کسانی می‌توانند ادامه دهنده راه انقلاب باشند که برای خدا حرکت کنند

یک پژوهشگر اندیشه سیاسی امام خمینی گفت: توصیه امام خمینی (ره) این است که کسانی می‌توانند ادامه دهنده مسیر انقلاب باشند که علاوه بر ترک خود خواهی، برای خدا حرکت کنند.

محمدحسین جمشیدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در مورد ویژگی‌های سیره سیاسی امام خمینی (ره) اظهار کرد: ویژگی‌های اخلاقی و علمی امام خمینی (ره) بارها در آثار گوناگون ایشان ذکر شده است. برجسته‌ترین ویژگی‌های سیره سیاسی امام خمینی (ره) اتخاذ خط مشی و مواضع مشخص در مبارزه و جهاد و اعلام صریح این مواضع و عدول نکردن و قاطعیت در پیگیری هدف‌ها و همچنین اخلاص و تقوا در حرکات و تصمیمات و ایمان انقلابی مبتنی بر عقل و پویا و حق جویی و عدالت خواهی است.

وی افزود: امام خمینی (ره) معتقد به راه حق و عدل و صراط مستقیم بود و در تمام دوران مبارزات خود هیچ گاه از مواضع اصلی خود عدول نکرد و علی رغم دشواری‌ها و فراز و نشیب‌های فراوانی که هر یک می‌توانست عاملی برای تغییر موضع و روی آوردن به سکوت یا سازش تلقی گردد، بر توحید و عدالت و ارزشهای متعالی انسان پا فشاری کرد و در نهایت توانست انقلاب را با تکیه بر ملت ایران و خدا به پیروزی برساند.

این پژوهشگر اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) تاکید کرد: تهذیب نفس، تصفیه باطن، سلوک قلبی، مناجات و شور و شوق آن، شب زنده داری، زهد و اعراض از مظاهر مادی و دنیوی، شجاعت کم مانند، اراده قاطع و کوبنده، بیداری سیاسی و آگاهی از مقتضیات زمان، درک تعهد و مسئولیت، شناخت رژیم، مردم جامعه و مشکلات آنها، حضور در کنار مردم و درک دردها و رنج‌های آنها، نفرت بیکران از ستم و ستمکاران و استبدادگران و استعمارگران، هوش و تیزبینی برجسته در برابر حوادث و رخدادها، صلابت چهره، نفوذ عمیق که نشانه صداقت و اخلاص وی بود، ظلم ستیزی، عدالت خواهی، توجه به اسلام و ایران و دفاع از حقوق محرومان برخی از ویژگی‌های اساسی سیره سیاسی امام خمینی (ره) است.

جمشیدی با اشاره به توصیه‌های امام خمینی (ره) برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی، گفت: حضرت امام (ره) در وصیت نامه خود تاکید می‌کنند که "من در میان شما باشم و یا نباشم به همه شما وصیت و سفارش می‌کنم که نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد. " نا اهلان در این جمله، کلمه‌ای بسیار پر بار و پر معنایی است و تقریباً هرکسی که شایستگی لازم برای پذیرش مسئولیت انقلابی نداشته باشد را در بر می‌گیرد. توصیه امام خمینی (ره) این است که کسانی می‌توانند ادامه دهنده مسیر انقلاب باشند که علاوه بر ترک خود خواهی، برای خدا حرکت کنند.

وی ادامه داد: رهروان امام خمینی (ره) باید به این نکته توجه کنند که امام (ره) در نخستین بیانیه خود می‌فرمایند که "همه بدبختی و تیره روزی ما به خاطر قیام برای منافع شخصی است. خودخواهی و ترک قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده و شورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده. قیام برای خدا است که حضرت ابراهیم را به منزل خلوت رسانده و از جلوه‌های گوناگون عالم طبیعت رهاند. قیام الله است که حضرت موسی را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج آنها را به باد فنا داد و وی را به میقات محبوب رساند و به مقام صعق و صحو کشاند. قیام برای خدا است که خاتم انبیا را یک تنه بر تمام عادات و عقاید جاهلیت غلبه داد و بت‌ها را از خانه خدا برانداخت و به جای آن توحید و تقوا را گذاشت و نیز آن ذات مقدس را به مقام قاب قوسین او ادنی رساند. " از نظر امام خمینی (ره) بنیاد مبارزه و قیام ما در دو مسیر خلاصه می‌شود؛ ترک قیام برای غیر خدا و حرکت خدا گونه در مسیر الهی.

کد خبر 426945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.