۲۷۰ هکتار از کویر ابوزیدآباد مالچ پاشی شد

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان از اجرای عملیات مالچ پاشی در سطح ۲۷۰ هکتار از مناطق اولویت دار کویر ابوزیدآباد شهرستان آران و بیدگل خبر داد و گفت: این پروژه به مدت یک هفته دیگر ادامه می یابد.

حسینعلی نریمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه عملیات مالچ پاشی از ابتدای ماه اردیبهشت تاکنون در سطح ۲۷۰ هکتار از عرصه‌های بیابانی ابوزیدآباد شهرستان آران و بیدگل اجرا شده است، اظهار کرد: این پروژه قرار بود در دهه نخست ماه خرداد به پایان برسد اما به دلیل فراهم نشدن محصول (مالچ) از سوی پالایشگاه، عملیات به مدت یک هفته دیگر در سطح ۸۰ هکتار ادامه می‌یابد.

وی با بیان اینکه پروژه بر اساس مطالعات و برنامه ریزی اولیه در سطح ۵۰۰ هکتار در مناطق اولویت دار کویری باید اجرا می‌شد، افزود: سطح مصوب برای مالچ پاشی در استان اصفهان پنج هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی و تپه‌های ماسه‌ای شهرستان آران و بیدگل بوده است اما طبق مطالعات مناطق اولویت دار در سطح ۵۰۰ هکتار شناسایی شد و در زمان حاضر اجرای مالچ پاشی در سطحی بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هکتار کفایت می‌کند، نهال‌ها سبز و خاک تثبیت خواهد شد.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه اکنون پروژه جدید مالچ پاشی در دستور کار این استان نیست، خاطرنشان کرد: اجرای هرگونه پروژه جدید در سطح استان به بررسی و مطالعات نیاز دارد.

بیش از سه میلیون هکتار، معادل ۳۰ درصد از سطح استان اصفهان اراضی بیابانی و شن زار است که به طور عمده در مناطق شمالی و شرقی این استان قرار دارد؛ در این اراضی ۱۶ کانون بحرانی فرسایش بادی در سطح بیش از ۱۰ هزار هکتار شناسایی شده و دولت برای اجرای طرح‌های بیابان زدایی، نهال کاری و مالچ پاشی ۴۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ برای این استان اختصاص داده بود.

پروژه مالچ پاشی در ابوزید آباد شهرستان آران و بیدگل با اعتبار ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان و با مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست در حال اجرا است.

این پروژه در راستای اجرای طرح کشوری بیابان زدایی در ۹ استان درگیر با پدیده گرد و غبار است که مجلس شورای اسلامی خرداد ۹۸ از محل قانون بودجه ۶۶۰ میلیارد تومان برای آن تصویب کرد.

کد خبر 427177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.