توصیه طب سنتی به افراد گرم مزاج در فصل بهار

طرحی برای کاهش مصرف قند، نمک و چربی در رستوران‌ها، میوه‌های مفید و مؤثر برای لاغری، اصول سالم‌سازی غذا با حرارت، ارزش غذایی و خواص درمانی پسته و توصیه طب سنتی به افراد گرم مزاج در فصل بهار را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوایند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استادیار گروه تحقیقات سیاستگذاری غذا و تغذیه با اشاره به اینکه رستوران‌ها در کاهش مصرف قند، نمک و چربی نقش چشمگیری دارند، اما در این مورد هیچ اقدامی تا به حال انجام نشده است، اظهار کرد: طرحی در این خصوص داریم تا رستوران‌داران به کاهش این مواد غذایی اقدام کنند و آموزش‌های لازم را با تدابیری که برایشان در نظر گرفتیم، دریافت کنند و با ترفندهای لازم، مصرف روزانه قند، نمک و چربی تا حدودی کاهش پیدا کند.

فاطمه اسفرجانی با تاکید بر اهمیت کاهش مصرف قند، نمک و چربی، گفت: کاهش قند، نمک و چربی که یکی از اهداف بزرگ مهم وزارت بهداشت و درمان است و موضوعی است که درنظر داشته که تا سال ۲۰۲۰ به آن توجه کند. در تلاش هستیم تا از طرق مختلف مردم را به کاهش مصرف این مواد غذایی تشویق کنیم.

وی تصریح کرد: رستوران‌ها در کاهش مصرف قند، نمک و چربی نقش چشمگیری دارند، اما در این مورد هیچ اقدامی تا به حال انجام نشده است. طرحی در این خصوص داریم تا رستوران‌داران به کاهش این مواد غذایی اقدام کنند و آموزش‌های لازم را با تدابیری که برایشان در نظر گرفتیم، دریافت کنند و با ترفندهای لازم، مصرف روزانه قند، نمک و چربی تا حدودی کاهش پیدا کند.

اسفرجانی ادامه داد: کاهش مصرف قند، نمک و چربی به پیشگیری از بیماری‌های متابولیک و غیر واگیر که نتایج آن در دنیا روشن شده است، کمک می‌کند. در نتایج به عمل آمده از کاهش مصرف این مواد غذایی، شاهد کاهش وزن و کاهش بیماری‌های قلب و عروقی در کالیفرنیا بودیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور ما رتبه بالایی دارد، مجاب کردن حضور رستوران‌داران در طرح ما جهت کاهش مصرف قند، نمک و چربی از اولویت‌های خوبی است تا بتوانیم آموزش بدهیم که چگونه این کار را انجام دهند و بتوانیم در نظام صنعت غذا، تغییراتی ایجاد کنیم.

اصول سالم‌سازی غذا با حرارت

حرارت مهم‌ترین راه سالم‌سازی مواد غذایی است. تقریباً تمام میکروب‌های بیماری‌زای موجود در مواد غذایی در حرارت ۷۰ درجه سانتیگراد در مدت کوتاهی از بین می‌روند. بنابراین پخت کامل غذا، خطر بیماری‌های میکروبی را از بین می‌برد. باقیمانده غذاهای فسادپذیر، حداکثر بعد از دو ساعت و بعد از کاهش حرارت اولیه، باید بلافاصله به یخچال منتقل شود. بنابراین غذاهای پخته و فسادپذیر باید بلافاصله سرد شوند. البته از نگهداری غذا در داخل یخچال بیش از ۷۲ ساعت باید پرهیز کرد، زیرا کیفیت بهداشتی غذا افت محسوسی پیدا می‌کند. باقیمانده غذاهای سرد شده، باید قبل از مصرف مجدد گرم شوند. غذا در این موارد باید به اندازه‌ای حرارت داده شود که کاملاً داغ شود.

ارزش غذایی و خواص درمانی پسته

پسته با داشتن قلب سالم در ارتباط است. از آن جایی که این نوع آجیل غنی شده از اسیدهای چرب اشباع نشده است در نتیجه یکی از گزینه‌ها برای داشتن قلب سالم است. به علاوه پسته برای کاهش فشار خون در افرادی که فشار خون بالایی دارند، به کار می‌رود. از دیگر فواید پسته می‌توان به تقویت بینایی اشاره کرد که جز مهمترین خاصیت آن است. آنتی اکسیدان هایی که در این آجیل موجود است در هیچ نوع آجیل دیگر یافت نمی‌شود. این آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و خطر ابتلاء به تخریب ماکولا که به سن وابسته است را کاهش می‌دهد. انباشته شدن پسته از مس، منیزیم و ویتامین‌های B به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و منجر به جلوگیری از ابتلاء به تعداد زیادی از بیماری‌ها می‌شود.

یشترین اهمیت پسته به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان زیاد در آن است که وجود این آنتی اکسیدان‌ها در بدن خطر ابتلاء به انواع سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. به این دلیل که آنتی اکسیدان‌ها مرگ سلولی را اساساً کاهش می‌دهند و در نتیجه در درمان سرطان نیز مؤثر است که یکی از مؤثرترین خواص پسته به شمار می‌رود. پسته یکی از بهترین مواد برای افرادی است که رژیم گیاه خواری دارند چرا که می‌تواند کبود پروتئین را برای سلامتی بدن آنها تأمین کند و مضرات پروتئین‌های حیوانی را ندارد.

پسته با وجود انواع فیبرها می‌تواند به جمع آوری کردن همه منافع مورد نیاز بدن کمک کند. مصرف آجیل‌ها و از جمله آنها پسته می‌تواند از ایجاد بیماری‌های نظیر دیابت نوع اول، سندروم متابولیک، سکته مغزی، زوال عقل، آلرژی، ورم مفاصل و دیگر بیماری‌های مرتبط با سیستم ایمنی جلوگیری کند و با مصرف منظم آنها می‌توان این بیماری‌ها را تا حدودی درمان کرد. پسته سرشار از میتو استرول است. این استرول گیاهی جذب کلسترول‌های بد موجود در مواد غذایی را در بدن کاهش می‌دهد که این مسئله در پایین آوردن سطح LDL کمک می‌کند.

توصیه طب سنتی به افراد گرم مزاج در فصل بهار

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به اینکه هر یک از فصول از نظر طب سنتی دارای مزاج‌های مختلفی است، اظهار کرد: مزاج فصل بهار گرم وتر و هم مزاج افرادی با مزاج مشابه یعنی گرم وتر یا «دموی» است لذا خصوصیات این مزاج برای این افراد نیز در این فصل تشدید می‌شود.

سید کاظم کاظمینی با بیان اینکه از جمله مشکلات افراد گرم مزاج در این فصل یبوست است، افزود: از روش‌های رفع این مشکل پرهیز افراد از مصرف زیاد مواد گرم مانند ادویه‌های تند از جمله فلفل، دارچین و زنجبیل، غذاها و تنقلات شور از قبیل آجیل‌ها و نیز گردو است.

این متخصص طب ایرانی کاستن از مصرف گوشت‌ها و شیرینی‌جات را در این فصل توصیه کرد و گفت: مصرف مواد غذایی سبک مانند انواع آش با چاشنی تمر هندی، رب انار یا آلو و مصرف سوپ جو به جای انواع خورشت‌ها نیز توصیه می‌شود.

کاظمیمی، تاکید کرد: نوشیدن شربت‌هایی مانند شربت نارنج، لیمو، عناب، سکنجبین، زرشک، رب انار، عرق کاسنی و شاه‌تره و نوشیدن ماءالشعیر طبی هم در کاهش اثر این فصل بر گرمی‌مزاج‌ها مؤثر است.

میوه‌های مفید و مؤثر برای لاغری

برای کم کردن وزن به جای استفاده از قرص‌های شیمیایی لاغری و رژیم‌های سخت از میوه‌هایی استفاده کنید که علاوه بر داشتن خواص فراوان در کاهش وزن نیز بسیار مؤثر هستند. انتخاب میوه صحیح جهت کاهش وزن بسیار مهم است. باید میوه‌هایی را انتخاب کنید که علاوه بر لاغر شدن شما میزان فروکتوز بدنتان را بالا نبرند یا میوه‌هایی که جذب ویتامین‌های بدن را تحت تأثیر قرار ندهند.

زغال اخته

میوه زغال اخته یک آنتی اکسیدان قوی است و با خاصیت ضد التهابی که دارد برای کاهش وزن بسیار مؤثر واقع می‌شود. همچنین با این میوه می‌توانید به بهبود حافظه و یادگیری خود کمک کنید. به یاد داشته باشید این میوه در کاهش وزن به شما بسیار کمک می‌کند، همچنین مبارز سرسخت افسردگی محسوب می‌شود.

تمشک

تمشک نیز جز دسته میوه‌های سرشار از آنتی اکسیدان به شمار می‌رود که در کاهش وزن مؤثر است. این میوه پرخاصیت می‌تواند در برابر پیشرفت تومورها عکس العمل درمانی قوی از خود نشان دهد. بیماری‌های آلزایمر و استخوان نیز با تمشک بسیار بهبود می‌یابند.

توت

انواع توت‌ها از جمله شاه توت خواص درمانی زیادی دارند؛ شاه توت جزو میوه‌های سرشار از آنتی اکسیدان محسوب می‌شود. سلامت قلب و عروق و بهبود گرفتگی عروق با شاه توت امکان پذیر است، این میوه می‌تواند در سوزاندن چربی‌ها و جلوگیری از چاقی کمک کند.

آلبالو

دو آنتی اکسیدان قوی آنتوسیانین و کوئرستین در آلبالو موجود است. آلبالو همچنین حاوی مقادیر زیادی فیبر، ویتامین C، کاروتنوئیدها و ملاتونین بوده و تمام مواد مغذی موجود در آلبالو جهت درمان بهبود قلب، التهابات بدن و آلزایمر مفید است.

کیوی

کیوی سرشار از ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، فولات، پتاسیم و فیبر است، این میوه یک درمانگر فوق العاده قوی در کاهش فشار خون و کلسترول است. کیوی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشیده و کیفیت خواب و سروتونین را متعادل نگه دارد.

گریپ فروت

طی مطالعات به عمل آمده گریپ فروت در کاهش فشار خون بسیار مفید است. البته سطح کلسترول را نیز متعادل نگه می‌دارد، این میوه یک رژیم غذایی بزرگ در کاهش وزن محسوب می‌شود.

پرتقال

پرتقال سرشار از فلاونوئیدها و دیگر ترکیبات مرتبط با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که برای کاهش فشار خون و جلوگیری از چاقی مفید است.

لیمو
لیمو یکی از منابع بزرگ و مفید ویتامین C و تیامین است. آهن ومنیزیم در لیمو به وفور یافت می‌شوند. فیبر و ویتامین B ۶، کلسیم و پتاسیم که در لاغر شدن بسیار مهم هستند نیز در لیمو به فراوانی وجود دارند. لیمو نیز به عنوان یک ماده مؤثر در کاهش وزن به شما کمک می‌کند.

میوه‌های خشک
میوه‌های خشک شده نیز در کم کردن وزن به شما کمک می‌کنند. استفاده از میوه‌های در حالات مختلف می‌تواند علاوه بر حفظ سلامتی شما جایگزین خوبی برای قرص‌های لاغری باشد. همچنین دارچین، زردچوبه و زنجبیل در کم کردن وزن به شما کمک خواهند کرد.

کد خبر 427285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.