تولید سالانه یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن شیر خام در اصفهان

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان گفت: استان اصفهان با تولید سالانه یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن شیر خان در رتبه نخست کشور قرار دارد.

شهرام موحدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه استان اصفهان رتبه اول تولید شیر خام کشور را با تولید بالغ بر یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن در سال دارا است، اظهار کرد: این میزان تولید برابر با تولید ۱۵ استان کشور است و نشان می‌دهد بهداشت دامداری و کنترل انواع بیماری‌های ویروسی، باکتریایی و انگلی در واحدهای صنعتی استان به خوبی رعایت می‌شود.

وی با اشاره به صادرات ۱۳ هزار تن خامه از ایران به روسیه گفت: بیش از ۶۵ درصد خامه صادراتی به روسیه در اصفهان تأمین می‌شود، علاوه بر این بخش اعظمی از شیر مورد نیاز برای تولید شیر خشک توسط گاوداری‌های صنعتی استان اصفهان تأمین می‌شود.

موحدی با بیان اینکه میزان مصرف شیر در کشور فوق‌العاده پایین است، تصریح کرد: نمی‌توان میزان مصرف شیر در ایران را با کشورهای اروپایی یا آمریکا مقایسه کرد اما در مقایسه با کشورهای همسایه، برای مثال سرانه مصرف شیر در ایران ۵۰ درصد پایین‌تر از پاکستان است زیرا مصرف این ماده غذایی از کودکی به افراد آموزش داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: کاهش ضریب آی‌کیو، کم حوصلگی و پوکی استخوان برخی عوارض مصرف نکردن شیر است. مصرف شیر در کلان‌شهرهایی مانند اصفهان به دلیل آلودگی هوا از اهمیت زیادی برخوردار است اما شیر در سبد غذایی بسیاری از خانواده‌ها قرار ندارد.

کد خبر 426908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.