قالیباف: رهایی از اقتصاد وابسته به نفت خواست همه مردم است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رهایی از اقتصاد وابسته به نفت خواست همه مردم، نظام و مقام معظم رهبری است.

به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی، با اشاره به گزارش‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی به نمایندگان گفت: همکاران منکر زحمات دولت نیستند، بلکه قدردان تلاش‌های آنها هم هستند، اما نکته‌ای که همه باید به آن توجه کنیم، این است که واقعیت‌هایی وجود دارد که از خواسته‌های اساسی مردم، نظام و مقام معظم رهبری است؛ و از ابتدای انقلاب هم وجود داشته و آن هم رهایی از وابستگی به نفت به دلیل فشارهای دشمنان است، این تصمیم دشمن برای محدود کردن فروش نفت ایران یک فرصت است و نه تهدید و تذکر دوستان هم این است که چرا یک برنامه مشخص و مدون برای عبور از این مشکلات وجود ندارد.

وی با اشاره به احتمال کسری ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی بودجه سال ۹۹، اظهار کرد: بنده معتقدم برای رهایی از این مشکلات راه‌های مختلفی وجود دارد و یکی از آنها اصلاح سیاست‌های مالیاتی کشور است، از طرفی در هیچکدام از گزارشات امروز به کاهش هزینه‌ها اشاره‌ای نشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت اصلاح سیاست‌های مالیاتی کشور گفت: گاهی با فشار از چند میلیون نفر مالیات اندکی می‌گیریم که امروزه به دلیل شیوع کرونا، با مشکلات بسیاری روبرو شده‌اند، در حالی که باید از افراد دیگری مالیات دریافت شود اما به دلیل نداشتن سیستم منظم این امر مهم محقق نمی‌شود.

قالیباف با بیان اینکه اولویت مجلس و دولت باید اداره کشور بدون نفت باشد، افزود: استقلال بودجه از درآمدهای نفتی خواسته همه مردم و مسئولان قبل از تحریم‌های نفتی دشمن بوده و باید در دستور کار قرار گیرد. توقع ما از دولت این است که راهکاری برای استقلال بودجه از درآمدهای نفتی به مجلس ارائه کند. یقیناً مجلس یازدهم هم در این مسیر دولت را همراهی می‌کند.

وی با بیان اینکه موضوع استقلال بودجه از درآمدهای نفتی را در جلسه غیرعلنی بررسی خواهیم کرد، گفت: اصلاح ساختار بودجه موضوع بسیار مهمی است که آقای پور ابراهیمی به آن اشاره کردند و دولت باید در این مسیر گام بردارد. اینکه پروژه‌های نیمه تمام را با فرض اینکه در مسیر اقتصاد مقاومتی گام برداشتیم، تکمیل کنیم، امر نادرستی است. ما باید در حوزه جلوگیری از نقدینگی و هدایت آن به سمت پروژه‌های نیمه تمام و همچنین انگیزه بخشی به بخش خصوصی گام برداریم تا این بخش سرمایه‌های خود را به جای بانک در بخش‌های تولیدی هزینه کنند. از طرفی باید به سمت تکمیل پروژه‌های دولتی توسط سرمایه‌های سرگردان برویم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از بانک مرکزی و شبکه‌های بانکی برای شروع رصد تراکنش‌ها افزود: این کار باید با سرعت و دقت بیشتری انجام شود. در خصوص بورس و سهام عدالت هم باید روش‌های اجرایی بهتر و مناسب‌تری اتخاذ کنیم. ما ظرفیت‌های مهمی در حوزه ارز ۴۰۰۰ تومانی داشتیم، اما متأسفانه در نوع تخصیص و اولویت دهی آن دچار مشکل بودیم. امیدواریم با همکاری دولت و مجلس و اتخاذ رویکرد جدید کشور را بدون نفت اداره کنیم.

قالیباف گفت: توقع نداشتیم در این جلسه جزئیات و پیشنهادهای محتوایی بررسی شود، از این رو پیشنهاد آقای نوبخت را مبنی بر تشکیل جلسه غیرعلنی برای بررسی جزئی‌تر می‌پذیریم تا چند روز آینده کمیسیون‌ها تشکیل می‌شوند و سپس با همکاری یکدیگر سروسامانی به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم به ویژه محرومان می‌دهیم. اولویت مجلس یازدهم ساماندهی به وضعیت معیشتی و اشتغال است.

کد خبر 426859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.