تغییرات آب‌وهوایی ۶ گونه جانوری را تهدید می‌کند

تغییرات اقلیمی و افزایش دمای هوا تأثیرات ناگوار بسیاری به همراه دارد که در این میان پنج مورد از گونه‌های جانوری را درمعرض بیشترین آسیب‌ها و حتی انقراض قرار می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تأثیرات ناگوار ناشی از تغییرات آب‌وهوایی به حدی مشهود است که تمامی مردم دنیا نسبت به آن آگاهی کامل دارند. شاید این تغییرات در وهله کنونی چندان گسترده به‌نظر نرسد ولی عواقب بسیاری از خود برجای گذاشته است که در بسیاری از مناطق جهان به‌وضوح دیده می‌شود.

برای مثال بالا رفتن سطح آب دریاها و اقیانوس‌ها به دلیل ذوب شدن یخ‌های قطبی باعث شده است بسیاری از جزایر باشکوهی که در گذشته وجود داشتند کاملاً زیر آب فرو روند، وقوع بلایای طبیعی افزایش یابد و بعضی از بهترین جاذبه‌ها طبیعی و گردشگری در آستانه ناپدید شدن قرار گیرند.

با این حال یکی از ملموس‌ترین پیامدهای ناشی از گرم شدن کره زمین و ایجاد تغییرات آب و هوایی که دلیل اصلی آن انتشار گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شود، تغییر اکوسیستم‌ها و ازبین‌رفتن زیستگاه طبیعی بسیاری از گونه‌های حیات وحش است.

تغییرات آب‌وهوایی نیاز حیوانات به سازگار شدن با شرایط جدید را به دنبال دارد و نابودی زیستگاه‌ها باعث می‌شود که حیوانات برای زنده ماندن ملزم به تغییر الگوهای تغذیه‌ای خود باشند. چنانچه حیوانی نتواند با این شرایط وفق پیدا کند باید به نقاطی مهاجرت کند که بیشترین شباهت را به زیستگاه طبیعی او دارد، درغیراین صورت از بین می‌رود.

در این میان پنج گونه جانوری بیشترین آسیب‌ها را متحمل شده‌اند و به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

چیتا

چیتاها، یوزپلنگ‌های آفریقایی هستند که سریع‌ترین حیوانات جهان محسوب می‌شوند. تغییرات اقلیمی منجر به کم شدن جمعیت طعمه‌های آن‌ها شده و این گربه‌های بزرگ را اجباراً به تغییر عادات غذایی سوق داده است. از سوی دیگر افزایش دمای هوا سلامتی این حیوانات را تهدید می‌کند و حتی بر توانایی تولیدمثل آن‌ها نیز تأثیر منفی دارد، تا جایی که جمعیت یوزپلنگ‌های ماده موجود در جهان تقریباً ۱۰ برابر بیشتر از نرها است.

کاهش سریع جمعیت این گونه‌های مهم زیستی حاکی‌از وجود خطر بالای انقراض و در نتیجه ضرورت حفظ و نگهداری آن‌ها است. از سوی دیگر، نسبت به سایر هم‌نوعان، توله این حیوانات بیشترین آمار مرگ‌ومیر در سنین پایین را دارد.

خرس‌های بزرگ پاندا

شاید بتوان از خرس‌های پاندا به‌عنوان یکی از عاطفی‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین موجودات کره‌زمین نام برد؛ خرس‌های بزرگ و بی‌آزاری که از برگ‌های بامبو تغذیه می‌کنند و زیستگاه طبیعی آن‌ها کشور چین است.

این حیوانات در گذشته ساکن مناطق کم‌ارتفاع نواحی مرکزی و غربی چین بودند ولی نابودی جنگل‌ها برای تجارت پرسود الوار بامبو و افزایش زمین‌های زراعی آن‌ها را به ارتفاعات هدایت کرد که دارای تعداد اندکی درخت بامبو است.

از سوی دیگر تغییرات آب‌وهوایی منجر به نابودی بخش عظیمی از درختان بامبوی این مناطق شده است که علاوه بر رفع نیازهای تغذیه‌ای، مسکن و پناهگاه پانداها نیز محسوب می‌شوند. بدین ترتیب نسل این حیوان به شدت در معرض خطر قرار دارد و با توجه به بی‌میلی آن‌ها به تولید مثل در اسارت امکان حفظ و نگهداری آن‌ها بسیار پایین است.

لاک‌پشت‌های سبز

لاک‌پشت‌های سبز پاک‌کننده‌های مهم و حیاتی زیست‌بوم‌های دریایی و آلودگی‌های ساحلی هستند که هم از رشد بی‌رویه جلبک‌ها و هم از افزایش بیس‌ازحد جمعیت عروس‌های دریایی پیشگیری می‌کنند. این حیوانات نسبت به تغییرات دما بسیار حساس هستند و جنسیت نوزاد آن‌ها بسته به دمای ماسه‌ای مشخص می‌شود که لاک‌پشت ماده در آن تخم‌گذاری می‌کند، بدین صورت که دمای گرم‌تر منجر به تغییر جنسیت جنین‌های موجود در تخم‌ها به ماده و دماهای سردتر منجر به ایجاد انواع نر می‌شود.

با این وجود افزایش دمای هوا منجر به چند برابر شدن تعداد جمعیت لاک‌پشت‌های ماده نسبت به نرها می‌شود. از سوی دیگر تنها ۲ درصد از فرزندان این موجودات به بلوغ می‌رسد که این آمار پایین در کنار صید بی‌رویه، آلودگی‌های زیست‌محیطی، ساخت‌وسازهای ساحلی و غیره آن‌ها را در لیست قرمز انقراض قرار داده است.

فیل‌های آسیایی

فیل‌ها بزرگترین جانداران حاضر روی کره زمین هستند که در جنگل‌های خزان پذیر، همیشه سبز، مرطوب، بوته‌زارها و غیره سکونت دارند. این حیوانات نسبت به درجه حرارت بالا بسیار حساس بوده و برای زنده ماندن باید مقدار زیادی آب‌شیرین بنوشند. تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین علاوه بر اینکه منجر به رشد گیاهان تهاجمی و محدود کننده منابع غذایی فیل‌ها می‌شود، تأمین آب مورد نیاز برای آن‌ها را نیز دشوارتر می‌کند.

خرس‌های قطبی

خرس‌های قطبی که به عنوان خرس سفید و خرس دریایی نیز شناخته می‌شوند، از بزرگ‌ترین گونه‌های خرس و ساکن مناطق قطبی و یخ‌زده نواحی شمالی کره‌زمین هستند. تمام زندگی این حیوانات در میان یخ و برف سپری می‌شود و گرم‌شدن زمین زیستگاه طبیعی آن‌ها را به انحطاط می‌کشاند. آب شدن یخ‌های قطبی دسترسی این خرس‌ها به منابع غذایی‌شان را کاهش و بقای کلی آن‌ها را در معرض خطری جدید قرار داده است.

کد خبر 426971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.