۶۰ درصد کانون های گردو غبار با منشا داخلی را مهار کردیم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شناسایی ۳۳ میلیون هکتار کانون گرد و غبار در کشور، گفت: تاکنون ۶۰ درصد گرد و غبار با منشا داخلی را مهار کردیم و کانون های گرد و غبار باقی مانده نیز در سه سال آینده باید مهار شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عیسی کلانتری امروز - جمعه ۱۶ خرداد- در پیام تصویری به مناسبت روز جهانی محیط زیست اظهار کرد: امروز محیط زیست جهانی از مشکلات بزرگی رنج می‌برد که بزرگ‌ترین آن گرم شدن کره زمین، در معرض تهدید قرار گرفتن گونه‌های جانوری، گیاهی و دریایی، فرسایش‌های خاک، آب و ژنتیکی است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه دولت یازدهم و دوازدهم اهمیت به نسبت خوبی را برای محیط زیست قائل است، ادامه داد: اولین موضوعی که در دولت دوازدهم تصویب شد تخصیص منابع آبی برای تالاب‌های کشور بود؛ پس از تصویب قانون توزیع عادلانه آب در اسفند سال ۱۳۶۱ وزارت نیرو هیچ گاه خود را ملزم نمی‌دانست که به تالاب‌های کشور آب تخصیص دهد و در حقیقت تخصیص آب برای تالاب‌ها را هیچ گاه به رسمیت نشناخته بودیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در زمان حاضر به ۳۸ تالاب کشور آب تخصیص داده شده است و برای ۳۴ تالاب دیگر نیز تا پایان امسال آب تخصیص داده خواهد شد، آب برای تالاب‌های باقی مانده که شمار آنها اندک خواهد بود نیز در سال آینده تأمین خواهد شد.

کلانتری همچنین به شناسایی کانون‌های گرد و غبار در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: نزدیک به ۳۳ میلیون هکتار از اراضی ۱۶۴ میلیون هکتاری در کشور منشأ خیزش گرد و غبار است که مبارزه با این کانون‌ها آغاز شده است و سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی ۳۰۰ میلیون دلار ارز برای آن تخصیص داده شد.

وی گفت: امروز می‌توانیم مدعی باشیم بیش از ۶۰ درصد گرد و غبار با منشأ داخلی را مهار کردیم و کانون‌های گرد و غبار باقی مانده نیز در سه سال آینده باید مهار شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: توسعه پایدار یکی از فاکتورها حفظ حقوق نسل‌های آتی است.

پسماندها در استان‌های ساحلی کشور معضلی اساسی است

کلانتری در ادامه با بیان اینکه یکی از اهداف مهم ما در سال جاری پایش صنایع آلاینده ای است که به دلیل کسب منافع کوتاه مدت خودشان، منافع بلند مدت مردم و زیست محیطی را زیرپا می‌گذارند، اظهار کرد: ما در کنار صنایع هستیم به ویژه آنهایی که خواستار بهبود وضعیت فعالیت خود هستند و آن گروه از صنایعی که نخواهند وضعیت آلایندگی خود را بهبود بخشند از طریق دستگاه قضائی با آنها برخورد قانونی می‌شود و تعطیل خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه پسماند یکی از مشکلات دست ساخت بشر و حاصل مصرف بیش از حد است، گفت: پسماند در استان‌های ساحلی کشورمان یکی از معضلات اساسی است.

افزایش نرخ انرژی حاصل از پسماند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: از این رو با همکاری سازمان برنامه و بودجه قیمت انرژی حاصل از مصرف پسماند را برای تولید انرژی از حدود ۴۶۰ تومان به یک هزار ۴۰۰ تومان افزایش دادیم.

کلانتری با بیان اینکه افزایش قیمت تولید انرژی حاصل از پسماند سبب انگیزه بیشتر برای سرمایه گذاری و تولید انرژی از پسماند می‌شود، خاطرنشان کرد: تولید انرژی از پسماند کامل مقرون به صرفه است از این رو امیدواریم نیروگاههای در دست ساخت این انرژی با سرعت تکمیل شود.

مالیات صنایع آلاینده برای ساماندهی پسماندها هزینه خواهد شد

وی گفت: مجلس شورای اسلامی سال گذشته تصویب کرد که از یک درصد جرایم مالیات ارزش افزوده بر مبنای قانون به صندوق محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست منتقل شود از این رو یک سوم مالیات را به محیط زیست اختصاص دادند که این منابع برای ساماندهی پسماندها به ویژه در شهرهای اولویت دار هزینه خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: از محل جرایم یک در هزار صنایعی که پسماندهای صنعتی تولید می‌کنند نیز هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده که با همکاری وزارت کشور و شهرداری‌ها برای از بین بردن پسماندها سرمایه گذاری می‌شود.

کد خبر 427116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.