دولت ۱۲ سال سهم خود از حمل‌ونقل عمومی را پرداخت نکرده است

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با افزایش وظایف شهرداری‌ها و کاهش کمک‌های دولتی عرصه برای فعالیت این نهاد در کشور تنگ‌تر شد به حدی که در دوازدهمین سالی هستیم که پرداخت تعهدات دولتی به شهرداری‌ها در برخی از حوزه‌ها تقریبا به صفر رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا امینی در یک گفت‌وگوی برخط با بیان اینکه شهرداری‌ها نهادهای مستقلی هستند که شوراهای شهر وظیفه مدیریت هزینه و درآمدهای آن‌ها را برعهده دارند، اظهار کرد: وظایف شهرداری‌ها تا دوران دفاع مقدس بسیار محدود بود و کمک‌ها و اعتبارات دولتی برای تأمین هزینه شهرداری‌ها پرداخت می‌شد.

وی با بیان اینکه در جریان جنگ طرح خودگردانی شهرداری‌ها در مجلس به تصویب رسید، افزود: از سال ۷۸ اولین دوره شورای شهر آغاز بکار کرد تا شوراها با تدوین بودجه و برنامه‌ریزی برای درآمدها و وضع عوارض بر عملکرد شهرداری نظارت داشته باشند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شهرها بنا بر ظرفیت‌های خود در چهارچوب‌های پیش‌بینی شده و قانونی موظف به درآمدزایی هستند، تصریح کرد: کلانشهرها عمده جمعیت ساکن در کشور را در خود جای داده‌اند بنابراین به تدریج نیاز پیدا کردند با رویکرد جدیدی به حوزه درآمدزایی وارد شوند که برقراری طرح‌های تفصیلی و وضع عوارض مربوط به سوخت خودرو، نوسازی، دخانیات و کشتیرانی از جمله راهکارهای پیش‌بینی شده‌ای بود که شهرداری‌ها به سمت تحقق آن پیش رفتند.

وی ادامه داد: با افزایش وظایف شهرداری‌ها و کاهش کمک‌های دولتی عرصه برای فعالیت این نهاد در کشور تنگ‌تر شد به حدی که در دوازدهمین سالی هستیم که پرداخت تعهدات دولتی به شهرداری‌ها در برخی از حوزه‌ها تقریباً به صفر رسیده است.

وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی در شأن مردم نیست

امینی اضافه کرد: در قوانین و اسناد بالادستی مانند طرح جامع حمل و نقل کشور بخشی از پرداخت یارانه حمل و نقل بر عهده دولت است اما یک سوم سهم دولت را اکنون شهرداری‌ها برعهده دارند سهم یک سوم مردم نیز در این سال‌ها با افت‌های درآمدی روبرو بوده است بنابراین فشار تأمین مالی حمل و نقل عمومی همواره برعهده شهرداری‌ها بوده است.

وی خاطرنشان کرد: عمر ناوگان حمل و نقل کلانشهرها به بیش از حد استاندارد رسیده و نبود حمایت از سوی دولت باعث افزایش آلایندگی‌های زیست محیطی و کاهش کیفیت این ناوگان شده به حدی که وضعیت کنونی در شأن مردم نیست.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: از طرف دیگر ۵۰ درصد تخفیف در بخش نوسازی بافت‌های فرسوده نیز برعهده دولت است اما این تعهدات نیز سال‌هاست از سوی دولت پرداخت نشده است.

امینی افزود: در برخی اوقات تبعیض‌ها در قانون یا اجرا باعث کاهش اعتماد مردم می‌شود که شورا با نقش نظارتی خود وظیفه دارد برای افزایش اعتماد عمومی تلاش کند.

وی ادامه داد: افزایش نرخ بلیط اتوبوس و تاکسی هرسال یک بار اتفاق می‌افتد و افزایش چندباره‌ای در این رابطه وجود ندارد مگر اینکه اتفاق خاصی مانند افزایش قیمت انرژی را شاهد باشیم؛ در شرایط کنونی نه قصد افزایش قیمت کرایه حمل و نقل عمومی را داریم و نه امکان این افزایش قیمت وجود دارد.

خسارت ۳۰۰ میلیارد تومانی شهرداری در ناآرامی‌های آبان ۹۸

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به خسارت‌های وارد شده به امکانات و تجهیزات شهرداری در جریان حوادث آبان‌ماه ۹۸، تصریح کرد: در جریان این ناآرامی‌ها حدود ۳۰۰ میلیارد تومان به دارایی‌های شهر آسیب وارد شده و تاکنون هیچ کمک دولتی به شهرداری اصفهان برای جبران این خسارات پرداخت نشده است.

وی گفت: شورای شهر بر مغایرت‌های احتمالی در مناقضاتی که شهرداری برگزار می‌کند نظارت خواهد کرد.

امینی با اشاره به تصویب بسته‌های ساخت و ساز توسط شورای شهر برای سال ۹۹، ادامه داد: در ابتدای سال ۹۹ بسته تشویقی یک ساله به مردم ارائه شد که هرچقدر زودتر برای صدور پروانه‌های ساختمانی درخواست دهند تخفیف بیشتری کسب خواهند کرد که به تدریج هر دو ماه این تخفیف‌ها کمتر و قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: هرسال قیمت‌های تراکم و تخفیف‌های فیزیکی برای تصویب به شورای شهر ارسال می‌شود که این نرخ باید به تأیید استانداری نیز برسد.

شیوع کرونا درآمدهای شهرداری را دچار بحران کرد

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان کاسته نشدن از فعالیت‌های عمرانی و خدماتی شهر را تاکید اعضای شورای پنجم شهر اصفهان دانست و اضافه کرد: در شرایطی که با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و تورم‌های چند برابری در این سال‌ها مواجه هستیم، چاره‌ای جز نگهداری و توسعه فعالیت‌های عمرانی شهر نداریم و برای این امر نیز مجبوریم افزایش بودجه را در دستورکار قرار دهیم.

وی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا باعث شده تا مسافران اتوبوس و مترو کاهش چشمگیر داشته باشند و درآمدهای شهرداری در حوزه‌های مختلف دچار بحران شود اما هزینه‌ها همچنان به همان اندازه باقی مانده‌اند.

امینی با تاکید بر اینکه شهر باید رشد و توسعه طبیعی خود را داشته باشد، گفت: با وجود هزینه‌های جاری شهر، پروژه‌های شهری نباید متوقف شده و پروژه مترو، میدان امام علی (ع)، سالن اجلاس و دیگر پروژه‌های ملی، منطقه‌ای و محلی تعریف شده در بودجه شهرداری باید با اختصاص اعتبارات موردنیاز همچنان ادامه پیدا کنند.

یکدست بودن اعضا، نقطه قوت شورای پنجم است

وی جسارت مدیریت شهری اصفهان را یکی از نقاط برجسته دوره فعلی دانست و اظهار کرد: این جسارت هزینه‌هایی را به همراه داشته و ملاحظات خاص خود را می‌طلبد تا با کمترین فشار بر مردم اتفاق افتد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شورای شهر پنجم یکدست و هم‌فکر هستند که این امر می‌تواند باعث اجماع نظر آن‌ها بر روی موضوعات شود، افزود: اگرچه شاید من در گروه هم‌فکر اکثریت شورا نباشم ولی همه اعضای شورا منفعت مردم را در تصمیم‌گیری مدنظر قرار می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: یکدست بودن شورای شهر می‌تواند یکی از نقاط قوت شورا بوده و سبب ارتقا رضایت مردمی شود که امید است این نقطه قوت با رفع نقاط ضعف موجود همراه شود.

کد خبر 427225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.