جزئیات حساب‌های جنجالی قوه قضاییه

سخنان رهبر انقلاب در روز ارتحال حضرت امام خمینی(ره)، تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، افزایش قیمت نفت و روی زبان‌ها افتادن دوباره بحث حساب های رئیس سابق قوه قضائیه از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه شنبه ۱۳خردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر « تبادل دیگری در راه است» به بررسی آزادی سیروس عسکری و بازگشت وی به ایران پرداخت و نوشت: دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی در توئیتر با یکدیگر می‌جنگند، قوای نظامی دو کشور بارها در آستانه آغاز جنگ و درگیری مستقیم قرار گرفته‌اند و هرروز شاهد تهدیدهایی جدید از سوی دو طرف هستیم. در این میان خبر می‌رسد که دو کشور توافق کرده‌اند بار دیگر اقدام به تبادل زندانیان کنند؛ این در حالی است که پیش از آن وجود هرگونه مذاکره پشت پرده میان طرفین تکذیب می‌شد. صبح روز چهارشنبه ۱۴ خرداد بود که سیروس عسگری دانشمند ایرانی زندانی در آمریکا وارد خاک کشورمان شد. آزادی و بازگشت او به ایران پیش‌تر از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران وعده داده شده بود. سیدعباس موسوی روز سه‌شنبه گفت: «آقای عسگری با رایزنی‌های دیپلماتیک و تلاش دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن و نمایندگی دائم ایران در نیویورک، از اتهامات واهی تبرئه و آزاد شده است.» موسوی همچنین در صحبت‌های خود تاکید کرد که آزادی آقای عسگری ارتباطی به تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا ندارد. یک روز بعد سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده نیز اظهارات سیدعباس موسوی را تأیید کرد. مورگان اورتاگوس در گفت‌وگو با «نشنال اینترست» ضمن طرح این ادعا که ایالات متحده از سال ۲۰۱۹ در پی بازگرداندن سیروس عسگری به ایران بوده تاکید کرد همانگونه که وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده آزادی او در پی «تبادل زندانیان» نبوده است. سیروس عسگری در ۲۱ ژوئن ۲۰۱۷ و به اتهام «سرقت اسرار تجاری» بازداشت شد، اما با سپری شدن ۲ سال و نیم از زمان بازداشت و حتی تبرئه در دادگاه فدرال به بهانه «حضور غیرقانونی در خاک آمریکا» در بازداشت نگه داشته شد و دولت آمریکا از بازگرداندن وی به ایران خودداری می‌کرد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تخصص؛ ریاست جمهوری!» به بررسی تأثیر رئیس‌جمهور اقتصاددان در عبور کشور از مشکلات پرداخت و نوشت: یک سال دیگر به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ باقی مانده است اما از همین حالا سایه آن بر سر بسیاری از مسائل سنگینی می‌کند، به گونه‌ای که حتی انتخاب تعیین ریاست مجلس یازدهم شورای اسلامی را نیز تحت تأثیر خود قرار داده بود. دولت حسن روحانی با وعده حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم از راه دیپلماسی و سیاست خارجی روی کار آمد، با این حال در یک سال باقی مانده از عمر آن نه تنها مشکلات حل نشد بلکه معیشت مردم به شدت تحت فشار قرار گرفته و انتقادها به دولت افزایش یافته است. حالا بسیاری از کارشناسان با توجه به مطالبه اقتصادی و معیشتی جامعه معتقدند که مشکل اصلی کشور درواقع اقتصاد آن است، بنابراین رئیس‌جمهوری بعدی به احتمال زیاد فردی اقتصاددان و با سابقه فعالیت اقتصادی خواهد بود. حال سوال این است که این فرد قرار است چگونه و از چه مسیری پاسخگوی مطالبات مردم باشد؟ مهدی مطهرنیا، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاسی می‌گوید باید توجه داشت که ما فقط در زمینه اقتصادی مشکل نداریم، آنچه که اهمیت دارد راه برون‌رفت از مشکلات کنونی است، اینکه رئیس‌جمهوری آینده از چه مسیری و چگونه قرار است مطالبات جامعه را پیگیری کند.

پنج‌شنبه هفته گذشته محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا در صفحه خودش در توئیتر نوشت: بنا بر آنچه اطلاع یافته‌ام، نامزد جدیدی که وارد انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم خواهد شد، آقای عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی است.

وی در ادامه این پیام تاکید کرد: این کاندیداتوری در راستای این نظریه صورت می‌گیرد که معتقد است مشکل اصلی کشور، اقتصاد است و یک رئیس‌جمهور اقتصاددان می‌خواهد.

در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ و ۹۶ باز این نظریه مطرح بود که اکثر مشکلات کشور به اقتصاد آن برمی‌گردد و دولت تدبیر و امید از راه دیپلماسی در صدد حل آن برآمد که چندان موفق نشد و حالا در یک سال باقی مانده نه تنها تحریم‌ها رفع نشد بلکه مشکلات معیشتی بیشتر هم شده است. حال سوال اینجاست که آیا کشور فقط در حوزه اقتصاد دارای مشکل است، اگر اینگونه است رئیس‌جمهوری بعدی چگونه قرار است از سد آنها عبور کند.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اعلام جزئیات حساب‌های جنجالی» به بررسی جزئیات گردش مالی قوه قضائیه پرداخت و نوشت: حساب‌های جنجالی قوه قضائیه که محمود صادقی برای اولین بار در مجلس دهم مطرح کرد و خواستار ارائه گزارشی از آن‌ها شده بود، حالا یک سال بعد از تغییر رئیس قوه قضائیه جزئیات جدیدی از آن‌ها اعلام شده است. در گزارشی که قوه قضائیه از جزئیات این حساب‌ها منتشر کرده است آمده که سود حاصل از پنج حساب مورد بحث ۴۳۰ میلیارد تومان بوده که بخشی از آن صرف مصوبات سفرهای استانی رئیس قوه قضائیه شده است. برای اولین بار محمود صادقی نماینده مجلس دهم به طور علنی درباره حساب‌های قوه قضائیه صحبت کرد. او در تذکری از وزیر اقتصاد در این باره سوال پرسید و خواستار توضیح شد. ماجرا از این قرار بود که قوه قضائیه وجوهی که مردم به حساب این قوه واریز می‌کنند، در حساب‌هایی سپرده‌گذاری می‌کند و سودی از این سپرده‌گذاری به دست می‌آید. خیلی زود این تذکر و سوال محمود صادقی نماینده تهران واکنش برانگیز شد. هم صداوسیما، هم برخی اشخاص علیه او موضع‌گیری کردند و او را به جوسازی علیه نظام متهم ساختند. رئیس وقت قوه قضائیه یعنی آیت‌الله آملی لاریجانی هم از صادقی شکایت کرد. صادقی در گفت و گو با اعتماد آنلاین منبعی را که از طریق آن به وجود این حساب‌ها پی برده بود، وزیر وقت اقتصاد معرفی کرد و در این باره توضیح داده که موضوع را از مصاحبه آقای طیب‌نیا، وزیر اقتصاد وقت با شبکه دو شنیده است، وقتی که گفت: این حساب‌هایی که قوه قضائیه داشته کاملاً جنبه‌های قانونی و شرعی درباره‌اش رعایت شده. با تغییر رئیس قوه قضائیه جزئیات این حساب‌ها هم کم کم هم معلوم‌تر شد و سرنوشت‌شان تغییر کرد. سید ابراهیم رئیسی ۶۳ حساب را به پنج حساب تقلیل داد. با این حال صادقی نماینده تهران در مجلس دهم گفت: من اصلاً کاری نداشتم چند حساب بوده و چقدر بوده با اینکه اینها را می‌دانستم. ولی مهم نبود که ۶۳ حساب باشد یا ۵ حساب. الان آقای رئیسی می‌گویند پنج حساب، مگر فرقی می‌کند؟ چه ۶۳ حساب، چه پنج حساب. مبنایشان غلط است، این فرایند غلط است. همین که برخلاف قانون محاسبات عمومی بود. قانون محاسبات عمومی می‌گوید دستگاه‌ها آن وجوهی که نظیر وجه‌الضمان نزد آنها تودیع می‌شود و قرار است به صاحب وجه مسترد شود، حق تصرف در آنها را ندارند و تصرف در آنها به منزله تصرف در وجوه عمومی است. اینها آمدند و تصرف می‌کردند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست خود با تیتر «ارمغان نفت ۴۰ دلاری برای ایران» نوشت: قیمت نفت پس از سه ماه به فراتر از ۴۰ دلار رسید؛ منحنی قیمت نفت برنت آخرین بار در نیمه اسفندماه در چنین محدوده‌ای ایستاده بود. در چنین شرایطی قرار است امروز اعضای اوپک‌پلاس زیر سایه کرونا نشستی ویدئوکنفرانسی برای تمدید توافق کاهش تولید برگزار کنند؛ نشستی که در صورت بلند شدن دود سفید از آن ممکن است تابستان داغی برای بازار نفت رقم بزند. البته انتظار رشد انفجاری قیمت نفت چندان واقع‌بینانه به‌نظر نمی‌رسد؛ چراکه با افزایش بیشتر بهای طلای سیاه، تولیدکنندگان نفت شیل بار دیگر دست به ماشه خواهند شد و با افزایش عرضه قیمت را تحت تأثیر قرار می‌دهند. اما ارمغان نفت ۴۰ دلاری برای ایران چیست؟ هرچند آمارها نشان می‌دهد رقم صادرات نفت ایران کاهش بسیار زیادی یافته ولی با توجه به اثر روند قیمت نفت بر قیمت‌ها در بازار فرآورده‌هایی نظیر بنزین و محصولات پتروشیمی و حتی بازار کالاهای پایه نظیر سنگ‌آهن، مس و فولاد می‌توان امیدوار بود در نتیجه ثبات بازارجهانی نفت، درآمدهای صادراتی و ورودی جریان ارز به اقتصاد ایران دست کم در تابستان امسال تقویت شود؛ اتفاقی که در نهایت می‌تواند دغدغه‌های مربوط به تأمین ارز مورد نیاز واردات و همچنین کاهش دامنه نوسان نرخ را در بازار داخلی به دنبال داشته باشد.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شرط مهم برای تحول نترسیدن از دشمن و دشمنی‌هاست» به بررسی سخنرانی مقام معظم رهبری پرداخت و نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی زنده تلویزیونی به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی، «تحول‌خواهی، تحول‌انگیزی و تحول‌آفرینی» را از مهم‌ترین خصوصیات امام راحل عظیم‌الشأن خواندند و تأکید کردند: برای زنده‌ماندن انقلاب باید با درس‌آموزی از این ویژگی نرم‌افزاری و عملیاتی امام، رویکرد تحولی و گرایش پرشتاب به «بهتر شدن و حرکت جهشی» را، در همه زمینه‌ها بخصوص در زمینه‌هایی که بی‌تحرکی یا عقبگرد داشته‌ایم با جدیت دنبال کنیم.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با اشاره به روحیه تحول‌خواهی امام از دوران جوانی، افزودند: امام به روش پیامبران سرشت نهفته و غرایز معنوی انسان‌ها را بیدار می‌کرد که این ویژگی ده‌ها سال قبل از آغاز نهضت اسلامی نیز در درس اخلاق منقلب‌ کننده ایشان در حوزه علمیه قم مشهود بود.

ایشان، امام خمینی را «امام تحول» نامیدند و افزودند: امام از دوران مبارزات تا پایان حیات مبارکشان در میدان عمل نیز در نقش یک فرمانده بی‌نظیر، روند تحول‌خواهی را رهبری و اقیانوس عظیم ملت ایران را در مسیر تحقق اهداف طوفانی و متلاطم می‌کرد.

رهبر انقلاب اسلامی در تبیین تحولات ایجاد شده در پرتو روحیه تحول‌آفرینی امام، به «تبدیل روحیه خمودگی و تسلیم ملت ایران به روحیه‌ای مطالبه گر» اشاره کردند و افزودند: امام عظیم‌الشأن، ملت ایران را از ملتی بی‌تحرک که فقط به فکر زندگی شخصی خود بود، به ملتی مطالبه گر و حاضر در میدان تغییر داد که این ویژگی از آغاز نهضت در سال ۴۱ و پس از آن ۱۵ خرداد ۴۲ تا مبارزات منتهی به پیروزی انقلاب و سال‌های بعد از آن، نمایان و مشهود است.

کد خبر 427205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.