ایده‌های بزرگ برای شهرسازی نوین

شهرسازی جدید جنبشی عظیم در طراحی جوامعی کامل‌تر، متراکم‌تر و یکپارچه‌تر است که ایده‌هایی برای تغییر چشم‌اندازهای شهری ارائه می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جوامع به وسیله جنبش‌ها و جریان ایده‌ها شکل می‌گیرد و شهرسازی نوین منبعی غنی از جریان‌هایی است که طراحی و توسعه را در چند دهه اخیر برای شهرها به ارمغان آورده است. هر ساله کنگره‌ای برای شهرسازی نوین در ایالات متحده آمریکا برگزار می‌شود که در آن معماران برجسته‌ای از سراسر دنیا گرد هم می‌آیند و ایده‌های خود را برای ایجاد شهرهایی بهتر و پایدارتر ارائه می‌دهند. این ایده‌ها نگرشی وسیع‌تر از شهرسازی نوین در اختیار برنامه‌ریزان سراسر شهرهای آمریکایی قرار می‌دهد و آن‌ها را در ایجاد تغییرات مؤثر در زیرساخت‌های شهری هدایت می‌کند. در ادامه به شرح مهم‌ترین ایده‌های مطرح شده از سوی معماران آمریکایی پرداخته می‌شود:

ایجاد مناطقی با قابلیت دسترسی در پنج دقیقه

در زمان‌های گذشته مناطق شهری به گونه‌ای طراحی می‌شد که در آن مردم می‌توانستند با صرف کم‌ترین زمان به تمام خدمات شهری دسترسی داشته باشند و به عبارتی مناطق به صورت جدا و مستقل از هم طراحی می‌شد. با افزایش جمعیت شهری و گسترده شدن مناطق، نگرش فوق به تدریج اهمیت خود را از دست داد و چه بسا خدماتی شهری که برای دسترسی به آن‌ها لازم است مسافت‌هایی طولانی، حتی به وسیله خودرو طی شود تا در نهایت مردم به محل مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند. اخیراً معماران بار دیگر و با الهام از گذشته به سمت ایجاد مناطق مستقل روی آورده‌اند. این افراد در نظر دارند در طراحی‌های شهری جدید خود محله‌هایی مستقل و خودکفا ایجاد کنند که در آن مردم تنها با پنج دقیقه پیاده‌روی به تمام امکانات مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.

شهرسازی تاکتیکی

شهرسازی تاکتیکی جنبشی بسیار عظیم در شهرسازی نوین است که اخیراً به طور گسترده در بسیاری از شهرهای جهان ترویج پیدا کرده است. در این استراتژی اغلب ساکنان یک منطقه به رهبری یک معمار یا هنرمند با خلاقیت‌های خود دست به زیباسازی شهری می‌زنند و با صرف کم‌ترین هزینه بیشترین تغییرات مثبت را در محل سکونت خود به وجود می‌آورند. به عنوان مثال، بسیاری از مردم از طریق رنگ‌آمیزی، نصب مبلمان، وسیله‌هایی برای بازی کودکان، غرفه‌هایی برای فروش مواد غذایی و ایجاد باغچه‌هایی کوچک بسیاری از خیابان‌ها را روی تردد وسایل حمل و نقل موتوری می‌بندند و در عوض فضاهایی دوستدار عابر پیاده و دوچرخه‌سواری ایجاد می‌کنند.

توسعه شهری به سبک سنتی

در جوامع امروزی طراحی شهری اغلب به گونه‌ای است که به فضاهای عمومی کم‌ترین توجهی می‌شود. ممکن است بسیاری از شهرنشینان، به خصوص ثروتمندان، در خانه‌هایی مجلل با بیشترین امکانات زندگی کنند اما همین‌که از خانه خارج می‌شوند با فضای سرد و بی‌روح زیرساخت‌های بتنی شهری مواجه شوند. معماران آمریکایی قصد دارند در شهرسازی نوین سبک سنتی را پیاده کنند تا بیشترین هماهنگی را بین فضای داخلی منازل و زیرساخت‌های بیرونی ایجاد کنند. برای این کار، باید بر ایجاد شهرک‌ها یا مناطق کوچک به جای کلانشهرها تمرکز کرد، ارتقای کیفیت فضاهای عمومی را به طور ویژه‌ای مورد توجه قرار داد و مهم‌تر از همه اینکه زیرساخت‌های بتنی را کاهش داده و فضاهای سبز را جایگزین آن‌ها کرد.

طراحی شهری برای افزایش رضایتمندی شهروندان

در چند دهه اخیر معماران تلاش کرده‌اند از شهرها مجسمه‌هایی زیبا بسازند و این در حالی است که رضایتمندی ساکنان خیلی مورد توجه قرار نگرفته شده است. معماران آمریکایی بر این باورند که معماری باید مانند یک سمفونی عمل کند؛ همان‌طور که موسیقی‌دانان برای ایجاد یک سمفونی زیبا تمام جوانب را در نظر می‌گیرند، معماران نیز در طراحی شهری باید تمام نیازهای منطقی شهروندان را مورد توجه قرار دهند و تنها به ساخت آسمان‌خراش‌هایی زیبا برای نمایش هنر معماری خود اکتفا نکنند. توجه به زیرساخت‌هایی نظیر پیاده‌روها، خیابان‌ها، فروشگاه‌ها، فضاهای عمومی و حتی فضای خالی بین دو ساختمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باعث افزایش یا کاهش رضایتمندی شهروندان خواهد شد.

کد خبر 427190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.