۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
امام خمینی؛ رهبری از جنس مردم

در تاریخ پر ماجرای انقلاب هیچ روزی مانند ۱۲ بهمن نبود که در آن مردی با دستی پر معجزه و دلی با وسعت دریا در میان مردمی شایسته و چشم به راه چون آیه رحمت فرود آمد و آنان را بر بال فرشتگان قدرت حق نشانید و تا عرش عزت و عزمت بر کشید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هیچ روزی چون ۱۴ خرداد نبود که در آن طوفان مصیبت و عزا بر این مردم، تازیانه غم و اندوه فرود آورد. ایران یک دل شد و آن دل در حسرتی گدازنده سوخت و یک چشم شد آن چشم در مصیبتی عظیم گریست.

در آن روز خورشیدی غروب کرد که با طلوع آن هزار چشمه نور در زندگی ملت ایران جوشیده بود. روحی عروج کرد که با نفس روح اللهی‌اش پیکر ملت را جان بخشیده بود. پنجره‌ای خاموش شد که نفس گرمش سردی و افسردگی از جهان اسلام زدوده بود. آن روز روز عزای بزرگ امت اسلام شد. سوزش آن غم، به ملت ایران منحصر نماند، در سراسر جهان هر جا دل روشن و جان بیداری بود، مصیبت زده شد.

هر جا مسلمانی آگاه از انقلاب و مسائل آن بود، خود را صاحب عزا شمرد. پس روی زمین جایی نماند که در آن دل‌هایی از این حادثه عظیم از اندوه لبریز نشود و انسان‌هایی از این فقدان بی جبران به عزا ننشینند.

آنچه پس از حیات پر برکت امام (ره) و در این سال‌ها برای ما و همه دلسوزان امت اسلام بیشترین اهمیت را داشته، میراث عظیم و تاریخی و بی نظیر ایشان، جمهوری اسلامی و سلامت و توان و شتاب و جهت گیری صحیح آن در راه و خط امام بوده است. امام خمینی (ره) حرف‌ها و آرمان‌ها و هر آنچه را که می‌بایست ابلاغ کند، گفته بود و در عمل نیز تمام هستی‌اش را برای تحقق همان هدف‌ها به کار گرفته بود. اینک در آستانه نیمه خرداد سال ۱۳۶۸ خود را آماده ملاقات عزیزی می‌کرد که تمام عمرش را برای جلب رضای او صبر کرده بود و قامتش جز در برابر او در مقابل هیچ قدرتی خم نشده بود. ساعت ۲۲:۲۰ بعد از ظهر روز شنبه، ۱۳ خرداد ماه ۱۳۶۸، لحظه وصال با امام مهربانی‌ها بود.

در جهانی که سرشار از ظلم و بی عدالتی است، آموزه‌های امام خمینی (ره) پیرامون ایستادگی و مقاوت در برابر ظلم و ستم همچنان راهگشا خواهد بود. امام خمینی (ره) می‌فرمایند: «از اولی که بشر در دنیا آمده است باب تنازع بین صالح و غیر صالح پیدا شده است.» رهبر فقید انقلاب اسلامی، اسلام را بهترین محرک برای مبارزه با ستمگران می‌دانند، چرا که در آموزه‌های این دین مبین، مخالفت با ظلم و تعدی به روشنی به چشم می‌خورد. ایشان با صراحت می‌فرمایند: «دستورات مذهبی ما که مترقی‌ترین دستورات است راه ما را معین فرموده است. ما با آن دستورات و تحت رهبری بزرگ مرد دنیا، حضرت محمد (ص) با تمام قدرت‌هایی که بخواهند تجاوز کنند به مملکت ما، مبارزه خواهیم کرد.» مبارزه امام خمینی (ره) با رژیم استبدادی پهلوی در ایران و آمریکا و اشغالگران قدس، ناشی از پایبندی ایشان به ارزش‌های اسلامی بود که رفتن زیر بار ستم را ناصحیح و ناپسند می شمرَد و خواستار مبارزه با ظالمان بود.

مردم همیشه نقطه اتکای امام خمینی (ره) بودند. به عقیده ایشان زمانی که مردم آگاه و متحد شوند، هیچ نیرویی نمی‌تواند در برابر آنها ایستادگی کند. امام (ره) در مورد نقش مردم در انقلاب اسلامی می‌فرمایند: "بی‌تردید رمز بقاء انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی است و رمز پیروزی را ملت می‌داند و نسل‌های آینده در تاریخ خواهند خواند، که دو رکن اصلی آن انگیزه الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی و اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه و مقصد بود."

امام خمینی (ره) به تبعیت از جد بزرگوارشان پیامبر اکرم، مصداق آخرین آیه سوره فتح بودند که می‌فرماید: "محمد (ص) فرستاده خداست؛ و کسانی که با او هستند در برابر کفار سرسخت و شدید و در میان خود مهربانند. "

ایشان بارها رسیدگی به مشکلات مردم را به مسئولان تاکید کرده و مانند پدری دلسوز، از آنان حمایت می‌کرد. مردم نیز علاقه عمیقی به امام (ره) داشتند و همواره رهنمودهای ایشان را با جان و دل می‌پذیرفتند و اجرا می‌کردند.

عزاداری پرسوز و تشییع جنازه باشکوه و بی نظیر مردم برای امام خمینی (ره) نیز قدردانی آنها از رهبری بود که همه زندگی‌اش را وقف مردم کرد و از صمیم قلب به آنها علاقه داشت. این رابطه عمیق و عاطفی میان مردم و آن مصلح دلسوز باعث شد که پس از ۳۰ سال هنوز اندیشه‌های مترقی و انقلابی ایشان، نه تنها در ایران، بلکه در سایر کشورهای جهان رو به گسترش باشد.

کد خبر 426952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.