استانداردهای تعیین حریم طرح‌ها و پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری تدوین شد

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از تدوین ضوابط در راستای حفاظت از طرح‌های مذکور در سطح کشور خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، ابوالقاسم حسین پور با بیان اینکه ضوابط و استانداردهای تعیین حریم طرح‌ها و پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در سطح کشور تدوین شده است، اظهار کرد: به منظور استانداردسازی، ایجاد وحدت رویه در حفاظت از محدوده سرمایه گذاری و اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری، حفظ کارایی و جلوگیری از هر گونه اختلال در عملکرد طرح‌های موصوف ناشی از سایر فعالیت‌ها و کاربری‌ها و همچنین ایجاد منطقه حائل (بافر زون) و محدوده امن در پیرامون سایت‌های مذکور در سطح حوزه‌های آبخیز کشور، ضوابط حریم آبخیزداری و آبخوان‌داری تدوین گردیده است.

وی افزود: حریم طرح‌ها و پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری، عبارت از محدوده پیرامون هر طرح یا پروژه آبخیزداری و آبخوان‌داری است که بر حفظ پایداری، کارایی و عملکرد طرح‌های موصوف اثرگذار می‌باشد. این بخش از اراضی، بلافصل و متصل به ساختار طرح‌ها و پروژه‌های مذکور بوده و دخل و تصرف غیرمجاز در آن باعث آسیب یا اختلال در اثربخشی طرح می‌گردد. لذا حفظ آن از لحاظ کالبدی - فضایی، کارکردی و ایمنی مناطق همجوار ضروری است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها تاکید کرد: هر گونه دخل و تصرف، تغییر کاربری و ساخت و ساز در حریم و محدوده طرح‌ها و پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری، ممنوع است.

حسین پور گفت: ویرایش نخست ضوابط و معیارهای فنی تعیین حریم طرح‌ها و پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری، از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با مشارکت پژوهشکده آبخیزداری تدوین شده است که پس از طی مراحل تصویب توسط امور نظام فنی اجرایی سازمان برنامه و بودجه، ابلاغ و در قالب ضوابط رسمی در کشور انتشار می‌یابد.

کد خبر 427249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.