عملیاتی شدن طرح جامع مطالعات ساماندهی مشاغل شهری

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان از عملیاتی شدن طرح جامع مطالعات ساماندهی مشاغل شهری در این کلانشهر خبر داد.

حسین امیری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: گسترش شهرنشینی، انواع مزاحمت‌ها و آلودگی‌های ناشی از استقرار پاره‌ای از واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی را به همراه داشته، به گونه‌ای که امروزه بسیاری از برنامه ریزان و مسئولان مدیریت شهری آن را از معضلات جدی فراروی توسعه شهری تلقی می‌کنند.

وی افزود: مساله ساماندهی نظام فعالیتی شهر در مقابله با روند نابهنجار پیش رو، امری ضروری و اجتناب ناپذیر تلقی می‌شود.

معاون شهردار اصفهان با اشاره به علت استقرار تعداد کثیری از واحدهای فعالیتی در شهر، گفت: اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین قطب‌های فعالیتی کشور محسوب می‌شود و با وجود اهمیت این واحدهای کسب و کار در رشد و توسعه اقتصادی، اشتغالزایی و در نهایت افزایش رفاه شهروندان، نه تنها جایگاه این واحدها در نظام اقتصادی همچنان محدود و بدون تعریف مشخص باقیمانده، بلکه در اسناد توسعه شهری نیز، رویکردی جامع نسبت به آنها اتخاذ نشده است.

وی ادامه داد: از سویی دیگر، وجه مشترک غالب تصمیم گیری های فعلی در این خصوص، تأکید بر حفظ و صیانت از محیط زیست بوده است؛ در عین حال این تصمیمات بیشتر توجه خود را بر ممانعت از ایجاد فعالیت‌های صنفی و صنعتی جدید و تازه تأسیس گذاشته اند.

امیری تصریح کرد: علاوه بر اینکه قدمت و سابقه‌ی تاریخی اصفهان و حضور گسترده ی فعالیت‌های کارگاهی و صنعتی در آن، تشدید مشکلات شهری از قبیل مشکلات ترافیکی و سد معبر، آشفتگی بصری، آلودگی هوا، آلودگی صوتی، و آسیب به بافت پیرامون) بافت مسکونی، تاریخی، اجتماعی (و… و. به دنبال داشته است، تعدد ارگان‌های متولی در این امر مزید بر علت بوده و هر گونه اقدام مؤثر در این عرصه را با مشکل مواجه کرده است.

معاون شهردار اصفهان با بیان اینکه تغییر رویکردهای کلان و حال حاضر در ساماندهی صنایع و مشاغل مستلزم نگاهی نوین، دانش بنیان و متکی بر افزایش تعاملات با نهادهای حاکمیتی است، گفت: توجه به جایگاه کلانشهری و ویژگی‌های فعالیتی شهر اصفهان نیز ضرورت دارد.

امیری با اشاره به وجود گلوگاه‌های ایجاد نابسامانی در سال‌های گذشته در زمینه مشاغل در شهر، اظهار کرد: عدم وجود ضابطه در خصوص نحوه استقرار و پراکنش انواع کاربری‌ها به ویژه کاربری تجاری در سطح شهر مانند پرداختن به موضوع مشاغل بعد از شکل گیری کامل آنها، منابع مالی ناپایدار در شهرداری‌ها و گرایش به سمت تعریف فضاهای تجاری به ویژه تجاری‌های خطی، صدور پروانه تجاری بدون توجه به نوع فعالیت قابل استقرار و زیر ساخت‌های لازم (عرض معبر، سازگاری با دیگر کاربری‌ها و …)، افزایش جمعیت و مهاجرت و رشد واحدهای صنفی فاقد کیفیت از جمله موارد آسیب زا در ساماندهی مشاغل شهری بوده است.

وی در خصوص فعالیت‌های شهرداری اصفهان در راستای ساماندهی مشاغل شهری، گفت: سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان به عنوان نماینده شهرداری متولی برنامه ریزی و اجرا در این حوزه می‌باشد اما بی شک همیاری و همکاری سایر ارگان‌ها موجب اجرایی شدن ساماندهی به صورت اصولی و ریشه‌ای می‌شود.
وی نقش انجام مطالعات را در اجرای علمی و اصولی ساماندهی مشاغل در شهر نیاز اصلی و غیر قابل انکار دانست و تصریح کرد: به این منظور طرح جامع مطالعات ساماندهی مشاغل شهری بر پایه شش گام تعریف و در دستور کار سازمان قرار گرفت و اجرایی شد.

امیری ادامه داد: مطالعات پایه و بستر ساز، شناخت، آسیب شناسی و تحلیل عام، شناخت، آسیب شناسی و تحلیل عملکردی، تحلیل یکپارچه و تعیین گروه‌های هدف، برنامه راهبردی و برنامه عملیاتی، شش گام تدوین شده در طرح جامع مطالعات ساماندهی می‌باشد که هم اکنون در حال طی مراحل قانونی برای و کسب مجوزهای لازم است.

وی با اشاره به نقش شهرک کارگاهی امیری کبیر در ساماندهی مشاغل شهر اصفهان، گفت: پروژه شهرک کارگاهی امیر کبیر از سال ۱۳۶۹ با هدف جلوگیری از ایجاد واحدهای آلاینده در سطح شهر اصفهان، برقراری ارتباط و همکاری نزدیک بین صنعتگران با تجربه و خبره اصفهانی و تحصیل کردگان دانشگاهی، در دسترس قرار گرفتن امکانات، خدمات رسانی به خطوط تولید و صنایع بزرگ و ایجاد زمینه انجام کارهای مشارکتی، تأمین نیازمندی‌های صنعت کشور از قبیل قطعه سازی، قالب سازی، ماشین سازی، پشتیبانی از صنایع موجود در منطقه از جمله کارخانجات و صنایع بزرگی مانند ذوب آهن، فولاد، صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی، نیروگاه‌ها، صنایع نظامی، صنایع خودرو و … احداث شد و تا کنون به علت مدیریت مناسب و توسعه با توجه به نیازهای روز به صورت یک گزینه موفق در کشور عمل کرده است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: پروژه ساماندهی واحدهای عمده فروشی خوار و بار، پروژه احداث کلینیک‌های خدمات خودرویی، پروژه ساماندهی موتور سیکلت فروشان و پروژه ساخت شهرک پینارت جهت استقرار واحدهای صنعتی سبک و کارگاهی از اقدامات پیش روی سازمان ساماندهی مشاغل شهری است.

کد خبر 427052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.