۴ تیر ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۷
به طراوت یک شهر!

توسعه فضای سبز یکی از شاخص‌های اصلی در مدیریت شهرهاست که تحقق آن تأثیر بسزایی در ارتقای سلامت، نشاط و شادابی شهروندان دارد. فضای سبز به عنوان جزء ضروری و لاینفک پیکره شهرها در متابولیسم آنها نقش اساسی دارد و کمبود آن می‌تواند اختلالات جدی را در کارکرد شهرها به وجود آورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه شهرها بدون وجود فضای سبز امکان ادامه حیات ندارند، زیرا این سکونتگاه‌های بزرگ بشری به عنوان کانون‌های تمرکز فعالیت و زندگی انسان‌ها برای اینکه بتوانند پایداری خود را حفظ کنند چاره‌ای جز پذیرش ساختار و کارکردی متأثر از سیستم‌های طبیعی ندارند؛ بنابراین فضاهای سبز شهری جزء ضروری پیکره شهرها بوده و کمبود آن با توجه به رشد و گسترش شهر و شهرنشینی می‌تواند اختلالات اساسی در ادامه فعالیت‌های شهری ایجاد کند. فضای سبز به ویژه پارک‌های شهری، به عنوان یکی از عناصر اصلی در گذران اوقات فراعت و تأمین آرامش شهروندان شناخته می‌شود که در دسترس همگان قرار دارد؛ اما کیفیت خدمات ارائه شده در پارک‌ها و توزیع و پراکنش آن‌ها در محلات مختلف شهری نیز بسیار اهمیت دارد.

شهر مبارکه به دلیل مجاورت با صنایع بزرگ و داشتن آلودگی هوا، نیازمند برخورداری از فضاهای سبز شهری است. این اماکن در حقیقت قلب تپنده شهر هستند که زیست‌بوم طبیعی و انسانی آن را حفظ می‌کند. اما متأسفانه در سالیان اخیر تداوم خشکسالی، کمبود آب و استفاده نکردن روش‌های نوین در آبیاری فضای سبز این شهر، سبب خشک شدن بخشی از فضاهای سبز مبارکه شده که نگرانی شهروندان را نیز همراه داشته است.

نگذارید درختان خشک شود!

حسین درخشان که در محله صفاییه مبارکه سکونت دارد با اشاره به درختان و فضای سبز پارک منطقه پنج که به علت کم آبی خشک شدند، ضمن انتقاد از وضعیت موجود، می‌گوید: مدتی است نسبت به آبیاری پارک‌ها و فضای سبز کوتاهی می‌شود و همین امر موجب خشک شدن آن‌ها شده است.

مریم صالحی دیگر شهروند مبارکه با ابراز ناخرسندی از اینکه به دلیل تداوم خشکسالی، آبرسانی به درختان و فضاهای سبز شهر امسال دچار مشکل شد ادامه می‌دهد: مدیریت نحوه توزیع و مصرف آب مورد نیاز پارک‌ها و بوستان‌ها، پیگیری اجرای طرح نوین آبیاری، استفاده از زمان مناسب برای آبیاری و کاشت درختان کم آب نقش مهمی در کاهش اثرات منفی خشکسالی و حفظ منابع فضای سبز موجود دارد.

شهرام صفایی دیگر شهروند مبارکه با بیان اینکه با توجه به آلودگی هوای مبارکه، توسعه فضای سبز در مناطق مختلف این شهرستان ضروری است، تاکید می‌کند: وجود بوستان‌ها در شهرهای صنعتی مانند مبارکه سبب افزایش لطافت و رطوبت و کاهش خشکی هوا می‌شود، اما متأسفانه مدتی است در نگهداری فضای سبز این شهر کوتاهی می‌شود.

شهر بدون فضای سبز، می‌میرد

سید محسن هاشمی، شهردار مبارکه با بیان اینکه شهرها به عنوان کانون‌های تمرکز، فعالیت و زندگی انسان‌ها برای اینکه بتوانند پایداری خود را حفظ و تضمین کنند چاره‌ای جز پذیرش ساختار و کارکردی متأثر از سیستم‌های طبیعی ندارند، اظهار می‌کند: گسترش فضای سبز در شهر مبارکه یکی از برنامه‌های مهمی است که از سوی سازمان پارک‌ها و فضای سبز دنبال می‌شود، از این رو احداث و گسترش نهالستان شهرداری با هدف تأمین گل و گیاه مورد نظر و کاهش هزینه‌ها و افزایش تعداد درختان شهر انجام شده است.

هاشمی فضای سبز را یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های اجتماعی شهری می‌داند و تصریح می‌کند: مهم‌ترین اثرات فضای سبز در شهرها، کارکردهای زیست محیطی آن‌هاست که شهرها را به عنوان محیط زیست جامعه انسانی از آلایندگی‌ها حفظ کرده و با مقابله با اثرات سوء گسترش صنعت و کاربری نادرست تکنولوژی از یک سو و بالا بودن سطح زیبایی از سوی دیگر، باعث افزایش کیفیت زیستی شهرها شده است.

او می‌افزاید: فضای سبز و درختان در شهرها باعث تعدیل دما، افزایش رطوبت نسبی، تلطیف هوا و جذب گرد و غبار می‌شود و بدون وجود آنها ممکن نیست شهرها پایدار باقی بماند.

تا استانداردها فاصله زیادی نداریم

شهردار مبارکه با بیان اینکه در این شهر ۴۰۰ هکتار فضای سبز وجود دارد و سرانه فضای سبز برای هر نفر ۴۶ مترمربع است، اظهار می‌کند: سرانه فضای سبز استاندارد در شهرهای غیر صنعتی ۲۰ تا ۲۵ مترمربع و در شهرهای صنعتی تا ۵۰ مترمربع تعریف شده است.

هاشمی می‌افزاید: در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی و تشدید بحران کم‌آبی، از سرعت توسعه فضای سبز درشهر کاسته شده است، اما با تدابیری که اتخاذ شده شبکه‌های آبیاری نوین توسعه یافته و درختان مقاوم به کم‌آبی کاشته شده است؛ امیدواریم بتوانیم با اتخاذ راهکارهایی از این نوع سرانه فضای سبز شهر را به ۵۰ مترمربع برسانیم.

وی درختان را ارزشمندترین گنجینه‌های طبیعی یک شهر می‌داند و اضافه می‌کند: شهری که فضای سبز کافی و مفید و درختان سالم دارد، از هوای سالم‌تر، آلودگی صوتی کمتر، دمای متعادل‌تر و منظر شهری زیباتری برخوردار است، بنابراین حیات زیستی شهر و سلامت جسمی و روانی شهروندان تا حد زیادی به پیکره‌های تنومند سبز رنگ مدیون است.

شهردار مبارکه عنوان می‌کند: گسترش نهالستان شهرداری مبارکه برای تولید گل‌های زینتی و رسیدن به خودکفایی در این حوزه یکی از برنامه‌هایی بود که با جدیت دنبال شد.

هاشمی با اشاره به نگاه مجموعه شهرداری مبارکه در اجرای اصول اقتصاد مقاومتی، تصریح می‌کند: در سال‌های گذشته مبالغ قابل توجهی برای خرید گل‌های زینتی توسط شهرداری هزینه می‌شد که با راه اندازی این مجموعه و گسترش آن توانستیم در تولید گل و گیاه به خودکفایی برسیم.

او با بیان اینکه اجرای طرح‌های عمرانی شهرداری نیاز به بازگشایی معابر دارد و درختان فراوانی در مسیر آزادسازی این مسیرها قرار دارند، تصریح می‌کند: با توجه به نگاه مجموعه شهرداری مبارکه در راستای حفظ درختان، با تلاش نیروی‌های فضای سبز طرح جابجایی برخی درختان این شهر اجرا شد و به دلیل اینکه باید در شرایطی خاص نگهداری شوند به نهالستان این شهر انتقال پیدا کردند.

شهردار مبارکه ادامه می‌دهد: به دلیل آنکه جابجایی درختان به علم و تخصص نیاز دارد، در سال گذشته مجموعه شهرداری مبارکه از کارشناسان مربوطه دعوت به همکاری برای اجرای این طرح کرد که هم کار جابجایی درختان را انجام دادند و هم به پرسنل فضای سبز شهرداری مبارکه آموزش دادند.

هاشمی با بیان اینکه تا این زمان حدود ۱۱۰ درخت در شهر مبارکه جابجا شده است، اظهار می‌کند: یک درخت تا زمانی که به سن ۳۰ سال برسد، زحمات زیادی برای به ثمر نشستن آن کشیده می‌شود.

او با بیان اینکه پارک‌ها و فضای سبز فیلتر تنفسی شهر هستند، عنوان می‌کند: احداث مجموعه باغ بانوان شهر مبارکه علاوه بر ایجاد شادابی در بین بانوان این شهر موجب حفظ سلامتی جسمی آنان را فراهم می‌آورد و با توجه به مشکلات ناشی از شهرنشینی در ایجاد محیط زیست سالم و لطیف هوای شهر نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

شهردار مبارکه با بیان اینکه گلکاری، اقدامی نیازمند تخصص در حوزه فضای سبز شهری است، اضافه می‌کند: ایجاد فضای سبز پایدار یکی از مهمترین اهداف اصلی شهرداری مبارکه است؛ به همین دلیل گل‌های پیازی و صخره‌ای، گیاهان پوششی و چمن و گونه‌های زینتی که متناسب با آب و هوای این شهر است مورد استفاده قرار می‌گیرد و همواره تلاش شده با در نظر داشتن اصول هنری و ترکیبات متنوع، فضای سبزی زیبا در شهر ایجاد شود.

هاشمی می‌گوید: با توجه به بحران آب و خشکسالی که در پیش رو داریم، سعی شده است در باغ بانوان از گونه‌های گیاهی مقاوم به کم آبی استفاده شود.

او از اجرای سه هزار و ۵۰۰ مترمربع شبکه آبیاری در فضای سبز در این شهر خبر داد و تصریح می‌کند: افزایش کاشت درختان و درختچه‌های مقاوم به خشکی که نیاز به آب کمتری دارند و مقاومتشان در برابر آفات و بیماری‌ها بیشتر است در دستور کار شهرداری این شهر قرار دارد.

آبیاری بدون آب شرب!

سعید باقری، معاون توسعه مدیریت و منابع شهردار مبارکه اظهار می‌کند: در حال حاضر بحران آب در کشور جدی است به همین دلیل باید با تشکیل کارگروه تخصصی و اولویت‌بندی محلات و نقاط مختلف شهر، برای حفظ فضای سبز تلاش کنیم.

او با تاکید بر اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش‌های اداری، فضای سبز و شرب عنوان کرد: در حال حاضر از آب شرب برای آبیاری فضای سبز شهری مبارکه استفاده نمی‌شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع شهردار مبارکه از اجرای سه هزار و ۵۰۰ مترمربع آبیاری تحت فشار در فضای سبز و پارک‌ها و بوستان‌های این شهر خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: کاشت گونه‌های مقاوم به کم‌آبی در عرصه‌های مختلف مانند زیتون تلخ، ارغوان و کاشت درختان مثمر و کم‌نیاز به آب به جای درختان زینتی، تغییر ساعات آبیاری از روز به شب و اجرای شبکه‌های آبیاری تحت‌فشار از مهم‌ترین اقدامات انجام شده سازمان پارک‌ها جهت کنترل مصرف آب بوده است.

باقری تاکید می‌کند: بهینه‌سازی سیستم‌های سرمایشی اداری، استفاده از شیرهای کاهنده مصرف آب، جلوگیری از شست و شوی وسایل نقلیه و محوطه‌های اداری با آب شرب، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه پرسنل با همکاری اداره آب، پیش‌بینی تانکرهای آبرسانی در مواقع لزوم در حوزه فضای سبز از مواردی است که باید در شهرداری و سایر دستگاه‌های اجرایی انجام شود.

بالاترین سرانه فضای سبز استان

احمدرضا فروتن، سرپرست سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهرداری مبارکه نیز با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۲۰ هزار درخت و درختچه در فضای سبز این شهر کاشته شده است، اظهار می‌کند: ۱۵ هزار اصله از این درختان در هسته مرکزی شهر و پنج هزار اصله در بیشه سرارود کاشته شده است.

او با بیان اینکه فضای سبز شهر مبارکه بیش از ۴۰۰ هکتار وسعت دارد، می‌افزاید: سرانه فضای سبز در این شهر ۴۶ مترمربع است که از بالاترین سرانه‌های فضای سبز در بین شهرهای استان محسوب می‌شود.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری مبارکه ادامه می‌دهد: امسال تغییر کاشت گونه‌های گیاهان مقاوم به کم آبی مثل زیتون و توت در عرصه‌های فضای سبز در دستور کار قرار گرفته است.

فروتن می‌گوید: توسعه مدیریت منابع آبی و استفاده بهینه از منابع به عنوان یکی از اولویت‌های شهرداری در سال جاری و سال آینده است.

او با اشاره به وجود ۳۵ هزار مترمربع شبکه آبیاری تحت فشار در مبارکه، خاطرنشان می‌کند: شبکه آبیاری قطره‌ای بلوار فتح‌المبین، بلوار نیکبخت و بلوار شریعتی در سال جاری اجرا شد.

سرپرست سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهرداری مبارکه با بیان اینکه کاهش مساحت چمن کاری در فضای سبز، بازسازی و بهسازی پارک‌ها و کاشت گیاهان مقاوم هم از اولویت‌های شهرداری مبارکه محسوب می‌شود، تاکید می‌کند: همزمان با روز درختکاری و در این هفته نیز دو هزار اصله نهال مثمر بین شهروندان توزیع و کاشت درختانی نظیر بادام، انار، زیتون و توت نیز در بلوار خلیج فارس و ورودی محله هشت صفاییه انجام شد.

سجاد خالوزاده، عضو شورای اسلامی شهر مبارکه نیز فضای سبز را یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های شهری می‌داند و می‌گوید: حفظ محیط زیست و فضای سبز از دغدغه مهم مدیریت شهری مبارکه است و برای شورای اسلامی شهر و شهرداری امری حیاتی است.

او خاطرنشان می‌کند: از ابتدای شروع به کار شورای دوره پنجم، حفظ محیط زیست، نگهداری و توسعه فضای سبز در دستور کار این شورا قرار داشته و اعضا، اهمیت ویژه‌ای برای آن در قائل شده‌اند.

کد خبر 427175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.