اصفهان هیچگاه به اندازه دوره پنجم شورا پروژه عمرانی نداشته است

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: البته تاکید شورای شهر بر این بوده که از بارگذاری‌هایی که در مناطق خاص ایجاد می‌شود پرهیز کنیم و بخش عمده فعالیت‌های عمرانی شهر را به سمت پروژه‌های محله‌محور سوق دهیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیرین طغیانی با حضور در برنامه رادیویی "صدای شهر" به بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز مصوب شورای شهر اصفهان اشاره و اظهار کرد: تا ۱۵ خرداد نرخی که برای اخذ پروانه ساختمانی به تصویب رسیده معادل همان قیمت‌های سال ۹۸ است بنابراین به مناطق ابلاغ شده که تعطیلات ۱۴ و ۱۵ خرداد را نیز به کار باشند تا شهروندان بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

وی افزود: مزیت پلکانی بودن بسته‌های تشویقی به نحوی است که تخفیف‌ها عادلانه‌تر اختصاص پیدا می‌کند اما تا پیش از این تخفیف‌ها همیشه پایان سال اعمال می‌شد و به همین دلیل افرادی که زودتر اقدام به اخذ پروانه می‌کردند از تخفیف کمتری برخوردار می‌شدند که این سازوکار به نوعی باعث بی عدالتی می‌شد

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه اصفهان در هیچ دوره‌ای به اندازه دوره پنجم پروژه عمرانی نداشته، تصریح کرد: البته تاکید شورای شهر بر این بوده که از بارگذاری‌هایی که در مناطق خاص ایجاد می‌شود پرهیز کنیم و بخش عمده فعالیت‌های عمرانی شهر را به سمت پروژه‌های محله‌محور سوق دهیم.

وی ادامه داد: شاید پروژه‌ای مانند سالن اجلاس یک پروژه شاخص باشد اما نفع آن به همه شهروند اصفهانی نرسد در مقابل اصلاح پیاده‌رو یا ترمیم بافت تاریخی در یک منطقه منفعت بیشتری برای زیست شهروندان به همراه داشته باشد بنابراین شایسته است نگاه به پروژه‌ها به سمت محله‌محوری حرکت کند.

طغیانی اضافه کرد: اکنون نگاه جهانی به شهرسازی اینگونه است که شهرها فقط با بزرگراه‌ها معنا نمی‌شوند زیرا هرچه بزرگراه بیشتری بسازیم شرایز را برای حضور خودروهای بیشتر فراهم کرده‌ایم بدین سبب در بسیاری از شهرهای دنیا پروژه‌ها را به گونه‌ای طرح ریزی می‌کنند که برای رفت‌وآمد خودروها محدودیت ایجاد کند.

ترس مردم از هوشمندسازی خدمات ریخته است

وی خاطر نشان کرد: در شورای پنجم سامانه سرای هشت ابتدا به صورت پایلوت در چند منطقه اجرا و اکنون به تمام مناطق سرایت پیدا کرده است‌

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در نگاه کنونی شهرسازی و فناوری اطلاعات سعی در هم‌افزایی دارند تا مقدمه‌ای برای تسهیل و تسریع خدمات به شهروندان باشند، افزود: هوشمندسازی خدمات شهرسازی در مرحله اول که مربوط به شهرداری می‌شد به خوبی انجام شد اما در مرحله شهروندسپاری ترسی از سوی مردم برای استفاده از این خدمات وجود داشت.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا باعث شد این ترس از میان برداشته شود، گفت: زیرساخت‌های ارائه خدمات هوشمند در شهرداری اصفهان وجود داشت و استقبال مردم در چند ماه اخیر باعث شد در مناطق شش، هفت و ۱۲ خدمات الکترونیک شهرسازی بصورت پایلوت اجرا شود.

نگاه تازه به شهرسازی اصفهان

طغیانی اظهار کرد: در شورای شهر کارگروه‌هایی در هر کدامیک از سه حوزه عمران، معماری و شهرسازی با حضور متخصصان حوزه اجرایی تشکیل و از تجربیات این افراد در بخش‌های مختلف استفاده می‌شود

وی تصریح کرد: برخی از برنامه‌های کمیسیون عمران شورای شهر مسئله محور پیش رفته است به‌طور مثال طرح‌های محرک توسعه را در بافت فرسوده دنبال کردیم و پیرایش شهری در بافت میانی شهر به اجرا درآمد و هرجا که نیاز بود موضوعی مشترک میان کمیسیون‌ها مطرح شود مانند چهارباغ سعی در تعامل با کمیسیون‌های دیگر داشتیم.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه سعی شده موضوعات معماری و شهرسازی اصفهان با ماهیت تازه طرح‌ریزی شود، ادامه داد: تنها بخشی از فرایند ساختمان‌سازی‌ها مربوط به شهرداری بوده و در بخش دیگر آن سایر نهادها دخیل هستند بنابراین در این نزدیک به سه سال که از عمر شورا گذشته برای تسهیل در امور شهروندان سعی شد نهادهای مختلف در قالب جلسات متعدد مورد مذاکره شورای شهر قرار گیرند که نتایج مثبت این تعاملات در ماه‌های آینده بروز پیدا خواهد کرد.

اسناد تمام پروژه‌ها تهیه می‌شود

وی با تاکید بر اینکه از اجرای پایلوت طرح‌های شهرسازی به هیچ عنوان نگران نبوده‌ایم، گفت: اجرای کامل پروژه‌های شهرسازی و عمران گاهی عواقب نامطلوبی دارند که جبران آن هزینه بسیاری را به مدیریت شهری تحمیل می‌کنند.

طغیانی با بیان اینکه شورای شهر از لحظه شروع تا مرحله اجرا، نظارت خود بر پروژه‌های عمرانی شهر را حفظ کرده، اظهار کرد: پروژه‌های عمرانی شهر اصفهان را می‌توان به سه دسته شاخص، مهم و منطقه‌ای تقسیم‌بندی کرد؛ توسط شورای پنجم مقرر شده که بدون تهیه اسناد مربوط به پروژه، هیچکدام از پروژه‌های شاخص عمرانی به سمت کلنگ‌زنی حرکت نکنند.

وی خاطرنشان کرد: آفتی که در بسیاری از شهرهای دیگر دیده می‌شود و پروژه‌ها بدون تهیه این اسناد کلنگ زنی می‌شوند و در فرایند اجرا اقدام به تدوین اسناد می‌شود که ابن موضوع گاهی خسارات بسیاری را ایجاد می‌کند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: با هدف توزیع عدالت شهری، پروژه‌های بزرگ نه صرفاً در مناطق توسعه یافته بلکه در تمام سطح شهر به اجرا درآمده‌اند.

وی اضافه کرد: خط یک متروی اصفهان در شورای پنجم بعد از دوره‌ای ۱۸ ساله به پایان رسید و عملیات اجرایی خط دو نیز با ۱۶ ایستگاه آغاز شد که اکنون ۱۱ ایستگاه از این تعداد یا تملک شده و یا احداث آن دنبال می‌شود که اقدامی قابل توجه است.

طغیانی به حلقه چهارم رینگ حفاظتی شهر اصفهان نیز اشاره کرد و ادامه داد: اصفهان به شدت درحال گسترش افقی است و رینگ حفاظتی می‌تواند راهکاری برای محدود کردن این نوع توسعه و کنترل ترافیک شهری باشد؛ پروژه‌ای که بخش اعظم آن در داخل شهری اصفهان است.

وی گفت: این پروژه از دو سمت درحال اجراست؛ پل آفتاب تا چند روز آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و پل شهید سلیمانی با وجود شرایط سخت دوران شیوع کرونا ۵۶ درصد پیشرفت داشته و تملک خط اتصال بین این دو نیز که در مناطق ۱۴، ۱۵ و ۱۰ قرار دارد، در حال انجام است و پس از اتمام این تملک‌ها بزودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: سالن اجلاس یکی از پروژه‌های اصفهان است که تا میش از دوره پنجن سالانه یک تا دو درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما با اقدامات خوبی که در این دوره شورا انجام شد، ۷۳ درصد از فعالیت عمرانی آن پیشرفت داشته است.

چهارباغ را باید بسان یک پهنه دید

وی گفت: نگاه مدیریت شهری به چهارباغ مانند یک پکیج کامل است که در آن چهارباغ به همراه تمام خیابان‌های مجاور در نظر گرفته می‌شود بنابراین چهارباغ را نمی‌توان بدون درنظر گرفتن آمادگاه و عباس آباد دید.

طغیانی با بیان اینکه برای رسیدن به یک پروژه موفق در چهارباغ، چاره‌ای نداریم که آن را بسان یک پهنه ببینیم، اظهار کرد: طرح‌های مربوط به چهارباغ یا تهیه شده یا درحال تهیه شدن است یا در جرحله انعقاد قرارداد برای تهیه طرح دارند

وی با تاکید بر لزوم گسترش پیاده‌راه سازی در شهرها، تصریح کرد: در رویکردهای گردشگری دنیا نیز این نگاه وجود دارد که یک شهر متعلق به شهروندان آن است و گردشگران باید زندگی شهروندان را در شهرها ببینند

از اجرای نماهای عجیب و غریب جلوگیری می‌شود

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان درخصوص وضعیت سیما و منظر شهری اصفهان نیز خاطرنشان کرد: این شهر از سال‌ها پیش با تشکیل کمیته سیما و منظر در حوزه نماهای شهری پیشتاز دیگر شهرها حتی تهران بوده است.

وی با بیان اینکه سندهای مربوط به سیما و متظر شهری در ضوابط طرح تفصیلی اصفهان نیاز به بازنگری دارند، گفت: سیما و منظر در دو حوزه معاونت شهرسازی و مناطق ۱۵ گانه شهرداری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؛ به‌طور مثال نمای ساختمان‌های جیم، یعنی ساختمان‌هایی با متراژ بیش از دو هزار متر یا شش سقف و بیشتر، در کمیته سیما و منظر مطرح شده و طراحان در این کمیته از نمای خود دفاع می‌کنند.

طغیانی گفت: شاخص‌های مختلفی در این رابطه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد مثلاً ذائقه مردم، معاصرنگری و خلاقیت در طرح‌ها مورد توجه خواهد بود اما مشکلی که وجود دارد، گاهی طرح در کمیته مربوطه تصویب می‌شود اما طرح در مناطق متفاوت شده و تبدیل به نماهای عجیب و غریب می‌شود.

وی اظهار کرد: در این رابطه مشاوری برای تعیین ضوابط مشخص و شهر پهنه بندی شده تا با ظرفیت‌های مختلف از بروز تخلفات جلوگیری شود.

طغیانی به تفاوت میان اقدامات مربوط به سیما و منظر و ضوابط پیرایش شهری اشاره کرد و افزود: موازین مربوط به سیما و منظر شهری برای پیش از ساخت اعمال می‌شود اما پیرایش شهری برروی بافت‌های موجود متمرکز خواهد شد؛ نماهایی که دچار اختلالات بصری و ظاهر بی تناسب هستند در پیرایش شهری اصلاح می‌شوند.

وی ادامه داد: در شهرهایی مانند اصفهان به دلیل تاریخی بودن و شکل گیری این هویت تاریخی در بافت میانی این شهرها امکان دخل و تصرف در بافت تاریخی وجود ندارد بنابراین پیرایش شهری بهترین گزینه برای این بافت است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: از سال گذشته مقرر شد هر منطقه یک خیابان را انتخاب کرده و پیرایش شهری را در آن به اجرا درآورد مثلاً در خیابان چهارباغ خواجو نمای خیابان مورد ارزیابی قرار گرفت و قرار است بخشی از سردر مغازه‌ها که نامتناسب هستند یا نماهایی که آجرهایشان ریخته شده اصلاح شوند

وی با بیان اینکه بیشتر هماهنگی‌ها مدنظر خواهد بود تا خط آسمان و ابعاد تابلوهای مغازه‌ها یکسان شود، گفت: این اقدام به نوعی سبب هویت بخشی به خیابان نیز می‌شود تا فردی که وارد آن شده احساس تفاوت میان یک خیابان با دیگر خیابان‌ها داشته باشد.

طغیانی تصریح کرد: در پایان سال گذشته این طرح در هر کدام از ۱۵ خیابان بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ متر طولی بصورت عملیاتی اجرا شد و تا پایان سال ۹۹ در تمام این ۱۵ خیابان هدف طرح انجام می‌شود.

کد خبر 426951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • خدیجه IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    2 0
    کی گفته مردم ازخدمات الکترونیکی راضیند...خودتون میبریدومیدوزید.....مزخرفترین کارتواین جامعه خدمات الکترونیکی که حتی خودتون نمیدونیدیعنی چه فقط مردم روبدبخت کردید