پیشگیری از کرونا در مبتلایان به لوسمی لنفوسیتی مزمن

لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL)، نوعی بیماری است که در آن رشد سلول‎های سرطانی (لوسمی) از مغز استخوان شروع می‎شود و به سمت گلبول‌های خون پیشروی می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در دوره همه‌گیری ویروس کرونا همه افراد ملزم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هستند، اما در این بین شرایط برای افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای دشوارتر است. یکی از این بیماری‌ها، "لوسمی مزمن لنفوئیدی" (Chronic lymphocytic leukemia) است که باعث اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود و همین امر احتمال ابتلا به نوع حاد عفونت‎هایی مانند کروناویروس جدید را افزایش می‌دهد. در ادامه بعضی از راهکارهای پیشگیری از ورود کروناویروس به بدن این بیماران بیان می‌شود:

کروناویروس‌ها عمدتاً از فردی به فرد دیگر گسترش می‎یابند و رعایت موارد احتیاطی می‎تواند در کاهش خطر سرایت بیماری موثر باشد. این دستورالعمل‌ها شامل موارد زیر است:

حفظ فاصله فیزیکی: حفظ حداقل دو متر فاصله بین خود و دیگران احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد، زیرا افراد بسیاری در جامعه تنها ناقل بیماری هستند و هیچ‌گونه علائمی ندارند.

استفاده از دستمال: هنگام سرفه یا عطسه از دستمال استفاده کنید، سپس آن را دور انداخته و دست‌های خود را بشویید.

شستشوی دست‌ها: دست‌ها را مرتب و حداقل به‌مدت ۲۰ ثانیه بشویید. حتماً بعد از سرفه و عطسه دست‌های خود را ضدعفونی کنید. همچنین بعد از حضور در مکان‌های عمومی باید دست‌های خود را به خوبی بشویید. در مواردی که دسترسی به آب و صابون ندارید، استفاده از ضدعفونی‎کننده دست (الکل حداقل ۶۰ درصد) توصیه می‌شود. مواد ضدعفونی‌کننده را باید روی تمام قسمت‌های دست خود مالش دهید و بگذارید در معرض هوا خشک شود.

خودداری از لمس صورت: قبل از شستن دست‌ها، چشم، بینی و دهان خود را لمس نکنید. سطوحی مانند دستگیره‌های در، کلید لامپ، تلفن و کنترل‌ها را که اغلب در تماس با آن‌ها هستید، تمیز و ضد‎عفونی کنید.

محدودیت فعالیت ها: افراد مبتلا به لوسمی لنفوسیتی مزمن که در معرض خطر بیشتری هستند، باید تا جایی که می‎توانند در خانه بمانند، سفرهای خود را محدود کنند و در صورت امکان، دورکاری کنند. آن‌ها می‌توانند به جای مراجعه حضوری از طریق تماس‌های تلفنی با پزشک خود مشورت کرده و از حضور در مراکز شلوغ خودداری کنند. استفاده از ماسک نیز می‌تواند به کند شدن شیوع ویروس کمک کند؛. این امر به ویژه در مکان‌هایی که حفظ فاصله اجتماعی دشوار است، اهمیت دارد.

شستن ماسک: افراد باید ماسک‌های پارچه‌ای را پس از هر بار مصرف با آب و مواد شوینده شستشو دهند. پیش از شستشو یا ضدعفونی دست‌ها از هرگونه تماس با چشم، بینی یا دهان خود خودداری کنند. پنجره‎ ها و درها را تا حد ممکن باز نگه‌دارند تا جریان هوا در خانه بهبود یابد.

ورزش کردن: توصیه می‌شود این افراد جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا از مصرف سیگار، تنباکو و حتی همراهی با افراد سیگاری اجتناب کنند. سبزیجات و میوه‌‏های فراوان مصرف کنند. از نظر جسمی فعال باشند، به‌صورت منظم ورزش کنند و شب‌ها حداقل هفت ساعت بخوابند.

کد خبر 427045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.