰ درصد در کلانشهرهای پاریس و لندن کاهش یافته است.

نحوه عملکرد شهروندان، کمپانی‌ها و مقامات رسمی در بازگشت آلودگی هوا به دوران قبل از کرونا نقش اصلی را ایفا می‌کند؛ به عنوان مثال، مردم با انتخاب دوچرخه و پیاده‌روی برای ترددهای داخل شهری یا با ادامه دورکاری می‌توانند به کاهش آلودگی هوا کمک بزرگی کنند.

کد خبر 427312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.