برای تأمین بالگرد اعتبار نداریم/۳۰ میلیارد تومان به ارتش و سپاه بدهکاریم

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور اعلام کرد: امکانات اطفای حریق با توجه به حجم آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع محدود است و تنگناهای اعتباری جهت تأمین بالگرد در مناطق صعب‌العبور و کوهستانی، مشکل اساسی سازمان جنگل‌ها است.

به گزارش ایمنا، سرهنگ علی عباس‌نژاد گفت: سازمان جنگل‌ها، پیش‌بینی‌های لازم را از ابتدای فروردین ماه امسال کرده بود و از نیمه فروردین جلسات متعددی به‌صورت مجازی و ویدئو کنفرانس جهت مدیریت بحران حریق و پیشگیری از آن با مدیران منابع طبیعی کشور برگزار کرد.

وی اظهار کرد: بارندگی‌های خوب ابتدای سال موجب افزایش پوشش گیاهی علفزارها در مراتع و جنگل‌ها شد و با گرم شدن هوا و ورود افراد در داخل طبیعت و بعضاً بی احتیاطی در روشن و خاموش کردن آتش سبب بروز حریق در جنگل‌ها شد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی بیشترین وقوع آتش‌سوزی از ابتدای سال تا کنون را در استان‌های خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد برشمرد و خاطرنشان کرد: وقتی می‌بینیم بسیاری از اقدامات را می‌توانیم برای پیشگیری و یا اطفای حریق انجام دهیم اما بخاطر محدودیت در امکانات، قادر به انجام آن نیستیم، حرص می‌خوریم.

عباس نژاد امروز که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت از گشت و مراقبت و آماده باش کامل نیروهای حفاظتی در عرصه‌های منابع‌طبیعی از نیمه فروردین‌ماه خبر داد و افزود: تمامی این نیروها از طریق مرکز فرماندهی و کنترل یگان حفاظت رصد و پایش می‌شوند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها بیشتر سطحی بوده و در بسیاری جاها که از نزدیک با رئیس سازمان جنگل‌ها مشاهده کردیم اگرچه درختان آسیب جدی دیدند اما بسیاری از تاج درختان زنده و امید به زنده‌مانی در آنان وجود دارد که جای خوشحالی است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی افزود: ۳ تا ۴ مورد آتش‌سوزی جنگل‌ها در استان‌های خوزستان و کهگیلویه در مناطق سخت و کوهستانی اتفاق افتاده که نیروی انسانی در آنجا کاربرد نداشته و حتماً باید بالگردها در اطفای آن ورود می‌کردند که در زمینه تأمین بالگرد با مشکلات اعتباری روبرو هستیم.

عباس نژاد یادآوری کرد: در سال ۹۵ وزرای دفاع، کشور و جهاد کشاورزی در زمینه تأمین بالگرد تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده‌اند و در یکی دو سال ابتدایی حمایت‌های خوبی انجام شد اما اکنون بدلیل بدهی‌های انباشته شده امکان استفاده از بالگرد با مشکلات مواجه شده است.

وی با بیان اینکه وزارت دفاع برای تأمین بالگرد باید با سپاه و ارتش قرارداد ببندد، بدهی هزینه پرواز بالگرد در سال‌های گذشته را ۳۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تا کنون ۱۰ میلیارد تومان از آن در دو مرحله پرداخت شده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور در ادامه از حمایت و پشتیبانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به خاطر اختصاص ۱۵ میلیارد تومان اعتبار حریق تشکر کرد و افزود: در کوتاه‌ترین زمان ممکن تجهیزاتی همچون کفش ایمنی، لباس و دمنده‌های آتش خاموش کن خریداری و به تمامی استان‌ها ارسال می‌شود.

وی از راه‌اندازی سامانه ۱۳۹ در کنار سامانه ۱۵۰۴ خبر داد و گفت: این سامانه تا هفته آینده راه‌اندازی شده و مردم می‌توانند هر گونه تخلفات، تخریب و آتش‌سوزی در منابع طبیعی را به این سامانه خبر دهند و زنگ تلفن ۱۳۹ از هر کجای کشور به صدا در آید در ستاد فرماندهی و کنترل یگان حفاظت منابع طبیعی در ستاد سازمان تحت پیگیری قرار می‌گیرد.

بنا بر اعلام مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل‌ها، سرهنگ عباس‌نژاد در خصوص نرم نیروهای حفاظتی در جنگل خاطرنشان کرد: در این زمینه با استاندارد جهانی فاصله داریم اما در شمال کشور به ازای هزار هکتار یک نفر و در جنگل‌های زاگرس به ازای ۶ تا ۷ هزار هکتار یک نیروی حفاظتی وجود دارد.

کد خبر 426877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.