ظریف، نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰؟

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می‌پردازد:

آیا اصلاح‌طلبان با نیروهایی که در اختیار دارند باز هم به قدرت سیاسی بازگردند؟

انتخابات مجلس شورای اسلامی و بازماندن اصلاح‌طلبان از ورود به مجلس باعث شد که در چند حوزه پرسش‌هایی مطرح شود؛ از جمله آنکه آیا اصلاح‌طلبان با توجه به محدودیت‌هایی که از سوی شورای نگهبان پیش روی خود می‌بینند، می‌توانند با نیروهایی که در اختیار دارند باز هم به قدرت سیاسی بازگردند؟ یا اینکه آیا مشارکت پایین مردم در انتخابات سال گذشته نشان‌دهنده فروریختن کامل سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان است و با توجه به مشکلاتی که در کشور وجود دارد و فشارهای فزاینده اقتصادی که به مردم وارد می‌شود، آیا اصلاح‌طلبان قادر خواهند بود که سرمایه اجتماعی خود را ترمیم کنند؟ و آیا در بازه کوتاهی که تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ باقی مانده است، نیروهای این جریان می‌توانند دو مورد مذکور را رفع و با یک روش منسجم انتخاباتی، در انتخابات سال آینده پیروز شوند؟ با در نظر داشتن چنین پرسش‌هایی چند وقتی است که گمانه‌هایی درباره سیاست انتخاباتی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح می‌شود و در میان این گمانه‌زنی‌ها نام محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، به عنوان نامزد نهایی اصلاح‌طلبان شنیده می‌شود. موافقان حضور او باور دارند که به دلیل محبوبیت این شخصیت سیاسی در میان نخبگان سیاسی و عموم مردم او شخصاً دارای سرمایه اجتماعی است. در واقع این حدس و گمان مبتنی بر آن است که او در عین حال که رسماً در جریان اصلاحات تعریف نمی‌شود اما وجوه مشترک زیادی با این جریان دارد و ممکن است که اصلاح‌طلبان بتوانند با او به یک توافق نهایی دست یابند. از سوی دیگر، اصلاح‌طلبان هم افزون بر از دست دادن سرمایه اجتماعی خود، همچنان خطر رد صلاحیت نیروهای شاخص خود را احساس می‌کنند. بنابراین شاید برایشان مناسب باشد از فردی حمایت کنند که علاوه بر آنکه خودش دارای سبد رأی بالایی است، احتمال تأیید صلاحیتش به مراتب بیشتر از اصلاح‌طلبانی است که حتی در انتخابات مجلس هم تأیید صلاحیت نشدند. از سوی دیگر اصلاح‌طلبان می‌توانند با حمایت از چنین شخصیتی دیگر تن به ائتلاف با یک نیروی کاملاً اصولگرا ندهند تا دیگر متهم به استفاده از «نامزد اجاره‌ای» نشوند و از این حیث هم در میان افکار عمومی مسئولیت کمتری متوجه‌شان شود.

بررسی مجلس جدید در جلسه دفتر سیاسی حزب اتحاد ملت

جلسه دفتر سیاسی حزب اتحاد ملت، به صورت مجازی و با ریاست علی شکوری راد دبیرکل حزب برگزار شد. مروری بر اخبار مهم هفته گذشته، رأی‌گیری برای انتخاب اعضای کمیسیون امور زیربنایی و محیط زیست حزب، بحث و بررسی درباره شروع به کار مجلس جدید و انتخابات هیئت رئیسه آن و آتش‌سوزی برخی مراتع و جنگل‌ها از جمله موارد بررسی شده در جلسه سه ساعته دیروز بود. درباره حادثه تلخ مرگ زن آلونک‌نشین و مستضعف کرمانشاهی، در پی تخریب سرپناهش از سوی شهرداری این شهر، اعضای دفتر سیاسی ضمن اظهار تأسف از این حادثه، بر مسئولیت حاکمیت برای رسیدگی به امور شهروندانی که فقر و نداری آنها نشان روشنی از بی‌عدالتی اجتماعی است، تأکید کردند.

به عقیده اعضا دفتر سیاسی حزب اتحاد ملت، این قبیل بی‌عدالتی‌ها در هیچ مرام فلسفی و اجتماعی مورد تأیید نیست و آن را تنها ذیل مفهومی به نام فساد و نابرابری محض می‌توان تحلیل کرد که شایسته رسیدگی قاطع مسئولان امر است. درباره حادثه آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های زاگرس نیز که منجر به از بین رفتن چند هزار هکتار از این مناطق شده و فاجعه اجتماعی، اقتصادی و دارای اثرات زیست محیطی محسوب می‌شود، اعضای دفتر سیاسی با اظهار تأسف از این واقعه، بر اهمیت بیش از پیش رعایت حقوق طبیعت تاکید کردند که هر از چندی در قالب حادثه‌ای خود را نشان می‌دهد.

انصاری: فرصت خوبی برای بازخوانی وصیت نامه امام (ره) فراهم شده است

حجت‌الاسلام مجید انصاری پیرامون توصیه‌های امام خمینی اظهار کرد: مرتب به مناسبت‌های مختلف مثل امور تحقیقاتی، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها به وصیت نامه امام خمینی (ره) مراجعه کرده و آن را می‌خوانم. مطالب این وصیت نامه هر دفعه برایم تازگی دارد؛ چراکه مسائل روز کشور را به خوبی بیان کرده و برایش راهکار ارائه داده است. همه بخش‌های وصیت نامه امام (ره) مهم است؛ چه بخش‌هایی که مربوط به مسائل اعتقادی، معنوی و توصیه اخلاقی است و چه جنبه‌های سیاسی، اجتماعی و راهکارهایی که امام (ره) برای ادامه راه انقلاب و کشور ارائه کردند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایشان قوای مختلف را با ذکر هر قوه مورد خطاب قرار دادند و به عنوان نقشه راه هم به آسیب‌ها و هم به راهکارها اشاره کردند. امام (ره) جوان‌ها را مکرراً مورد خطاب قرار دادند و لازم است تا جوانان عزیز ما این وصیت نامه را به عنوان یک توصیه پدرانه با پشتوانه یک عمر تجربه بخوانند. در این وصیت نامه هیچ بخشی نیست که به درد مشکلات روز جامعه نخورد. بخصوص دولتمردان و مسئولین می‌توانند از این وصیت نامه بهره ببرند. امام خمینی به نیروی‌های مسلح تاکید کردند از ورود به دسته بندی‌های سیاسی خود داری کنند. به حوزه‌های علمیه نسبت به ارتباط با مردم و نگاه درست به مسائل روز و دوری از تحجر هشدار دادند.

انصاری در پایان گفت: حداقل این ایام از آنجایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا امسال همچون سال‌های قبل برنامه سالگرد رحلت حضرت امام (ره) برگزار نمی‌شود، فرصت خوبی برای بازخوانی وصیت نامه ایشان فراهم شده است. لازم است تا رسانه‌ها نیز به این مهم بپردازند.

نگاه سیاه و سفید نباید به موضوعات داشت

علی آقا محمدی در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد با تسلیت فرا رسیدن سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رحمت الله علیه افزود: همیشه بین خواسته‌ها و آنچه که اتفاق می‌افتد بواسطه امکانات، اقدامات، زمینه‌های فرهنگی جامعه، موانع خارجی و عدم تشخیص درست مسئولان انطباق صددرصدی ایجاد نمی‌شود. این عوامل شدت و ضعفی دارند و در یک ارزیابی منطقی نمی‌توان یک عامل را در نظر گرفت و به آن نسبت داد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: البته این قضیه کلی هم نیست یعنی نمی‌توان گفت به طور مطلق به این سمت حرکتی نشده اما می‌توان گفت حرکتی که به این سمت شده شتاب آن کم است باید شتاب مناسب‌تری داشته باشد یا استراتژی‌های که انتخاب شده استراتژی‌های بوده خیلی دلسوزانه اما مشکل‌گشا نبوده است. ناگفته نماند با این وصف هنوز با آنچه که خواست امام راحل و مقام معظم رهبری بوده همچنان فاصله قابل توجهی وجود دارد.

آقا محمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شعارهای سال از ۱۲ سال قبل به این طرف از سوی مقام معظم رهبری اقتصادی تعیین شده است آیا در این بازه زمانی کار اساسی صورت گرفته که شعارهای مزبور در کشور محقق شود، اظهار کرد: بدون شک اقدامات و تلاش‌های خوبی طی این سال‌ها در مملکت اتفاق افتاده است. اگر این تلاش‌ها و مجاهدت‌ها نبود کشور در اثر اتفاقات عجیب و غریب، تحریم‌ها، فشارهای بین‌المللی، وقوع سیل و زلزله، شیوع کرونا و دیگر موارد نمی‌توانست روی پای خود بایستد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به طور کلی نباید به موضوعات نگاه سیاه و سفید داشت بلکه باید دید نظام در چه قسمت‌های موفق بوده و چه قسمت‌های موفق نبوده است.

آمریکا به مرز جنایت علیه بشریت رسیده است

مجید تخت روانچی طی سخنانی در نشست "بررسی تأثیر اقدامات یکجانبه قهرآمیز بر روی مقابله جهانی با ویروس کرونا"، افزود: در حالی که جهان درگیر مقابله با عواقب ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا است و کشورها با تقویت همکاری و همبستگی تلاش می‌کنند یکدیگر را در این شرایط بحرانی یاری کنند، آمریکا اقدامات یکجانبه، قهرآمیز و غیرقانونی خود را علیه کشورهایی که عمدتاً با شرایط دردناکِ همه‌گیری ویروس کرونا دست به گریبان هستند گسترش داده و تشدید می‌کند. آمریکا با استمرار و تشدید تحریم‌های غیرقانونی خود در شرایط بحرانی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، خطوط قرمز تروریسم اقتصادی و تروریسم پزشکی را رد کرده و به مرز جنایت علیه بشریت رسیده است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: این حق همه کشورهاست که به داروها، وسایل و تجهیزات لازم برای جلوگیری از انتقال و گسترش ویروس کرونا دسترسی داشته باشند، اما اقدامات یکجانبه غیرقانونی آمریکا مانعی بزرگ و جدی بر سر راه تحقق این حق ایجاد کرده است. در حالی که جهان درگیر مقابله با عواقب ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا است و کشورها با تقویت همکاری و همبستگی تلاش می‌کنند یکدیگر را در این شرایط بحرانی یاری کنند، آمریکا اقدامات یکجانبه قهرآمیز غیرقانونی خود را علیه کشورهایی که عمدتاً با شرایط دردناکِ همه‌گیری ویروس کرونا دست به گریبان هستند گسترش داده و تشدید می‌کند.

کد خبر 427024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.