امکان سنجی استقرار سیستم‌های متن باز در شهرداری اصفهان

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: امکان سنجی استقرار سیستم‌های متن باز در شهرداری اصفهان به عنوان پروژه پژوهشی مساله محور حوزه بهره بردار معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی است که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد مورد پژوهش قرار گرفت.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پایداری ضعیف شرکت‌های نرم‌افزاری کوچک از یک سو و نگرانی از نبود امنیت و استقلال نداشتن در استفاده از محصولات شرکت‌های بزرگ از سوی دیگر مشتریان نرم‌افزار را بر آن داشته تا بیش از پیش به فکر استفاده از محصولات متن‌باز باشند.

وی افزود: این مساله به کشور ایران محدود نشده و چنانچه در بخش‌های بعدی این سند اشاره خواهد شد، چنین روندی کم و بیش در اکثر دولت‌های جهان مشاهده می‌شود.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: در پژوهش امکان سنجی استقرار سیستم‌های متن باز در شهرداری اصفهان سعی شده با ارائه یک فرآیند مهاجرت منطبق با نیازهای شهرداری اصفهان امکان جایگزینی سیستم‌ها به معادل های متن‌باز را برای این سازمان ساده‌تر نماید که برای این کار بیش از یکصد سند اعم از سندهای داخلی و خارجی مورد مطالعه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ازجمله سندهایی که در فصل دوم مورد مطالعه قرار گرفته و ارتباط نزدیکی با سازمان شهرداری اصفهان دارد، سندی مربوط به تجربیات مهاجرت به سیستم‌های متن‌باز در شهرداری مونیخ است، ادامه داد: علاوه بر این، تجربیات کسب شده از سندهای مهاجرتی مربوط به وزرات مخابرات ایران، دولت‌های مالزی، استرالیا و آمریکا مرور شده و خلاصه آنها در جدولی در فصل دوم آمده و در نهایت تجربیات موفقی که از مرور کارهای گذشته به دست می‌آید و ظاهراً باید در هر فرآیند مهاجرتی مدنظر قرار بگیرد آورده شده است.

ابراهیمی گفت: بر اساس مطالعات فوق یک فرآیند مهاجرتی برای سازمان شهرداری طراحی شده که این فرآیند گام‌های مهاجرت را به سه بخش پیش از مهاجرت، حین مهاجرت و پس از مهاجرت تقسیم کرده است.

وی با بیان اینکه در اقدامات پیش از مهاجرت اقداماتی مانند تصویب مصوبات، شناسایی وضع موجود، مدیریت ریسک، برنامه‌ریزی و بسترسازی قرار دارد، افزود: مهمترین فعالیت حین مهاجرت، جایگزینی سیستم‌ها از متن بسته به متن باز خواهد بود و اقدامات پس از مهاجرت شامل نظارت بر درستی روند مهاجرت و مستندسازی نتایج است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با اشاره به نرم‌افزارهای متن باز، اظهار کرد: این تحقیق روش جدیدی را ارائه کرده که توسط آن سیستم‌های متن باز بر اساس عملکرد و کیفیت خود اولویت‌بندی شود؛ این کار باعث به حداقل رسیدن سردرگمی سازمان در انتخاب برنامه متن باز معادل برای یکی از نرم‌افزارهای موجود خود خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در این روش مهمترین عملکردهایی که کاربران سازمان شهرداری از نرم‌افزار موجود انتظار دارند از آنها پرسیده می‌شود، سپس تعدادی نرم‌افزار متن‌باز از وب‌سایت‌های مخزن برنامه‌های متن‌باز مانند Sourceforge استخراج شده و آنهایی که تست‌های کیفیت مشخصی مانند تعداد دانلود مورد انتظار را پشت سر بگذرانند فیلتر خواهند شد.

ابراهیمی افزود: این نرم‌افزارها در مورد عملکردهایی که باید پشتیبانی کنند از خبره‌های برنامه‌های متن باز مورد سوال قرار خواهند گرفت و بر اساس پاسخ این افراد و روش اولویت‌بندی تاپسیس رتبه‌بندی خواهند شد که این روش برای تعدادی از نرم‌افزارهای موجود شهرداری اجرا شده و نتایج آن در فصل سوم قابل مشاهده است.

وی گفت: متن پیش رو نه تنها گردآوری خوبی از تجربیات موفق قبلی در خصوص مهاجرت به سیستم‌های متن باز است، بلکه راهکارهای نوینی در خصوص فرآیند مهاجرت، اولویت‌بندی برنامه‌های موجود برای مهاجرت و انتخاب نرم‌افزارهای معادل متن‌باز ارائه کرده است.

کد خبر 427279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.