آیا چوب‌خط حناچی پر می‌شود؟

حواشی صحن علنی تهران، تبریز، یزد و بندرعباس مهم‌ترین عناوین بسته خبری این هفته پارلمان شهری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تذکر اعضای شوراها همیشه امری طبیعی بوده و شورای شهر تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست اما در روزهای اخیر، رویه مدیران شهرداری سبب انتقادها و تذکرات شدید اعضای شورای شهر شده است.

تنها در آخرین جلسه شورای شهر دو عضو شورا مستقیماً پیروز حناچی را مورد خطاب قرار داده و درخصوص بی‌اعتنایی به تذکر اعضای شورا انتقاد کردند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در این جلسه نحوه پاسخگویی به تذکرات اعضا از سوی شهرداری را وهن شورا دانست و گفت: هیئت رئیسه شورای شهر باید در خصوص اینکه پاسخ تذکر یک عضو شورای شهر را روابط عمومی یک شرکت شهرداری می‌دهد به شهردار تهران تذکر داده و با این موضوع برخورد جدی شود.

محمد سالاری افزود: طبق قانون پاسخ تذکر عضو شورا باید توسط شهردار تهران و نه حتی معاون وی بدهد

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در ارتباط با پیگیری تذکرات شورا اظهار کرد: دو اشتباه در این خصوص اتفاق می‌افتد اول اینکه تذکر به خود متخلف داده و جوابیه صادر می‌شود و اشتباه دوم اینکه خود متخلف به خود اجازه می‌دهد و پاسخ عضو شورا را می‌دهد.

محمد علیخانی افزود: اگر مدیریت شهری ما در ذلیل‌ترین حالت خود قرار دارد، اجازه نمی‌دهیم شورای شهر را هم ذلیل کنند. اگر قرار است شورای شهر آسیب ببیند واکنش نشان داده و در صورت لزوم شهردار را استیضاح خواهیم کرد.

سخن از استیضاح شهردار تهران درحالی در آخرین جلسه شورا مطرح شده که جلسه قبل‌تر نیز زهرا نژادبهرام برای بی‌توجهی شهردار به تحویل دستگاه زباله سوز و حجت نظری برای بی‌اعتنایی او به قانون منع بکارگیری بازنشستگان در شهرداری، از حناچی انتقاد کرده و به او برای پیگیری نکردن تذکر اعضای شورای شهر تذکر جدی و دوباره داده بودند که اگر روند این تذکرها ادامه پیدا کرده و چوب‌خط حناچی پر شود، امکان استیضاح او دور از ذهن نخواهد بود.

تبریز؛ قطار مبارزه با فساد به رئیس شورا رسید

روند دستگیری مدیران شهری در کلانشهر تبریز در روزهای اخیر توجه‌ها را به خود جلب کرد به حدی که بروز این دستگیری‌ها حتی انتقاد کریم صادق‌زاده سخنگوی شورای شهر تبریز را در جلسه هفته جاری شورا درپی داشت.

او در این باره گفت: جزئیات دستگیری مدیران شهرداری تبریز برای اعضای شورا شفاف‌سازی نشده و اخبار این بازداشت‌ها را در رسانه‌ها دیده‌ایم و اطلاعی از جزئیات واقعه نداریم.

صادق‌زاده خواستار برگزاری یک جلسه با حضور اعضای شورا و ایرج شهین باهر در این خصوص شد اما دو روز بعد از این درخواست، نام رئیس شورای شهر نیز در بین اسامی بازداشت شدگان قرار گرفت.
 

روز سه‌شنبه هفته جاری، شهرام دبیری، رئیس شورای شهر تبریز در ادامه رسیدگی به پرونده فساد در شهرداری تبریز توسط سربازان گمنام امام زمان در سازمان اطلاعات سپاه عاشورا بازداشت شد که مشخص نیست او خود نیز در میان متهمان بوده یا به عنوان مطلع احضار شده است.

واکنش‌های مردمی در پی این دستگیری زیاد بود و در یکی از آن‌ها شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های بزرگ تبریز در بخشی از بیانیه خود اعلام کرد: "…احضار و بازداشت چندین تن از مدیران ارشد شهرداری و شورای شهر تبریز در دوره‌های متوالی اخیر ازجمله رئیس شورای شهر، تعدادی از اعضای شورای شهر و شهردار سابق تبریز و جمعی از مدیران ارشد و شهرداران مناطق فعلی تبریز در رابطه با شائبه فساد، خبری خوش از بُعد مبارزه با فساد اقتصادی و برخورد با دانه درشت‌ها اما بهت‌آور برای خطه فساد ستیز و عدالت‌خواه آذربایجان است…"

اگرچه پس از این حواشی واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی و حتی برخی رسانه‌ها درباره بازداشت دبیری منتشر شد اما هنوز اطلاع شفافی درباره جزئیات اتهام و بازداشت رئیس شورای شهر تبریز دردست نیست.

بندرعباس؛ غیبت ۸ عضو در جلسه علنی

یکصد و هفتاد و هشتمین جلسه شورای شهر بندرعباس که قرار بود با دستور کار پاسخگویی شهردار بندرعباس به ۱۰ سوال دو تن از اعضای شورا روز سه‌شنبه هفته جاری برگزار شود، به دلیل عدم حضور جهانبخش، عامری، باوقار، عسکری، امیری، بلارک، حیدری پوری و آرامش هشت تن از ۱۱ عضو شورای شهر در صحن علنی شورای شهر این جلسه برگزار نشد.

فاطمه جراره، رئیس شورای شهر بندرعباس پس از اعلام پایان این جلسه گفت: در تاریخ ۲۹ اردیبهشت طرح سوال از شهردار مطرح و به شهردار ابلاغ شد؛ روز ۶ خردادماه بنا بود شهردار در شورا حضور پیدا کند که او درخواست وقت بیشتری برای جمع بندی مطالب خود در این زمینه کرد و طبق درخواست شهردار جلسه به ۱۱ خرداد موکول شد و در آن جلسه به دلیل عدم حضور چهار عضو شورا جلسه به حدنصاب نرسید و تشکیل نشد.

طبق گفته سخنگوی شورای شهر در اعتراض به دخالت یکی از نمایندگان بندرعباس در امور شورا، اعضای شورای شهر جلسه را از حدنصاب انداختند با این حال جراره اظهار کرد: امیدواریم اعضای شورای شهر که در جلسه حضور ندارند پاسخ قانع‌کننده‌ای برای شهروندان داشته باشند تا مشکلات سریع‌تر حل شود و به دنبال راهکارهایی برای بهتر انجام شدن موضوعات و اتفاقاتی که در شهر می‌افتد باشیم.

همدان؛ اعضای شورا از پاسخ شهردار قانع شدند

پس از اختصاص سه جلسه شورای شهر همدان به طرح سوالات سه عضو شورا از شهردار، در نهایت پرونده طرح سوال از شهردار همدان با قانع شدن اعضای سوال کننده از پاسخ‌ها و مستندات او بسته شد.

اکبر کاووسی، نرگس نورالله‌زاده و سید مسعود عسگریان اعضای سوال کننده‌ای بودند که پس از بررسی مجدد مستندات شهردار همدان از پاسخ‌ها و مستندات او قانع شده و اعلام کردند نیاز به رأی‌گیری در صحن شورا نیست تا به این ترتیب پرونده سوال از شهردار همدان در شورا که با حواشی بسیاری همراه بود بسته شود و کار به استیضاح نکشد.

یزد؛ ترویج دوچرخه سواری بانوان و تکذیبیه شورا

چندی پیش آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی، امام جمعه یزد در دیدار با سرتیپ عباسعلی بهدانی فرد، فرمانده جدید انتظامی این استان از پارک‌های اختصاصی بانوان به عنوان یک نیاز اجتماعی برای این قشر یاد کرد و گفت: به نظر می‌رسد برخی افراد به جای اینکه نیاز بانوان به فضاهای تفریحی و رفاهی را تأمین کنند به دنبال ترویج دوچرخه‌سواری آنها در خیابان‌های سطح شهر و در ملاءعام هستند.

او اضافه کرد: هیچ فردی مخالفتی با ورزش بانوان ندارد و در این خصوص مرتب به اعضای شورای شهر و مجموعه شهرداری تاکید شد که در نقاط مختلف فضاها و مکان‌های اختصاصی ویژه‌ای را برای این امر و دوچرخه‌سواری بانوان ایجاد کنند تا حرمت‌ها حفظ شود.

این اظهارنظر امام جمعه یزد سبب شد تا انگشت اتهامی بسوی مدیریت شهری یزد دراز شود و شورا و شهردار به عنوان مروجان دوچرخه سواری بانوان در سطح خیابان‌های شهر شناخته شوند.

غلامعلی سفید، رئیس شورای شهر یزد در واکنش به این ادعاها گفت: اگر اشخاصی مدرکی در مورد تلاش شورای شهر برای ورزش بانوان در انظار عمومی جامعه دارند، ارائه کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.

او البته به کم‌توجهی به ورزش بانوان در یزد انتقاد کرد و ادامه داد: عقیده دارم تاکنون نسبت به ورزش بانوان در شهر اقدام درخوری صورت نگرفته و شخصاً به عنوان عضو و رئیس شورا معترض این موضوع هستم.

تهران؛ احضار عضو سابق شورای شهر به دادگاه

صدیقه وسمقی، عضو اولین دوره شورای شهر تهران به اتهام تبلیغ علیه نظام و با شکایت وزارت اطلاعات به دادگاه انقلاب احضار شد. تاریخ رسیدگی به اتهام وی که به وکیل او، سیدمحمود علیزاده طباطبایی ابلاغ شده چهارم تیرماه سال جاری است.

وسمقی در سال ۹۶ نیز در دادگاه انقلاب به پنج سال حبس تغزیری محکوم شده بود که در دادگاه تجدیدنظر به پنج سال حبس تعلیقی تغییر یافت. او اکنون با محکومیت به پنج سال حبس تعلیقی باید در دادگاه انقلاب برای رسیدگی به اتهام جدید علیه خود حاضر شود.

کوتاه از شورا:

در نود و سومین جلسه علنی شورای شهر مشهد، مریم عرب احمدی به عنوان شهردار منطقه ۱۱ این شهر منصوب شد. او مدتی سرپرست شهرداری این منطقه بود که با حکم شهردار مشهد به عنوان شهردار منطقه منصوب شد. عرب احمدی نخستین شهردار زن در مدیریت شهری مشهد است.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران: حمل و نقل عمومی و رانندگان این بخش جز مظلوم‌ترین بخش‌ها هستند؛ دو نرخی شدن کرایه تاکسی‌ها در پی شیوع کرونا و لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی با استفاده از مصوبه‌ای در شورای شهر چهارم انجام شده است. نمی‌توان به تاکسیران گفت مسافر کمتر سوار کن و کرایه‌اش را هم دریافت نکن. در حال حاضر بیشترین محدودیت‌ها برای تاکسی‌ها اعمال می‌شود؛ مگر در هواپیماها که مسافر سوار می‌کنند این فاصله گذاری رعایت می‌شود؟ فاصله اجتماعی باید رعایت شود اما اعتباری هم برای افزایش ناوگان باید توسط دولت داده شود.

حمید بادامی‌نجات، نایب رئیس شورای شهر همدان: دولت در سال‌های گذشته با تمرکزگرایی در وزارت کشور اختیارات را از استان‌ها، شوراها و شهرداری‌ها گرفته و در امر تمرکزگرایی با بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که به استانداری و فرمانداری‌ها ارسال کرده در واقع کیان شوراها را هدف قرار داده که این امر اختیارات شوراها روز به روز کاهش می‌دهد.

حسن بختیاری نایب رئیس شورای شهر قم: بر اساس لایحه دریافت مجوز تفاهم نامه بین شهرداری و وزارت ارتباطات سرعت دانلود در استان ۴۰ برابر و پهنای اینترنت بیشتر می‌شود. توسعه شبکه فیبر نوری از دیگر مزایای اجرای این طرح است که در قالب آن ۱۵۰ کیلومتر به شبکه فیبر نوری استان اضافه می‌شود، در حال حاضر در استان قم ۹۰ کیلومتر فیبر نوری اجرا شده است

رمضانعلی فیضی، عضو شورای شهر مشهد: ساخت باغ کتاب مشهد در بوستان وفا واقع در میدان سلمان پیشنهاد شده که شهرداری باید مطالعات این طرح را انجام و آن را به شورا ارائه دهد. مطالعات گام نخست ساخت پروژه باغ کتاب به‌زودی انجام می‌شود و امسال شاهد آغاز عملیات اجرایی این طرح خواهیم بود.

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران: هر سال علف‌های هرز هرس می‌شدند، به همین دلیل هنگامی که علف‌ها خشک می‌شدند، امکان آتش سوزی هم کاهش می‌یافت، اما به دلیل اینکه پارسال در این حوزه کم کاری شده، آتش سوزی در بخشی از بوستان چیتگر رخ داد. باید بررسی شود دلیل اینکه علف‌ها بر خلاف معمول هرس نشده‌اند، چه بوده است و مشخص شود که آیا شهرداری خواسته در هزینه‌ها صرفه جویی کند یا عدم نظارت بر پیمانکار موجب این حادثه شده است.

احمد تنوری، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز: تخریب مدرسه شاپور یا ابوذر یا شعاعیه یک فاجعه است، دلیل اینکه در زمان تخریب یک اثر تاریخی و فرهنگی نظیر مدرسه، هیچ واکنشی از سوی مردم و حتی نهادهای مدنی حوزه مرتبط را شاهد نبودیم آنست که اهمیت چنین مکان‌هایی به درستی تبیین نشده است. امروز هم مدارسی نظیر سلطانیه، مشیر، فرصت، عمارت سالار، سلطان، حیات، و بخشی از مدرسه نمازی، وضعیت چندان مناسبی ندارد.

مرتضی رضایی، شهردار آوه در شهرستان ساوه پس از گذشت هشت ماه از انتصاب، از سمت خود استعفا داد و شورای شهر نیز با استعفای او موافقت کرد.

کد خبر 427153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.