فرش قرمز شهرداری کوشک برای سرمایه‌گذاران/ گردشگری کلید توسعه شهر

شناخت ظرفیت‌ها، امکانات، مواهب طبیعی و استعدادهای انسانی نخستین گام توسعه هر شهر است. در مرحله بعد مدیران شهری باید با برنامه‌ریزی صحیح شیوه بکار بردن این ظرفیت‌ها در راستای رفع نیاز شهروندان را تعیین و در واپسین اقدام، بر اجرای درست برنامه‌ها نظارت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوشک از شهرهای استان اصفهان است که در فاصله ۱۵ کیلومتری مرکز این استان قرار دارد. این شهر به دلیل داشتن باغ‌های وسیع و سرسبز به عنوان یکی از باغ‌شهرهای کشور شناخته می‌شود و از این نظر ظرفیت مناسبی برای تبدیل شدن به یکی از قطب‌های گردشگری دارد. شهر کوشک به واسطه قدمت طولانی، آثار ارزشمندی مربوط به دوران قبل و بعد از اسلام را در خود جای داده است.

یکی از مهم‌ترین اقدامات برای شناساندن یک مرکز گردشگری، فراهم آوردن بسترهای مناسب و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای حضور گردشگران در آن است، اقدامی که مدیریت شهری کوشک در سال‌های اخیر مدنظر داشته و قصد دارد از آن به عنوان منبع درآمد پایدار بهره گیرد. برای آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های طبیعی و استعدادهای انسانی موجود در این شهر و مهم‌ترین برنامه‌های توسعه آن با"مجید قربانی رنانی، شهردار شهر کوشک" گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

بودجه سال گذشته شهرداری کوشک چه میزان بوده و چه مقدار از آن محقق شده است؟

بودجه مصوب شهرداری کوشک که سال گذشته به تصویب شورای اسلامی شهر کوشک رسید، هفت میلیارد تومان بود، اما ما تمهیداتی را برای محقق کردن ردیف‌های این بودجه خارج از کمک‌های دولتی اجرا کردیم. یک نمونه از این اقدامات تلاش برای ایجاد درآمدهای پایدار و تأمین قسمت زیادی از این بودجه از طریق درآمدهای پایدار شهری است؛ در این راستا یک سری مراکز تجاری احداث شد، بخش زیادی از مطالبات شهرداری مربوط به زمان گذشته وصول شد و در حوزه شهرسازی اقداماتی اصلاحی شد. در مجموع سعی کردیم راه‌های درآمد شهرداری کوشک را افزایش دهیم تا این شهرداری به صورت مستقل عمل کند، این اقدامات باعث شد تا بودجه شهرداری در سال گذشته بیش از رقم مصوب و معادل نه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان محقق شود که تحقق آن بدون استفاده از بودجه داخلی و راهکارهایی مانند فروش زمین، رویداد قابل توجهی در این زمینه بود.

برای توسعه گردشگری و صنعت توریسم در این شهر چه اقداماتی شده است؟

شهر کوشک با جمعیتی در حدود ۱۷ هزار نفر بعد از درچه نزدیک‌ترین شهر به مرکز استان اصفهان است. با این حال این شهر چندان شناخته شده نبود، به همین دلیل تمام برای شناساندن این شهر تلاش زیادی کردیم. شهر کوشک در دوران دفاع مقدس بیش از یکصد شهید و برای دفاع از حرم اهل بیت (ع) یک شهید را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده و از این نظر یکی از شهرهای شاهد کشور محسوب می‌شود.

باغات شهر کوشک زبانزد است و مدیریت شهری تلاش کرده تا از تغییر غیر مجاز کاربری اراضی زراعی جلوگیری کرده و در این زمینه همکاری منسجمی با دستگاه‌های قضائی، انتظامی و اجرایی داشته‌ایم.؛ البته دادگستری شهرستان خمینی شهر و جهاد کشاورزی نیز در این چند سال کمک زیادی به شهرداری کوشک کرده‌اند. شهرداری کوشک سعی کرده تا جای ممکن از تغییر کاربری غیر مجاز جلوگیری کند که نتایج خوبی در پی داشته است.

وضعیت گردشگری کوشک سال گذشته بسیار خوب بود، اما امسال شیوع ویروس کرونا به گردشگری همه شهرها از جمله کوشک ضرر بزرگی زد؛ بخصوص که صنعت گردشگری کوشک نوپاست و به تازگی ایجاد شده است. سعی داریم از مدت باقی مانده فعالیت شورای اسلامی شهر کوشک استفاده و شرایط خوبی را برای حضور گردشگران و پذیرایی از آنان فراهم کنیم و بسترسازی در این زمینه یکی از اقدامات مهم مدیریت شهری بوده است. وقتی از دُرچه به طرف نجف‌آباد حرکت می‌کردیم، هیچ نماد و نشانی از شهر کوشک وجود نداشت، به همین دلیل تابلوهای نشانه گذاری مجموعه باغات که نشان دهنده تصویر باغات کوشک است در فضای سبز بلوار الغدیر نصب شد و زیباسازی محوطه حوزه خدماتی شهر کوشک نیز انجام شد.

اقدام مهم دیگر در این زمینه بسترسازی برای توسعه گردشگری کوشک، احداث تقاطع و نیم میدانی است که سعی داریم تا پایان شش ماه اول امسال به بهره‌برداری برسد، اجرای این طرح یکی از اقدامات مهمی است که به ایجاد ایستگاه و مکانی برای رهگذران و مسافران منجر می‌شود تا شهر کوشک را بهتر ببینند؛ در ابتدا باید بستر ورود گردشگر و راه‌های ورود گردشگران ایجاد شود، به همین دلیل با توجه به اینکه فضای سبز خوبی نیز در ورودی شهر وجود دارد، ایجاد این نیم میدان که طرح احداث آن، به تأیید شورای ترافیک شهرستان رسیده است، مکانی برای توقف رهگذران و شناخت بیشتر شهر کوشک فراهم می‌کند.

یکی دیگر از راه‌های ورود گردشگر به شهر کوشک، چهارراهی است که بین این شهر و روستای تیران‌چی وجود دارد که یکی از ایستگاه‌های مهم گردشگری محسوب می‌شود، ماه آینده پیمان طرح ساماندهی این چهارراه منعقد می‌شود و به علاوه سازمان خدمات طراحی نیز در حال تنظیم طرح گردشگری شهر کوشک است که اوایل شهریورماه به شهرداری تحویل داده می‌شود؛ بودجه‌ای در حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان برای مرحله اول این طرح در نظر گرفته شده است و علاوه بر آن رسیدگی به وضعیت آثار تاریخی شهر کوشک نیز در دستور کار قرار دارد. رسیدگی به برج آرامستان شهر کوشک از جمله اقدامات شهرداری است که قرارداد آن را با اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و یکی از پیمانکاران مجرب این حوزه تنظیم کرده‌ایم و امیدواریم تا هفته آینده به امضا برسد تا با آغاز مراحل اجرایی این طرح، زمینه احیای تنها برج باقی مانده از ۴۰۰ سال قبل در این منطقه فراهم شود. با تهیه طرح گردشگری کوشک از ظرفیت حمام تاریخی شهر که به ثبت ملی رسیده و کوچه باغات این شهر که زبانزد خاص و عام است، استفاده خواهد شد.

چه موانعی سر راه توسعه گردشگری شهر کوشک وجود دارد؟

دو زمین به مساحت‌های ۲۷ هزار و چهار هزار و ۵۰۰ مترمربع برای اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری کوشک آماده شده و تمامی مراحل قانونی تغییر کاربری آن هم انجام شده است، اما سرمایه‌گذار به دلیل نوسانات بازار نمی‌تواند قرارداد را منعقد کند، زیرا باید مبلغ ۵۰۰ تا هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح‌ها هزینه کند در حالی که نوسانات قیمت در بازار لطمه مالی شدیدی را متوجه آنان می‌کند. یک تیم تخصصی تشکیل شد، شهرداری بر روی این زمین‌ها طرح گذاشت و برای تنظیم قرار داد آماده شدیم اما به دلیل نوسانات قیمت، انعقاد قرارداد محقق نشد با این وجود در بحث ایجاد زیربناها برای حضور گردشگر، ادارات و فرمانداری شهرستان همکاری خوبی با شهرداری کوشک داشتند و در این زمینه مشکلی نداریم.

سرانه فضای سبز چقدر است؟

فضای سبز شهر کوشک بیشتر شامل درخت و درختچه است؛ این شهر گیاهان فصلی کمی دارد و سرانه فضای سبز آن نزدیک به ۱۴ مترمربع است. شهرداری کوشک در نظر دارد پارکی به مساحت یک‌هزار و ۵۰۰ متر مربع را در ورودی شهر کوشک احداث کند که در حال تنظیم طرح‌های شهرسازی و فضاسازی آن هستیم، به شهروندان قول می‌دهیم که این پارک تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

سرانه فضای سبز شهر کوشک باید ۲۵ مترمربع باشد که با احداث این پارک هزار و ۵۰۰ متری، این سرانه از ۱۴ مترمربع به ۱۶ مترمربع افزایش پیدا می‌کند، البته شهر کوشک باغات زیادی دارد و ما در حال آماده سازی این باغات برای ورود گردشگران هستیم.

مهم‌ترین اقدامات شهرداری کوشک در سال گذشته چه بود؟

طرح بازآفرینی بافت فرسوده شهر کوشک، به مساحت ۶۶ هکتار مصوب شده که سند بازآفرینی آن در حال اجرا است و مرحله اول آن انجام شده است، اجرای این سند تحول مهمی در این زمینه ایجاد می‌کند. ممیزی املاک از دیگر اقدامات انجام شده است و فیش‌های ممیزی املاک و تبصره دو آن تا اواخر مردادماه سال جاری تحویل شهروندان خواهد شد.

مرحله اول مطالعات دفع آب‌های سطحی نیز بر اساس دستورالعمل ابلاغی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور انجام شده و در کمیته فنی دفتر فنی استانداری تصویب شده است.

در حوزه شهرسازی نیز اقدامات خوبی انجام و مراحل پایانی جی آی اس (GIS) حریم شهر و پهنه بندی حریم شهر کوشک انجام شد؛ جی آی اس حریم شهر و پهنه بندی حریم شهر یکی از اقدامات خوب و ماندگار در این شهر است. در حوزه مدیریت بحران نیز پنج دستگاه شیر هیدرات تا اواخر ماه آینده و با همکاری شرکت آب و فاضلاب شهری نصب می‌شود، نصب این شیرهای هیدرات با توجه به وسعت و تراکم شهر نیاز بود.

مهم‌ترین طرح‌های عمرانی در دست اجرای شهرداری کوشک چیست؟

خواسته شهروندان کوشک با توجه به تراکم بافت فرسوده، آزادسازی معابر در این قسمت بود، یکی از دشوارترین کارهای شهرداری اخذ توافق است، اما با همکاری مردم و همراهی شورای اسلامی شهر کوشک، سه خیابان بسیار مهم شهر کوشک را آزادسازی کردیم که طول همه آنها سه هزار و ۲۰۰ متر است، عرض این خیابان‌ها از چهار متر به ۲۰ و در برخی مناطق به ۱۴ متر رسیده است. آزادسازی یکی از سخت‌ترین اقدامات عمرانی شهرداری است، با این وجود شهرداری کوشک آزادسازی خیابان‌های سلمان فارسی، جنت، شهدا، آزادگان غربی و بازار را انجام داده است.

تمامی رینگ‌های اطراف شهر کوشک و مبادی ورودی و خروجی شهر به شهرهای اطراف را شناسایی کردیم، رفت و آمد در این مبادی بسیار سخت بود؛ در ابتدا عملیات زیرسازی، آسفالت، کانیوگذاری و نصب علائم راهنمایی و رانندگی خیابان کارگر شمالی انجام شد و عرض این خیابان از هشت متر به ۲۲ متر افزایش یافت، این ورودی به سمت اصغرآباد است.

دومین ورودی شهر به طرف کهریز سنگ است، مرز بین کوشک و کهریز سنگ کانالی است که پل فرسوده‌ای از زمان‌های قدیم وجود داشت و اتفاقات ناگواری منجر به جرح و تصادفی نیز رخ می‌داد، عرض این پل چهار متر بود که با کسب مجوز از ارگان‌های ذی‌ربط، به دو پل هشت متری با استانداردهای کامل تبدیل شد و خیابان‌های اطراف این کانال به بهره‌برداری رسیده است.

ورودی دیگر شهر کوشک به طرف خمینی شهر است که به منظور ساماندهی آن آزادسازی، زیرسازی و آسفالت خیابان جنت انجام شده است، یکی دو مورد دیگر نیز در زمینه آزادسازی مسیر این ورودی وجود دارد که در یکی دو ماه آینده انجام می‌شود.

آسفالت کلیه معابر، زنجیره و رینگ اطراف شهر مثل خیابان بهار، ابوذر و فرعی‌های آن، بولوار امام خمینی (ره) انجام شده است، بلوار امام خمینی (ره) یکی از بلوارهای اصلی شهر کوشک است که از سه‌راه ابوذر تا میدان شهدا تغییر داده و درختان مثل سرو و زیتون که مقاوم به آفت‌های معروف باغات شهر است را کاشت کردیم.

خیابان "میان باغات" آسفالت، زیرسازی و جدول‌گذاری شد، انجام عملیات احداث بلوار، جدول‌گذاری و ایجاد میدان خیابان آزادگان به سرانجام رسید و میدان حجاب شهر کوشک، به پاسداشت قداست سردار بزرگ اسلام به نام شهید سردار سلیمانی نامگذاری شد، البته نماد شهید سردار سلیمانی نیز آماده شده است و تا دو سه ماه آینده در این میدان نصب خواهد شد. قرارداد ساخت نماد یا فاطمه زهرا (س) منعقد شده است و پیمانکار قول داده که این نماد را تا شهریورماه به شهرداری تحویل دهد.

شروع عملیات ساخت سالن اجتماعات شهر کوشک با ظرفیتی در حدود ۷۰۰ نفر در دستور کار شهرداری کوشک است؛ البته ساخت یک مجموعه ورزشی چند منظوره برای زورخانه و انجام ورزش‌های رزمی نیز در نظر گرفته شده که زمین و نقشه‌های آن توسط سازمان خدمات طراحی، آماده شده است؛ مرحله اول خاک‌برداری زمین این پروژه انجام شده است و با انتخاب پیمانکار در ماه‌های آینده عملیات عمرانی آن آغاز می‌شود.

کد خبر 427291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • علی IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    0 0
    نزدیک ترین شهر به اصفهان خمینی شهر و درچه هستند نه کوشک. بعد از کوه آتشگاه تا کوشک به خصوص در سمت راست بلوار در اختیار خمینی شهر هست.