احساسات منفی اشتها را افزایش می‌دهد

کاهش ویتامین D بدن و بروز افسردگی، مصرف شکلات تلخ و عدم ابتلاء به بیماری، سبزی خشک شده بهتر است یا فریز شده، احساسات منفی و افزایش اشتها و کاهش وزن و لاغری با عرق خار شتر را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ویتامین D عملکردهای زیادی در بدن دارد که حفظ سلامت استخوان‌ها، مغز و سلامت قلب ازجمله آنهاست. همچنین تحقیقات نشان داده پایین‌بودن سطح ویتامین D در بدن با افسردگی همراه است. بااین‌حال، این به آن معنا نیست که دریافت بیشتر ویتامین D به‌تنهایی می‌تواند از افسردگی جلوگیری یا آن را درمان کند. کمبود ویتامین D ممکن است به افسردگی منجر شود. در یک تحقیق نشان داده شد خطر ابتلاء به افسردگی در افرادی که کمبود ویتامین D دارند، در مقایسه با کسانی که سطح ویتامین D بالاتری دارند بیشتر است. رابین فروتن، متخصص تغذیه پزشکی یکپارچه و سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی آمریکا اعلام کرد مقادیر کم ویتامین D با اختلال افسردگی اساسی و جزئی و همچنین اختلالات خلقی و کاهش سریع‌تر توانایی‌های شناختی همراه است. به گفته این متخصص تغذیه، سطح پایین ویتامین D ممکن است عملکرد شناختی را مختل کند. زیرا گیرنده‌های ویتامین D در مناطقی از مغز وجود دارند که مسئول خلق‌وخو و رفتارهایی همچون افسردگی هستند. بزرگسالان روزانه به طور متوسط به حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ واحد بین‌المللی (IU) ویتامین D نیاز دارند.

اما معدودی از غذاها مانند قارچ، زرده تخم‌مرغ، ماهی‌های چرب مانند قزل‌آلا، شیر، ماست، غلات صبحانه و آب‌پرتقال به طور طبیعی حاوی ویتامین D کافی برای تأمین نیاز روزانه شما هستند. متداول‌ترین راه دریافت این ویتامین دریافت از طریق نور خورشید است. باید سعی کنید سه‌بار در هفته بین ساعت‌های ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر حدود ۱۵ دقیقه در معرض نور آفتاب قرار بگیرید تا بتوانید ویتامین D کافی دریافت کنید. افزایش ویتامین D بدن می‌تواند به ارتقای سلامت عمومی و حس قوی‌تری از شادی کمک کند. با این حال، تحقیقات ثابت نکرده‌اند که دریافت بیشتر ویتامین D یک درمان مستقل و کافی برای افسردگی است.

کاهش وزن و لاغری با عرق خار شتر

عرق خارشتر در تقویت سیستم دفاعی بدن مؤثر است و نوشیدن این عرق می‌تواند به کاهش وزن و لاغری کمک بسیاری کند. عرق خارشتر از گیاهی بنام خارشتر تهیه می‌شود خارشتر یا آدور گیاهی است پایا از خانواده باقلائیان از زیر خانواده باقالی ها و یکی از بنشن ها بشمار می‌رود. نام دیگر آن علف ترنجبین است. علاوه بر اینکه عرق خارشتر شستشو دهنده کلیه‌ها، سنگ شکن کلیه و مثانه و تقویت کننده کبد است؛ برای کاهش وزن و چاقی بدن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، چون خاصیت مسهل و ملین دارد. عرق خارشتر یکی از نوشیدنی‌های مفید است که در رفع رسوبات کلیه و مبارزه با اضافه وزن و چاقی معجزه می‌کند. نوشیدن روزی دو لیوان عرق خارشتر به خصوص افرادی که مستعد سنگ کلیه هستند، موجب رفع رسوبات کلیه و جلوگیری از سنگ می‌شود. مصرف نوشیدنی‌های گازدار و آب میوه‌های غیرطبیعی حاوی بی کربنات بسیار مضر است که خارشتر این ترکیب را خنثی و از تشکیل رسوبات جلوگیری می‌کند. این عرق مفید چربی سوز است که مصرف آن با کمی تحرک می‌تواند از چاقی جلوگیری کند. و هم چنین مصرف عرق خارشتر برای پوست مفید بوده و خاصیت دارد.

احساسات منفی و افزایش اشتها

پژوهشگران اتریشی در پژوهش جدید خود، ارتباط میان اشتها و میزان غذا خوردن هر فرد را با احساسات منفی او مورد بررسی قرار دادند. خوردن علاوه بر واکنش نسبت به استرس، در زنده ماندن، لذت و راحتی نیز نقش دارد اما این نوع از پرخوری عاطفی که در واکنش به احساسات منفی صورت می‌گیرد، می‌تواند یک عامل خطر برای بروز اختلال در خوردن از جمله "پرخوری عصبی" یا " بولیمیا" (Bulimia) باشد.

" ربکا اسکنپر"(Rebekka Schnepper)، پژوهشگر "دانشگاه زالتسبورگ"(University of Salzburg) اتریش و از نویسندگان این پروژه گفت: حتی اگر شاخص توده بدنی فرد سالم باشد، پرخوری عاطفی می‌تواند برای او مشکل ایجاد کند. پژوهشگران در این پروژه، به بررسی میزان غذا و سبک غذا خوردن هر فرد و همچنین حالت‌های عاطفی او پرداختند تا واکنش او را نسبت به تصاویر مواد غذایی پیش‌بینی کنند. آنها در این بررسی، افرادی که به پرخوری عاطفی دچار هستند را با افرادی که رژیم غذایی و محدودیت کالری خود را کنترل می‌کنند، مقایسه کردند.

اسکنپر و همکارانش در این بررسی دریافتند کسانی که به پرخوری عاطفی دچار هستند، در مقایسه با کسانی که احساسات آنها خنثی است، واکنش اشتهایی قوی‌تری دارند و هنگامی که احساسات منفی را تجربه می‌کنند، غذا خوردن به نظر آنها لذت بیشتری دارد. از سوی دیگر، شرکت‌کنندگانی که محدودیت غذایی داشتند، در شرایط منفی، توجه بیشتری به غذا نشان دادند؛ اگرچه این موضوع تأثیری بر اشتهای آنها نداشت و تغییر قابل توجهی میان شرایط عاطفی منفی و خنثی مشاهده نشد. یافته‌های این پژوهش، راهبردهایی احتمالی برای درمان اختلالات خوردن ارائه می‌دهند.

اسکنپر ادامه داد: هنگامی که برای بهبود رفتارهای مربوط به غذا خوردن تلاش می‌کنیم، تمرکز بر راهبردهای تنظیم عاطفه به عنوان راه چاره‌ای برای عواطف منفی، امیدوارکننده به نظر می‌رسد.

وی افزود: نظریه‌های متفاوت و متناقضی در مورد سبک غذا خوردن وجود دارند که می‌توانند پرخوری را در واکنش به احساسات منفی پیش‌بینی کنند. هدف ما این است تا این موضوع را روشن کنیم که کدام ویژگی‌ها، پرخوری عاطفی را براساس متغیرهای متفاوت پیش‌بینی می‌کنند.

اسکنپر تاکید کرد: ما نمی‌توانیم از یافته‌های این پژوهش، در مورد رفتار مردان و یا رفتار مربوط به خوردن در بلندمدت نتیجه‌گیری کنیم. با وجود این، این پژوهش به درک ما در مورد پرخوری عاطفی می‌افزاید و شاید بتواند به ما در تشخیص و درمان به موقع اختلالات خوردن نیز کمک کند.

شکلات تلخ بخورید به بیماری مبتلا نشوید

خواص شکلات تلخ بسیار زیاد است. خوردن شکلات، بر اساس آنچه که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است باعث افزایش سلامت روح و روان و همینطور تندرستی جسم می‌شود. علی‌رغم شهرت بدی که در افزایش وزن دارد و در اصل اینگونه نیست، فواید سلامتی بی‌شماری با این محصول شیرین نیز در ارتباطند. لازم است بدانید مطابق با تحقیقات علمی شکلات باعث می‌شود: محافظت از قلب (برای قلب و گردش خون بسیار مناسب است)، باعث رفع سرفه می‌شود، حاوی املاح معدنی است، میزان کلسترول را کاهش می‌دهد، به کاهش وزن کمک می‌کند، برای مغز شما مفید است و به شما احساس خوشحالی می‌دهد. البته خوردن افراط‌گونه حتی آب (مایه حیات) نیز سلامتی شما را به چالش می‌کشد.

سبزی خشک شده بهتر است یا فریز شده

سبزی‌ها دارای انواع ویتامین و مواد معدنی مفید برای سلامت بدن ما هستند. کرفس، اسفناج، بروکلی و جعفری و بسیاری از سبزی‌های برگ سبز دارای کاروتنوئیدها، ساپونینها، لوتئین و فلاوونوئیدها هستند که فیبر، فولات و بتاکاروتن مورد نیاز بدن را فراهم می‌کنند و در درمان بیماری‌ها مؤثر هستند. ویتامین C موجود در برخی از سبزیجات در پیشگیری از سرطان‌ها بسیار تأثیر گذار است. سبزی خشک مجموعه‌ای از سبزی‌های خوراکی و خوش عطری است که در تهیه غذاهای مختلف استفاده می‌شود و باعث خوشمزه‌تر شدن غذاهای شما می‌گردد. سبزیجات که قابلیت خشک شدن دارند در برخی از فصل‌ها به وفور یافت می‌شوند. این نوع از سبزی‌ها با روش‌های مختلفی خشک می‌شوند و استفاده‌های فراوانی دارند. سبزیجات خشک شده دارای مزایای بسیاری می‌باشند. خشک کردن و فریز کردن سبزی معایبی نیز دارد و باعث از بین رفتن بخشی از ریزمغذی‌های موجود در سبزی می‌شود. البته ممکن است نوع ماده مغذی سبزی از بین رفته در هر یک از این روش‌ها با دیگری متفاوت باشد.

به طور نمونه بخش قابلی توجهی از ویتامین C در روش خشک کردن از بین می‌رود و مقداری از املاح آن‌ها باقی می‌ماند. اما با فریز کردن سبزیجات به هنگام استفاده از حالت انجماد در می‌آید و باعث ایجاد حالت اکسیداسیون ضعیفی در سبزی می‌شود. این اکسیداسیون موجب تغییر ظرفیت برخی از املاح موجود در سبزی می‌شود و در نهایت منجر به کاهش املاح سبزی می‌شورد؛ بنابراین هیچکدام از این روش‌ها بر دیگری برتری ندارند. با توضیحات ارائه شده می‌توان گفت هر دو روش مذکور موجب از بین رفتن حجمی از ریزمغذی‌ها و املاح موجود در سبزی‌ها می‌شود. به همین دلیل در صورت امکان، برای بهره مندی از تمام مواد مغذی و مفید موجود در سبزی‌ها تا حد ممکن از سبزیجات تازه استفاده کنید.

کد خبر 427016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.